Jeg er jo også dagplejer, vi er flere herinde
Nogle af de ting forældre er bekymret for i dagplejen er den manglende uddannelse. Og ja, det er da også rigtigt. Men en stor del af dagplejerne er voksne kvinder der selv har børn og har en anden uddannelse bag sig. En del af mine kolleger er social- og sundhedshjælpere, pædagoger, pædagogmedhjælpere o.lign. Det er uddannelser der arbejder med mennesker og en vis livserfaring er god at have når man er dagplejer.
Hos os kommer vi på kursus hvert år. Derudover er der 2 gange om året personalemøder hvor vi også har en foredragsholder ude. Nogle dagplejere vælger jobbet fordi de er bedre til learning by doing end til at læse bøger og deltage i undervisning.
Uddanelse er vigtigt og jeg så gerne at dagplejerne fik mere. Men når det er sagt så er uddannelse heller ikke alt.
I en vuggestue kan man være uheldig at kulturen/stemningen/tonen er dårlig. De der brænder for faget vil søge et andet sted at være og inst. vil blive hængende i en dårlig stemning. Sådanne arbejdspladser kender vi jo alle
Den med at et barn er bedre beskyttet mod overgreb mm i en vuggestuen vil jeg gerne lige kommentere. At der er flere hænder gør ikke at grimme ting ikke kan foregå. Sker et overgreb i en vuggestue er der også flere at mistænke. Hvis et overgreb sker i en dagpleje så er der kun èn sporene peger på.
Hvis man har de tendenser så tror jeg ikke man bliver dagplejer og lukker sit eget hjem op for fremmede 48 timer om ugen. Når man kan i stedet kan komme fra gaden og blive sommerferie vikar i en vuggestue. I mit barns børnehave kan man gå ind og hente sit barn uden at blive set af en voksen!! Det ville aldrig ske i en dagpleje.
Jeg er helt klart FOR forskellige løsninger til forskellige børn. Jeg syntes du skal kigge nøje på dit barn. Nogle børn trives rigtig godt i vuggestue, andre trives i dagplejen.
Anmeld