DK skriver:
Vi har et vennepar der ikke har givet deres datter så meget som et stykke tyggegummi før hun blev 5 år. Så måtte hun godt begynde at få. Dog har hun jo smagt is og kage til fødselsdag i børnehaven. Nu er hun 5 år og må godt få om fredagen.Hun sov hos os en fredag, og jeg havde lavet en lille skål med lidt slik/chokolade til dem hver. Pigen kommer så ned og spørger min kæreste om han vil åbne en daim-chokolade "stang" for hende. Hun står over for min kæreste som sidder i sofaen. Da min kæreste halvt har åbenet for daim'en så bøjer hun sig frem og tager alt det chokolade der er ude af pakningen ind i munden, mens min kæreste stadig har den i skødet og er ved at åbne den. Hun kunne simpelthen ikke vente de der 5 sekunder mere. Efterfølgende så spiste hun alt min datters slik, da min datter ikke spiser alt hendes med det samme. Jeg var bare i chok over hvor ukontrolleret hun kastede sig over den chokoladebar!!!
Jeg synes bare at hendes holdning til slik er helt forskruet, og jeg kan jo kun tænke at det er fordi det er blevet hende forbudt altid, så nu bliver hun helt sygelig efter det. Tænk når hun engang får sine egne penge, så løber hun da ned og propper sig med alle de søde sager hun kan få fingre i.
Derfor synes jeg det bedste er, at lære børnene at have en afslappet holdning til snolder. Altså introducere det til dem løbende, og så vænne dem til at det er lækkert, men ikke noget man bliver nødt til at dræbe for at få, og at det kun er et ekstra gode i hverdagen, og ikke erstatter mad m.m.
Min datter fik søde sager første gang da hun var 7 mdr. Det var bare SINDSYGT varmt, så jeg købte noget økologisk hindbær sorbet til hende. Hun elskede det, og blev nedkølet af det samtidig. Det kan jeg helt ærligt ikke hidse mig op af.
Jeg er enig med dig i at babyer ikke skal have snolder. Og at man er baby til man er et år. Men jeg synes også at man skal lære sine børn at få et naturligt forhold til det, og at det ikke er forbuden frugt, eller modsat aftensmad!
ja, de skal have lov at smage osv når de selv kommer og har fundet ud af at det findes osv... det med at forbyde nytter ikke, men hvis man kan give dem lækre bær og frugt i stedet hvorfor så give dem en hel kage til deres fødselsdag f.eks.?
det ved jeg der er mange som gør, og jeg kan bare slet ikke se idden.... jo de er da søde de små når de sidder helt smurt ind.... jeg har det bare sådan at de skal nok nå at få kage resten af livet:0)