hvor meget går i op i kosten??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.689 visninger
49 svar
0 synes godt om
5. januar 2010

Ni-ko-li-ne

jeg undres ofte, og derfor er jeg nysgerrig efter hvor meget andre går op i deres små børn´s kost...

Nikoline får ikke slik, is, sodavand/saftevand/juice, chips, kage, syltetøj, nutella, chokolade, junk food osv.... og den linie holder vi så længe vi kan. Her til nytår fik hun lov at smage een tsk fuld vanille is og det var hun ikke så vild med....

men hvorfor give de små disse ting? jeg har masser af argumenter for hvorfor de ikke behøver få de ting fra helt små af, men jeg har svært ved at se hvorfor de skal have lov at have det.

hvis der er større søskende som spiser slik osv... kan jeg godt se det kan være svært at undgå.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2010

Lone Jakobsen

jamen her i huset går jeg meget op i kost. men samtidig er jeg (sammenlignet med jeres kostpolitik) meget afslappet overfor det.

mine børn får en meget fornuftig kost, mange grøntsager, grove brødtyper, og masser af vand. men de får også is, fredagsslik, sodavand i weekenden osv.

jeg tror på at jo mere man forbyder, jo mere vil børnene blot synes at det er super spændende.

Anmeld

5. januar 2010

Ni-ko-li-ne

nutche skriver:

jamen her i huset går jeg meget op i kost. men samtidig er jeg (sammenlignet med jeres kostpolitik) meget afslappet overfor det.

mine børn får en meget fornuftig kost, mange grøntsager, grove brødtyper, og masser af vand. men de får også is, fredagsslik, sodavand i weekenden osv.

jeg tror på at jo mere man forbyder, jo mere vil børnene blot synes at det er super spændende.

det er jeg slet ikke uenig i, det er langt fra nødvendigt at forbyde endnu. Nikoline er lige blevet 1 år og aner ikke hvad de ting er, når vi spiser noget af det får hun frugt eller andet....

det jeg ikke forstår, er hvorfor man giver børnene det hvis de endnu ikke ved hvad det er....

Anmeld

5. januar 2010

Joan ( Smallie )

nutche skriver:

Enig

Jeg er så så heldig jeg har en dreng der faktisk ikke kan lide slik og kage og kun drikker vand og mælk. Is vil han gerne have men får han ikke ret tit. Bliver nok værre med hans lille søster

Anmeld

5. januar 2010

Misjelle

Min søn er på vej mod de 11 mdr. og han får generelt ikke noget med sukker i overhovedet. Jeg kan heller ikke rigtig se ideen med at vænne dem til at skulle have alt det søde stas som vi andre har svært nok ved at holde fingrene fra. Han vil lige så gerne have frugt, riskiks, ostehaps eller lignende. Så herhjemme er det no go indtil han ved hvad det er, så bliver det med måde og noget man får når man er ude eller holder fest. Svigerforældrene synes dog jeg er en rigtig ravne mor at jeg snyder ham for alt det gode .

Anmeld

5. januar 2010

Lone Jakobsen

ka-ri-na skriver:

det er jeg slet ikke uenig i, det er langt fra nødvendigt at forbyde endnu. Nikoline er lige blevet 1 år og aner ikke hvad de ting er, når vi spiser noget af det får hun frugt eller andet....

det jeg ikke forstår, er hvorfor man giver børnene det hvis de endnu ikke ved hvad det er....

her får Rasmus det nok mest fordi de andre får det, og vi synes det er hyggeligt at han også får lov til at smage.

Anmeld

5. januar 2010

Vingummien

Emil har den alder nu at vi ikke kan spise noget foran ham hvis han ikke får lov at smage, så bliver han rigtig ked af det. Så får vi sodavand så får han en lille kalt i glasset og vand for resten. Er vi i byen hvor der er kage osv får han også lov at smage det, men til en anden grænse end hvad vi andre måske gør.

Her i jul fik han chokolade en gang imellem sammen med os andre, men ikke så meget. Det gode ved Emil er at hvis der ligger et stykke slik og så et æble så vil han have æblet. Men hvis vi spiser nooget andet end ham så vil han smage.

Hvis han f.eks spiser et æble ogjeg tager en pærer så er han der med det samme.

Anmeld

5. januar 2010

Ni-ko-li-ne

suanne85 skriver:

Emil har den alder nu at vi ikke kan spise noget foran ham hvis han ikke får lov at smage, så bliver han rigtig ked af det. Så får vi sodavand så får han en lille kalt i glasset og vand for resten. Er vi i byen hvor der er kage osv får han også lov at smage det, men til en anden grænse end hvad vi andre måske gør.

Her i jul fik han chokolade en gang imellem sammen med os andre, men ikke så meget. Det gode ved Emil er at hvis der ligger et stykke slik og så et æble så vil han have æblet. Men hvis vi spiser nooget andet end ham så vil han smage.

Hvis han f.eks spiser et æble ogjeg tager en pærer så er han der med det samme.

okay, ja men det er så også fordi der bliver ballade hvis ikke han får lov at smage.....

der hvor jeg undrer mig er, når man øser en hel portion is i voksen str op til barnet under 1 år??? (det sker i min mødre gruppe)... hvorfor det?

Anmeld

5. januar 2010

DK

Vi har et vennepar der ikke har givet deres datter så meget som et stykke tyggegummi før hun blev 5 år. Så måtte hun godt begynde at få. Dog har hun jo smagt is og kage til fødselsdag i børnehaven. Nu er hun 5 år og må godt få om fredagen.Hun sov hos os en fredag, og jeg havde lavet en lille skål med lidt slik/chokolade til dem hver. Pigen kommer så ned og spørger min kæreste om han vil åbne en daim-chokolade "stang" for hende. Hun står over for min kæreste som sidder i sofaen. Da min kæreste halvt har åbenet for daim'en så bøjer hun sig frem og tager alt det chokolade der er ude af pakningen ind i munden, mens min kæreste stadig har den i skødet og er ved at åbne den. Hun kunne simpelthen ikke vente de der 5 sekunder mere.  Efterfølgende så spiste hun alt min datters slik, da min datter ikke spiser alt hendes med det samme. Jeg var bare i chok over hvor ukontrolleret hun kastede sig over den chokoladebar!!!

Jeg synes bare at hendes holdning til slik er helt forskruet, og jeg kan jo kun tænke at det er fordi det er blevet hende forbudt altid, så nu bliver hun helt sygelig efter det. Tænk når hun engang får sine egne penge, så løber hun da ned og propper sig med alle de søde sager hun kan få fingre i.

Derfor synes jeg det bedste er, at lære børnene at have en afslappet holdning til snolder. Altså introducere det til dem løbende, og så vænne dem til at det er lækkert, men ikke noget man bliver nødt til at dræbe for at få, og at det kun er et ekstra gode i hverdagen, og ikke erstatter mad m.m.

Min datter fik søde sager første gang da hun var 7 mdr. Det var bare SINDSYGT varmt, så jeg købte noget økologisk hindbær sorbet til hende. Hun elskede det, og blev nedkølet af det samtidig. Det kan jeg helt ærligt ikke hidse mig op af. 

Jeg er enig med dig i at babyer ikke skal have snolder. Og at man er baby til man er et år. Men jeg synes også at man skal lære sine børn at få et naturligt forhold til det, og at det ikke er forbuden frugt, eller modsat aftensmad!

Anmeld

5. januar 2010

DK

ka-ri-na skriver:

okay, ja men det er så også fordi der bliver ballade hvis ikke han får lov at smage.....

der hvor jeg undrer mig er, når man øser en hel portion is i voksen str op til barnet under 1 år??? (det sker i min mødre gruppe)... hvorfor det?

Jamen kan et barn på 1 år overhovedet spise en hel voksen portion? Jeg synes også det lyder af meget. Men altså hvis barnet derudover kun får øko grønt osv. hele tiden, så skader en portion is jo altså heller ikke det vilde. Men alt med måde...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.