Anna-jonas skriver:
Undskyld, men bli'r nysgerrig..............Var det et diaphragma hernie, du blev født med??
Nej, det var det ikke. Det var Ompherlocele, hvor stort set alt var oppe i navlestrengen inkl. lever, nyrer osv. . Ved ikke, hvad det hedder mere end Ompherlocele.
Jeg blev kontaktet for et par år siden af en forsker, fra Panum. Hun var gået i gang med at undersøge misdannelsen, da der var en stigning i det. Dette da vi har fået flere udlændinge til DK. Det viser sig nemlig, at det kan være noget, som kommer af indavl. Mine forældre er dog ikke i familie med hinanden - ikke før de blev gift i hvert fald.
På Riget er de i dag eksperter i den misdannelse og der bliver sendt små børn fra andre lande herop for at få det lavet. I dag får barnet et lille telt på maven, og så får indvolde selv lov at falde ned i maven.
Da jeg fik det lavet, så var de inde og rode ved alle indvoldene. Derfor var der mange som døde. De fik perforeret tarme osv. Skrækkelige historier. jeg vejede 1800 gram, og var de første 24 timer af mit liv 2 gange i fuld narkose og gennemgik operationer, som de ikke troede, jeg ville klare. Præsten var tilkaldt.
Jeg er den eneste tvilling, der har overlevet. Det var virkelig mærkeligt at sidde oppe hos hende forskeren, og se listen fyldt med små krydser, som indikerede kors ud fra de navne, hvor det ikke gik.
Meget syrealistisk!
Heldvis endte det godt med mig. Jeg må dog sige, at jeg kommer i en svær situation, hvis jeg finder ud af, at jeg venter et barn med det. Det skulle dog ikke være arveligt på den facon. Forskeren udelukkede nemlig, at det var en gen/kromosonfejl.