dagpleje vs. vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2009

dorthemus

Giver moar ret

Knus "pædagog´en"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2009

Jakobs mor

Er pædagog og arbejder i en vuggestue. Og jeg vil helt klart vælge dagpleje, hvis der er mulighed for det.

Synes at normeringerne i vuggestuerne i dag er så skrabede, at det slet ikke kan hænge sammen med børnenes behov for ro, tryghed og nærvær. Kan se et sted, at én skriver, at der er flere pædagoger pr. barn i vuggestuen end hos en dagplejer med 5 børn. Sådan oplever jeg det slet ikke. For det første, så er det på Nordsjælland og i København noget nær umuligt at skaffe pædagoger til vuggestuerne, da mange helst undgår denne aldersgruppe. Så ofte vil en stor del af personalet være unge pædagogmedhjælpere uden megen erfaring. Dernæst, så er normeringen often således, at der er 3 ansatte til 12 børn, hvilket så i praksis ofte betyder 13 eller 14 børn, fordi der proppes ekstra børn ind og mange dage betyder det i praksis også 2 voksne, da der kan være meget sygdom blandt personalet. De dage, hvor jeg har haft 5 børn alene har jeg hygget mig enormt og nydt den ro, der var og de muligheder de var for aktiviteter med børnene. Har vi været 2 voksne til 10 børn har dagen føltes mere kaotisk og støjende. For lige gyldigt hvor mange voksne du er på børnene, så vil det altid være for mange børn på for lidt plads.

Jeg er ikke blind for de fejl og mangler, der kan være hos en dagpleje. Var selv i dagpleje som barn og endte med at blive flyttet, da hun bestemt ikke var rar. Men en sød dagplejemor i hjemlige rammer er for mig klart at foretrække fremfor de vuggestuer vi vælger at tilbyde vores små pus i dag.

Anmeld

15. december 2009

hannetheis

Profilbillede for hannetheis

hvor er der maneg som har valgt dp til jeres børn.

vi startede også med en dp og det var bare den værste månede i mit liv. dp havde været dp i 20 år, så vi tænkte i starten at så måtte hun være god, derfor startede vores søn.

men men det var forfærdeligt, når vi kom for at aflevere var hendes dør låst, og når vi kom for at hente var døren stadig låst, skønt der var 3 døre imellem det rum børnene var i. når vi afleverede og hentede kom vi kun til garderoben ogder afleverede vi og fik han i armene igen når vi hentede. vi var kun 1 gang inde i det rum hvor børnene legede og det var den første dag vi var på besøg. det blev så værre vores søn sov på det tidspunkt 2 gange om dagen, så når han sov om formiddagen var han jo frisk til middag, men dp holdte på at alle børn skulle sove kl 11.30 så der blev vores søn lagt ud igen, han faldt i søvn og sov måske 3 kvarter og så kunne vi ikke få ham til at sove mere den dag, så han var i seng kl 16 i en hel md og oppe kl 4, rigtig træls at dp var skyld i at vores dag blev ødelagt med ham sidst på eftermiddagen. dem sidste ugen han var der havde dp fået kat uden at oplyse os om det, så da vi kom fredag for at sige farvel til hende så vi først katten, og vi kan ikke tåle kat og det var oplyst enden vi startede.

da vi endelig fik ham i vuggestue faldt der en stor sten fra vores hjerter, det var dejligt at få ham et sted hvor han er glad for at være, han grad den første uge når vi afleverede siden har der aldrig været noget med ham, hos dp grad han mere eller mindre hele den månede han var der.

så for os var vuggestue bare det rigtige valg. vi fik siden anmeldt dp for den måde hun var på, desværre er der ikke gjort noget ved det, så hun er stadig dp.

Anmeld

15. december 2009

TbCp

Efterhånden er der jo rigtig mange uddannede dagplejere, i min gamle kommune var vi 3 udd. pædagoger ud af en dagplejegruppe på 7. Samtidig havde vi forskellige kurser, der blev arbejdet med læreplaner osv. og de "gamle garvede" dagplejere var virkelig gode.

I vuggestuer er det jo heller ikke alle der er uddannede, der er som regel både pædagogmedhjælpere og måske studerende.

Dagplejere kommer også på udflugter, mødes med andre dagplejere og børn, går i legestue osv osv.

Så lige på det punkt synes jeg absolut ikke man skal vælge dagpleje fra.

Derimod synes jeg man skal tage at kigge på hvad barnet har behov for.
Vil det føle sig usikker i en stor gruppe, hvordan har det det med mange fremmede mennesker, måske et roligt hjemligt sted er bedre osv osv.

Anmeld

15. december 2009

krysser

BlyViol skriver:

Det kan godt være der allerede er sådan en tråd, men ku ik finde den

Men... Hvad har I valgt til Jeres børn/barn og hvorfor??

min mor ringede i går, gør hun hver gang hun liiiige kómmer i tanker om noget hun lige vil berette fra pædagogikkens verden, (ja hun er pædadog og familebehandler)... hun ville bare lige høre om vi havde valg om det skulle være dagpleje eller vuggestue og promte svarede jeg dagpleje for det synes jeg er så hyggeligt MEN det skulle jeg da aldrig ha sagt (hehe), hun mente at det kunne skade barnet hvis det kom til en dagplejer som ikke havde forstand på børn, og det kunne være en psykopat som passede den lille, og i en vuggestue var det UDDANNET personale ( tænkte jeg bare)

ohh myy good var den første tanke at nu rabler det da for den kommende mormor.. men ak, jeg sagde til hende at jeg skulle nok tænke over det.. men egentlig synes jeg bare hun sku smide familie bahendler kappen og slap lidt af

da jeg så havde snakket med manden om det kunne jeg alligevel ikk lade være md at tænke - har hun ret?? og det er så der kære quinder I kommer ind i billedet. hvad har i valgt og hvorfor??

knus Mitzie 16+0

(indlægget var oprindeligt lidt længere, men der blev slettet en del så skulle skýnde mig at skrive det om) øv...

har valgt dagpleje til mine dreng, har også haft det til mine to andre, og vil ikk gøre det om, det er mere personligt og der er en dejlig ro ikke den larm man mange gange finde i en vuggestue, og idag er mange vuggestuer integreret sammen med børnehaven og nøj en støj nivo så nej jeg holde mig til en af de super dagplejer vi har i vores lille by-

kristina

Anmeld

15. december 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Jeg ville ALTID vælge vuggestue.

Min datter startede i dagpleje fordi der ikke var plads i vuggestue... og der har været så mange problemer med det. Da hun havde været i dagpleje 3 måneder havde hun været hos 7 (!!) forskellige dagplejere, fordi der konstant var sygdom.   Endelig fik hun en fast dagplejer... som bare behandlede hende så dårligt Skældte hende ud og brokkede sig altid over hende når vi hentede. Havde til sidst en pædagog med ned og hente hende en dag, og hun opprioriterede min datter til vuggestue med det sanmme, og hun fik endelig en plads da hun var 2½ år gammel. Min søn kom heldigvis i samme vuggestue.

Jeg ved godt der findes rigtig mange søde og dejlige dagplejere... men skal jeg have flere børn skal de under ingen omstændigheder i dagpleje. Man aner ikke hvad der sker når man ikke er der, hvorimod ser er flere voksne i en vuggestue. Og så er de jo uddannede til at have med børn at gøre... min datters dagpleje anede seriøst intet om børn!

Anmeld

15. december 2009

Christinahr

Hel klart vuggestue fordi:

- Du skal ikke tænke på gæstedagpleje ved dpmors eller hendes børns sygdom
- Du skal ikke tænke på alternativ pasning når dagplejemor ligger sine 5 ugers ferie + feriefridage på et tidspunkt der ikke passer dig.
- Du skal ikke tænke om dit barn er det eneste der sidder tilbage hvis kl bliver over 16.

Derudover er det udd. personale. Vi har valgt en lille integreret, dvs når den store til 1. jan skal i bh føler hun det ikke som et skift, hun kender jo dem allesammen.

Derudover kan det ofte være skræmmende for dpbørn at komme i børnehave, de er ikke vant til niveauet.

Hvis jeg i vuggestuen ikke er så glad for den ene gog, kan jeg jo bare snakke med den anden.

Ang nomineringen synes jeg ikke det er så galt. Jeg afl den store i morges og der var 4 voksne inkl en pæd stud til 12 børn - det er da bedre end dagplejen.

I dagpleje riskere du at dit barn ikke har nogen jævnaldrene og det er ikke sjovt for et barn på 2 et halvt kun at omgåes 1 årige.

Ergo, jeg forstår ikke at alle ikke vælger vuggestue

Anmeld

15. december 2009

Mathilde & Frederikkesmor

Vi havde bare den BEDSTE dagplejer til vores datter, som nu er 5 år. Hun var bare et menneske, der brændte for sit arbejde, og det skinnede virkelig igennem - og man kunne mærke at alle hendes 5 børn var ufatteligt glade for hende - tilmed også forældrene

Jeg vil altid vælge dagpleje, fremfor vuggestue, da omgivelserne hos en dagplejer er mere hjemmelige/hyggelige end i en vuggestue. Plus at der er utrolig få pædagoger til mange børn. Det mener jeg ikke mit lille pus på måske... 9-10 mdr. har brug for allerede der.... Der må der gerne hygges/nusses lidt om detIkke dermed sagt at der ikke bliver hygget om børn i vuggestuer... Men det er alligevel ikke helt på samme måde.

Desuden mener jeg ikke at man kan "uddanne" sig til at passe børn - man skal have det i sig, så derfor er en dagplejer i min verden mindst ligeså god som en pædagog i en vuggestue

Anmeld

15. december 2009

Guldet

Vi har valgt DP.. og det er bare det bedste..

Jeg er selv ved at udd. mig til pædagog. Men med hensyn til vuggestue, så ville jeg aldrig have mit barn til at gå der.. Jeg synes det er FOR instituations præget..

og så tænke på alt det larm der er, og sygdomme.

Min datter er snart 1 år og i hendes dagpleje, er de kun 2. hende og en anden på hendes alder.. og de har det så godt! + dagplejerne mødes meget tit med hinanden,så de ser nok børn og + de er i legestue en gang om ugen..

Anmeld

15. december 2009

Kaufie

Jeg valgte dp fordi William kun var 8 mdr da jeg skulle starte på job igen. Jeg synes han var for lille til at komme ud blandt mange børn, og foretrak derfor den hjemlige hygge hos en dp.

Han har bare fået den bedste dp'er - vi er så heldige med, at hun bor rundt om hjørnet, at hun har 4 børn, hvor der kun er 4 mdrs aldersspredning på ældste og yngste, og at hun har en mand (efterlønner) der også gerne leger med børnene ude i haven.

Vi har ikke haft meget sygdom - hverken dp'eren selv eller nogen af børnene, plus der har været en fast gæstedp'er, som også er med i legestue en gang om ugen, så derfor er hun kendt for børnene.

Med de erfaringer vil jeg vælge dp igen til næste barn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.