hvor meget går i op i kosten??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2010

Ni-ko-li-ne

Christine skriver:

Min holdning er at man bør vente til det er 'tvingende nødvendigt' at give barnet slik (og det kan man jo på den ene side sige det aldrig er, men du ved...). William smagte ikke søde sager før han var 1½ og han er nu 1 år og 9 måneder og får det ikke tilbudt, men har smagt hvis han har set os andre spise noget. Han er heldigvis ikke så interesseret i det, men jeg er glad for at vi har en helt klar holdning til tilsat sukker i diverse madvarer, for jeg ønsker ikke han bliver sukkerjunkie (min kæreste er det og jeg tror på det med at sukker er mere vanedannende end heroin). Min søn synes frugter er lækre og det har jeg også lært mig selv og det ærgrer mig sådan når man skal høre folk sige at det nærmest er synd for barnet at han spiser sundt. Jeg synes jo ikke vi er fanatiske, jeg synes bare det er mere synd hvis han får forkerte vaner så tidligt. Jeg tror vi alle når at få sukker nok i vores liv på et tidspunkt og eksemplet med barnet der ikke har fået sukker tidligt og nu kaster sig over det, tror jeg handler mere om opdragelsen. Jeg har hørt mange eksempler på "ikke-sukker" børn der reagerer omvendt, altså ikke rigtigt gider slik osv.

præcis, det er opdragelsen det drejer sig om! jeg er nemli også forundret over de som udlægger sagen, som om det er synd ikke at give barnet søde sager....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2010

Ni-ko-li-ne

TbCp skriver:

Liva fik ingen slik, kage eller lign. til hun var over et år.
Efterfølgende fik hun ind imellem lov at smage lidt kage eller andet.
Nu er hun næsten 2 1/2 og vil smage hvis det står på bordet og det får hun også lov til.
Hun er heldigvis sådan indrettet at vel er hun glad for slik, kage, chips osv men hun får hurtigt nok af alt det søde.
Hun er også virkelig glad for frugt så det bliver hun tit tilbudt i stedet og det vil hun ligeså gerne have.

Jeg synes vi har et ret afslappet forhold til det.

Sodavand får hun dog ikke, tror hun har smagt det to gange hvor hun har fået fat i vores glas ved et uheld.
Men ind imellem får hun et glas saft eller juice hvis vi sidder og hygger f.eks. med morgenbrød i weekenden. 

i holder det jo også på et fornuftigt niveau:0) jeg er bare lidt chokeret over de mødre jeg har set give børn under 1 år chips, slik, kage , sodavand osv.... (det gør 3 i min mødre gruppe) og jeg undrer mig bare :0)

Anmeld

6. januar 2010

Ni-ko-li-ne

NikitasMoar skriver:

Nikita får lov at smage på alt hvad jeg spiser, og en masse som jeg ikke spiser, såsom fisk.. men lige med søde sager er jeg ikke særlig streng, hun får lov at smage, men det er også det, får jeg is, får hun et par teskefulde og så er det det, jeg tror på at det måske kan give hende et mere naturligt forhold til søde sager, og hun får det jo bestemt ikke hver dag, men engang imellem. 

Det er jo helt op til forældrene selv hvad man gør.. jeg har desværre bare selv en meget sød tand, så det er vist mere mig der skal begrænse mig end Nikita... 

der er ingen tvivl om at herhjemme er det både manden og jeg der bør begrænse os! vi har begge en stor sød tand.... Nikoline sover som oftest og ellers får hun lidt frugt eller noget andet....

Anmeld

6. januar 2010

mor_sabina

Misjelle skriver:

Min søn er på vej mod de 11 mdr. og han får generelt ikke noget med sukker i overhovedet. Jeg kan heller ikke rigtig se ideen med at vænne dem til at skulle have alt det søde stas som vi andre har svært nok ved at holde fingrene fra. Han vil lige så gerne have frugt, riskiks, ostehaps eller lignende. Så herhjemme er det no go indtil han ved hvad det er, så bliver det med måde og noget man får når man er ude eller holder fest. Svigerforældrene synes dog jeg er en rigtig ravne mor at jeg snyder ham for alt det gode .

Præsic det samme her

Anmeld

6. januar 2010

Ni-ko-li-ne

mor_sabina skriver:

Præsic det samme her

ja vi er nogle rigtigte hekse os ravnemødre

Anmeld

6. januar 2010

mor_sabina

Dansker i England skriver:

Mine forældre var helt på samme måde - det var nærmest bandlyst for mig at få slik og kage, og derfor reagerede jeg på præcis samme måde, når jeg en gang i mellem fik lov til at få noget godt - jeg kastede mig over det og slugte det hele på een gang. Jeg havde ingen kontrol og kunne også finde på at spise mine veninders slik, når de kiggede væk. Pga dette blev mange lommepenge brugt til slik og chokolade, og det tog mig mange år at lære at nyde det i stedet for at sluge det.

Så når min datter bliver "gammel nok" til at smage på diverse søde sager (dog ikke før hun er 2) vil jeg lære hende at spise det med måde, men jeg vil ikke forbyde det. Jeg har følt på egen krop, hvad et forbud kan gøre. Alt med måde. Men selvfølgelig skal hun lære at spise frugt først, og det er sjældent, jeg selv spiser kage o.l. , så derfor vil hun heller ikke blive så fristet herhjemme.

Enig, han bliver ikke præsenteret for det før han forstår det. Det hvor filmen glipper for mig er når man giver det dem fordi de skal da lige smage. Men hvorfor, hvis ikke de forstår det.

Men efter ca. 2 år så skal han da også have et afslappet forhold til det, for jeg var nemlig lige så sliksyg som dig som barn. Men vil bare ikke risikere at han kun vil spise det søde, så det venter vi med.

Anmeld

6. januar 2010

mor_sabina

ka-ri-na skriver:

ja vi er nogle rigtigte hekse os ravnemødre

Ja puha hvad de børn ikke skal lide under Men hvorfor give dem alle vores dårlige vaner, når man kan præge dem lidt til noget bedre? Jeg vil da hekller ikke begynde at vise Phillip hvordan man bider negle, fordi jeg ikke kan lade være vel

Anmeld

6. januar 2010

bette

mikkel får egentlig kun slik hvis han opdager det er der.. elller hvis han er ude hos svigerforældrene..

herhjemme er der kun søde sager på bordet i weekenden hvor mikkel sover..
så han får ik så meget..
kan ske jeg klipper lidt vingummi i stykker for ham og ligger i en lille skål men han gider stortset ikke at spise det

Anmeld

6. januar 2010

Assi

DK skriver:

Vi har et vennepar der ikke har givet deres datter så meget som et stykke tyggegummi før hun blev 5 år. Så måtte hun godt begynde at få. Dog har hun jo smagt is og kage til fødselsdag i børnehaven. Nu er hun 5 år og må godt få om fredagen.Hun sov hos os en fredag, og jeg havde lavet en lille skål med lidt slik/chokolade til dem hver. Pigen kommer så ned og spørger min kæreste om han vil åbne en daim-chokolade "stang" for hende. Hun står over for min kæreste som sidder i sofaen. Da min kæreste halvt har åbenet for daim'en så bøjer hun sig frem og tager alt det chokolade der er ude af pakningen ind i munden, mens min kæreste stadig har den i skødet og er ved at åbne den. Hun kunne simpelthen ikke vente de der 5 sekunder mere.  Efterfølgende så spiste hun alt min datters slik, da min datter ikke spiser alt hendes med det samme. Jeg var bare i chok over hvor ukontrolleret hun kastede sig over den chokoladebar!!!

Jeg synes bare at hendes holdning til slik er helt forskruet, og jeg kan jo kun tænke at det er fordi det er blevet hende forbudt altid, så nu bliver hun helt sygelig efter det. Tænk når hun engang får sine egne penge, så løber hun da ned og propper sig med alle de søde sager hun kan få fingre i.

Derfor synes jeg det bedste er, at lære børnene at have en afslappet holdning til snolder. Altså introducere det til dem løbende, og så vænne dem til at det er lækkert, men ikke noget man bliver nødt til at dræbe for at få, og at det kun er et ekstra gode i hverdagen, og ikke erstatter mad m.m.

Min datter fik søde sager første gang da hun var 7 mdr. Det var bare SINDSYGT varmt, så jeg købte noget økologisk hindbær sorbet til hende. Hun elskede det, og blev nedkølet af det samtidig. Det kan jeg helt ærligt ikke hidse mig op af. 

Jeg er enig med dig i at babyer ikke skal have snolder. Og at man er baby til man er et år. Men jeg synes også at man skal lære sine børn at få et naturligt forhold til det, og at det ikke er forbuden frugt, eller modsat aftensmad!

enig!

Anmeld

6. januar 2010

Pia

Jeg blev pludselig overvægtig da jeg ramte puperteten.. Eller retter da jeg fik min menustration som 11 årige..

Min mor begyndte så og nægtet mig alt sødt/usundt med det resultat at så snart jeg fik noget af dte overåd jeg..

Så jeg prøver og skabe et fornuftigt forhold for mine børn til sukker, søde sager osv...

Jeg er ikke super hys med at Louise der nu er 7 mdr ikke får sukker i sin grød osv.. forstået på den måde at hun gerne må fådet færdig lavet babygrød, mos osv..
Hun smagte da også lidt vanilje is nytårs aften..

Lærke var 7-8 mdr (hun er nu 4 år) da hun første gang smagte is.. Vi var i Italien og der var mega varmt, så vi afkølede hende med is..
Tror hun var godt 11 mdr da vi gav "slip" og lod hende smage alt..
Hun får lov til og smage på de ting vi andre får, men hun har aldrig været den der kun vil have de søde sager.. hun ber lige så ofte om vand og mælk som hun ber om et glas saft.. Og er vi ude ved folk må hun få de ting der blir serveret..

og jeg regner med og gøre på præcis samme måde med Louise..
Håber mine børn kan få et ganske alm fornuftigt forhold til slik, chips og sodavand osv..
det vil jo altid være noget man vil blive tilbudt rundt omkring og det er fint med mig...

Alt med måde og sund fornuft...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.