hvor meget går i op i kosten??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2010

Karo

ka-ri-na skriver:

jeg undres ofte, og derfor er jeg nysgerrig efter hvor meget andre går op i deres små børn´s kost...

Nikoline får ikke slik, is, sodavand/saftevand/juice, chips, kage, syltetøj, nutella, chokolade, junk food osv.... og den linie holder vi så længe vi kan. Her til nytår fik hun lov at smage een tsk fuld vanille is og det var hun ikke så vild med....

men hvorfor give de små disse ting? jeg har masser af argumenter for hvorfor de ikke behøver få de ting fra helt små af, men jeg har svært ved at se hvorfor de skal have lov at have det.

hvis der er større søskende som spiser slik osv... kan jeg godt se det kan være svært at undgå.

Marcus (17 måneder) får generelt heller ikke disse ting. Vi spiser sundt og når han er tørstig står den enten på vand eller mælk. Når det så er sagt, så har han smagt søde sager som kage og sodavand osv. Når han får lov til disse ting er det i begrænsede mængder og kun så længe han stadig vil spise sin almindelige mad bagefter og drikke mælk og vand.

Min holdning er at man ikke kan holde det helt fra dem, og jeg tror at ved at introducere det for ham i små mængder og med passende mellemrum bliver det lidt afmustificeret.

Et eksempel på hvad jeg mener kommer her: Mellem jul og nytår var jeg på besøg hos en veninde der har en søn på 2 år. Han må ikke få slik og sodavand eller andre søde sager. Da han ser kagen og juicen på borderet blev han helt vidt for at få fat på det. Min veninde prøvede at aflede ham, men da det ikke virkede gav hun ham tilsidst et stykke kage. Da han havde spist dette ville han straks have mere og blev fuldstændig husterisk da han ikke måtte. Marcus derimod kiggede på kagen og skyndte sig så at lege vidre. Senere kom han og bad om en klemmentin.

Jeg er ikke fordømmende overfor folk det vælger at holde disse ting fra deres børn, for det må forældrene helt selv bestemme. Jeg har bare selv den holdning at ved at introducere det for dem i små mængder bliver knap så spændende og nemmere at styre for børnene i længden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2010

TbCp

ka-ri-na skriver:

i holder det jo også på et fornuftigt niveau:0) jeg er bare lidt chokeret over de mødre jeg har set give børn under 1 år chips, slik, kage , sodavand osv.... (det gør 3 i min mødre gruppe) og jeg undrer mig bare :0)

Vi har "sådan nogle" i familien

Knægten fik cola til maden da han var under 1 år.... sådan noget forstår jeg slet ikke

Anmeld

11. januar 2010

Vinker

ka-ri-na skriver:

jeg undres ofte, og derfor er jeg nysgerrig efter hvor meget andre går op i deres små børn´s kost...

Nikoline får ikke slik, is, sodavand/saftevand/juice, chips, kage, syltetøj, nutella, chokolade, junk food osv.... og den linie holder vi så længe vi kan. Her til nytår fik hun lov at smage een tsk fuld vanille is og det var hun ikke så vild med....

men hvorfor give de små disse ting? jeg har masser af argumenter for hvorfor de ikke behøver få de ting fra helt små af, men jeg har svært ved at se hvorfor de skal have lov at have det.

hvis der er større søskende som spiser slik osv... kan jeg godt se det kan være svært at undgå.

I starten var jeg meget streng og bestemt med hvad Niklas Emil absolut ikke måtte få. Det var alt det der ikke gør noget godt for kroppen så som; slik, kager, chips, sodavand, juice, kakao mm.

Jeg vil sige at nu er der lidt mere frie tøjler.... Altså han får stadig ingen slik og sodavand og det er meget moderat hvis han smager af det andet!

Han har smagt chips én gang og det var juleaften til maden. Han har 2 gange smagt af vores kage når vi har fået, men det blir altid kun ved smagsprøver. Juice er han vild med og eftersom vi har sådan en saftpresser herhjemme så må han gerne få noget når vi presser frisk frugt (om han får et æble at tykke i eller om han drikker det er vel det samme?) men til alle måltider får han kun mælk at drikke og nogen gange vand.

I julen har han fået småkager (hjemmebag) og det var bare et hit. Vi holdte dog meget igen med dem, men syntes det var ok han smagte en gang i mellem og det er jo kun jul en gang om året.

Vi går meget op i at han spiser noget fornuftigt til måltiderne. Varieret og sund kost er vigtigt - både for børn og voksne!

Jeg er mundlam over det du fortæller om din mødregruppe - Sådan noget fatter jeg simpelthen ikke!!!! Stakkels børn!

Jeg kan godt lide din holdning overfor Nikoline - Det er absolut det bedste at vente med alle de dårlige madvaner!

Anmeld

11. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

Vi går også meget op i at det vores søn får er sunde fødevarer og stort set alt hvad han får at spise er økologisk.

Men han har dog også smagt på (rigtig)juice og saft, han spiser jo også frugt.

Vi har ikke i sinde at proppe ham med det når han bliver større, men synes dog også der skal være plads til lidt guf ind imellem.

Han får faktisk lov til at smage på mange ting. Men alt med måde og vi forsøger at undgå de ting der er proppet med sukker. Og kunne aldrig finde på at give ham et glas sodavand til maden eller et stykke hvidt brød med nutella.

Men vi er dog ikke så fanatiske at der er forbud mod ALT der ikke lige findes i toppen af kostpyramiden.

Anmeld

11. januar 2010

Cris

Da Felix var 1 år har han aldrig spist så noget. Jeg tror, han var ca 16 eller 17, da han begyndt at smage på nogle kiks og så nogle ting. I den tid begyndte at være nogle situatiioner, hvor jeg bare har givet ham en kiks eller nogle stykker knækbrød med smør og syltetøj på. Nu er han næsten 2 måneder og har aldrig spist slik eller nogle andre lignende ting. Men han få en gang i mellem popcorn og noget mad ligesom pizza eller pommes fritter. Han er begyndt at være i den alder, hvor jeg tænker mest på en balance og ikke på sort og hvid. Nogle gange (for eksempel når vi er på ferie eller på en lang tur) er det nemmere med noget mad af den slags i stedet for at finde på noget sundt hele tiden. Jeg tænker meget på Balance i livet, sort og hvid kan være lidt stressende nogle gange...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.