dagpleje vs. vuggestue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2009

MissSophie

Valle81 skriver:

Vil bare lige sige at ENHVER ikke kan blive dagplejer.

Man skal til en samtale, hvor der sidder mellem 4 og 5 personer og vurderer en, alt fra en pædagog til en fra fagforening, til tilsynsførende osv.

Synes virkelig man skal tænke sig om inden man udtaler sig om sådan noget. Vi er jo alle som forældre og børn forskellige og har forskellige behov. Nogle børn trives ikke i dagpleje men i vuggestue, andre trives ikke i dagpleje men i vuggestue. Nogle forældre er for det ene og i mod det andet og omvendt.

Og jeg vil altså også sige at mange af dem som er dagplejere er uddannede pædagoger!!! I den gruppe på 9 dagplejere jeg arbejde i, var over halvdelen uddannede pædagoger!!!

Jeg snakker blot ud fra, hvad jeg selv har oplevet. Jeg har bl.a. en bekendt, som absolut er en sød og dejlig kvinde, men hun var kun 24 da hun blev dagplejemor, og der var altså ikke ret meget legeplads at finde i haven, samt det var kun en del af huset, der måtte være børn. Men som en anden skrev herinde, så kommer det jo meget an på barnet. Hvis barnet ikke trives med så mange mennesker, er dp jo mere passende. Jeg skriver bare MIN mening, som jeg vel har ret til (selvom man nogle gange kan gå hen og blive i tvivl).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2009

DK

Tja... altså Kirstine havde astma, og var ofte syg. Måske var hun mere syg end andre børn i dp, men jeg synes det blev opvejet af de fordele der var ved vuggestuen. Kirstines vuggestue var også MEGET stor med 60 børn. Den her i vores lille landsby har kun 15 børn, og det må også gøre en forskel.

Hvis vi havde et barn nu, ville det være UMULIGT for os at have en dp, da vi nogle dage har brug for at aflevere kl. 6.45-7, og andre dage brug for at aflevere sent og hente kl. 16.45, og ingen dp har åbent så længe. Derfor ville vi have brug for den større fleksibilitet vuggestuen har.

Derudover, så ville jeg stadig hade tanken om at forlade mit barn "alene" hos en gæstedagplejer som jeg og mit barn aldrig har mødt før den morgen hvor mit barn skal sættes af der!! UF!!

Anmeld

14. december 2009

DK

Som en anden skriver, så tag da ud og besøg den lokale vuggestue. Hør om det overhovedet er muligt at få en plads, ellers giver det da jo sig selv! Her er det meget svært at få en plads, og jeg hørte hos pladsanvisningen at børnene er 1,5 år når de starter i vores vuggestue, da ventelisten er så lang, at alle børn har nået at være i dp først, inden de får plads hos vuggestue. Og i det tilfælde skal man måske overveje om det ikke bare er bedre at lade barnet være hos dp'en?

Det er jo svært at besøge en dp, da der er så mange og du ikke ved hvem du får. Jeg kender nogle hvor dp'en boede på en gård, og havde heste, katte, køer, kaniner og høns og børnene var vildt involverede i pasning osv. og elskede det naturligvis. Sådan en plads er jo ideel!!

Men følg dit hjerte når tiden til et valg nærmer sig, og husk at mange steder har man anciennitet efter det tidspunkt hvor man bliver skrevet op på, så det gælder om at blive skrevet op hurtigst muligt efter fødslen til en vuggestueplads. Sådan er det i alt fald her i Horsens kommune, hvor de selv registrerer tidspunktet for indmeldelse!!

Anmeld

14. december 2009

finkedinke

Jeg er jo også dagplejer, vi er flere herinde

Nogle af de ting forældre er bekymret for i dagplejen er den manglende uddannelse. Og ja, det er da også rigtigt. Men en stor del af dagplejerne er voksne kvinder der selv har børn og har en anden uddannelse bag sig. En del af mine kolleger er social- og sundhedshjælpere, pædagoger, pædagogmedhjælpere o.lign. Det er uddannelser der arbejder med mennesker og en vis livserfaring er god at have når man er dagplejer.

Hos os kommer vi på kursus hvert år. Derudover er der 2 gange om året personalemøder hvor vi også har en foredragsholder ude. Nogle dagplejere vælger jobbet fordi de er bedre til learning by doing end til at læse bøger og deltage i undervisning.

Uddanelse er vigtigt og jeg så gerne at dagplejerne fik mere. Men når det er sagt så er uddannelse heller ikke alt.

I en vuggestue kan man være uheldig at kulturen/stemningen/tonen er dårlig. De der brænder for faget vil søge et andet sted at være og inst. vil blive hængende i en dårlig stemning. Sådanne arbejdspladser kender vi jo alle

Den med at et barn er bedre beskyttet mod overgreb mm i en vuggestuen vil jeg gerne lige kommentere. At der er flere hænder gør ikke at grimme ting ikke kan foregå. Sker et overgreb i en vuggestue er der også flere at mistænke. Hvis et overgreb sker i en dagpleje så er der kun èn sporene peger på. 
Hvis man har de tendenser så tror jeg ikke man bliver dagplejer og lukker sit eget hjem op for fremmede 48 timer om ugen. Når man kan i stedet kan komme fra gaden og blive sommerferie vikar i en vuggestue. I mit barns børnehave kan man gå ind og hente sit barn uden at blive set af en voksen!! Det ville aldrig ske i en dagpleje.

Jeg er helt klart FOR forskellige løsninger til forskellige børn. Jeg syntes du skal kigge nøje på dit barn. Nogle børn trives rigtig godt i vuggestue, andre trives i dagplejen.

Anmeld

14. december 2009

wamse

Mine 3 har alle gået i dp, og ville ikke vælge anderledes. For mig er en dp, meget mere personligt og det er min holdning at mine børn tids nok kommer til at skulle indordne sig i div. instutioner(volder mig voldsomme problemer at stave).

Jeg har alle 3 gange haft meget kærlige, omsorgsfulde og rummelige dp til mine børn. 

Anmeld

14. december 2009

Mor til Frederic og Freya

BlyViol skriver:

stakkels lille pus... det var da noget af en start på livet.. men jeg er nu også mest til DP'ere hehe.. selvom det satte lidt tanker igang da moaar ringede der er 2 vuggestuer i min by og nok 15 dagplejere og hvis man nu f.eks som mig ønsker - ikkeryger DP så kan man jo bare skrive sig op i god tid og vælge det fra??

vi valgte ikke ryger, men at det var ok de havde dyr... Vores dp ryger ikke og har ikke dyr. Det kan man skrive under bemærkning på deres planket.

Tænker du på fætter eller hende i mødre gruppen? Ja hun er den ældste, men hun går ikke selv, meget lille og helt lyserød/bleg.

De går til gymnastik sammen med de andre 5 dp'ere i byen, hver torsdag og en gang om mdr bytter de lidt legetøj rundt.

Vi har sund politik i hele kommunen, så det er lækkert at afl om morgen og der dufter af friskbagt grovboller eller rugbrød. Hun laver grønsags suppe, brocoli gratin mm. lækkert at vide han får sund og nærende mad. 

Anmeld

14. december 2009

Vidunderligeunger

tak for alle jeres gode svar... jeg tror valget falde på en DP det siger mavefornemmelsen nemlig - ogden plejer at være rigtig god

ha en god aften alle smmen!

Anmeld

14. december 2009

sarahb

Dagpleje helt sikkert specielt når pædagogerne i vuggestuerne arbejder under de vilkår de gør.. ikke nok tid til det enkelte barn, kommer ikk på så mange udflugter og stress i hverdagen..
i dp er der tid og overskud til det enkelte barn og det er jeg super glad for.. jeg valgte den 3. dp jeg så da de to andre ik var noget for mig men hende vi har er bare den bedste... så go.. og har været dpér i 30 år og hun ved dælme hva hun laver..
de går bl til rytmik hver mandag og legestue hver torsdag og mødes 1-flere gange om ugen så de er blandt mange børn ofte..

Anmeld

14. december 2009

Pige2009

Jeg har valgt vuggestue integreret med børnehave, så skiftet bliver nemmere. I en vuggestue skal man ikke bekymre sig om, at en lille purk skal i gæstepleje ved ferie, sygdom osv. og jeg synes oftere, der er flere pædagoger pr. barn end i DP, som tit har 5 børn. Sådan er det i hvert fald i Odense Kommune.

Hilsen Linda.

Anmeld

14. december 2009

4kløver

Linda2009 skriver:

Jeg har valgt vuggestue integreret med børnehave, så skiftet bliver nemmere. I en vuggestue skal man ikke bekymre sig om, at en lille purk skal i gæstepleje ved ferie, sygdom osv. og jeg synes oftere, der er flere pædagoger pr. barn end i DP, som tit har 5 børn. Sådan er det i hvert fald i Odense Kommune.

Hilsen Linda.

Kan kun sige top  lige mine ord

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.