Jeg går ikke ind for eller har sympati for utroskab. Det tror jeg egentlig ikke, at mange gør eller har - heller ikke de utro selv. Der er lige så mange historier bag og bevæggrunde for utroskab, som der er mennesker, der er deres partner utro.
Derfor ryster jeg lidt på hovedet over alle de simplificerede og unuancerede påstande om utroskab.
“En gang utro, altid utro”. Næ. Personligt kender jeg til flere, som kun har været utro én gang - enten som i kun et eneste tilfælde eller i form af én længerevarende affære. Et onenightstand i fuldskab, efterfulgt af dyb fortrydelse og skam. Et lyn, der slog ned og førte til skilsmisse og derefter et monogamt (og lykkeligt) forhold resten af livet. Et menneske i et godt ægteskab, som alligevel manglede noget og i en periode af sit liv sås fast med en sexpartner for efterfølgende aldrig at gentage det.
Jeg ser oftest den med “en gang - altid” brugt over for elskerinder eller elskere, som lige skal vide, at hvis de “får” manden eller kvinden til slut, så kan de være sikre på, at de også bliver bedraget af ham eller hende en dag, for “sådan er hans/hendes slags”. Men der er ikke én slags.
“Hvis det ikke var dig, ville det være en anden.” Næ, det er langt fra sikkert. Hvis han/hun systematisk opsøger og har affærer, så ja - for så er det selve utroskaben, der trækker - men han/hun kan også once in a lifetime møde én, hvor fristelsen er for stor. Nogle gange kan det endda være den helt store kærlighed.
“Sådan én tænker kun med p*kken”. Nogle gør. Andre søger nærvær og opmærksomhed eller forelsker sig eller længes efter at opleve intens lidenskab bare én gang til.
Jeg forsvarer ikke utroskab - som allerede nævnt. Og jeg er på ingen måde blind for, hvor smertefuldt det er for dem, der bliver bedraget eller hvor illoyalt, det er at gå bag sin partners ryg. Det er bare ikke dét eller dem, jeg lige hér beskæftiger mig med.
Og det undrer mig virkelig, hvorfra behovet for at gøre de utro til stereotyper, som alle handler ens og med samme motivation, kommer.
Selve handlingen er skiderik-agtig og ussel over for partneren. Men den utro er ikke altid en ussel skiderik som person, og langt fra alle er “serie-utro”.
Ved drab er de fleste i stand til at rumme og acceptere, at selvom handlingen er frygtelig, så er der kolossal forskel på motiv - og på drabsmænd. På seriemorderen og på kvinden, der slår sin voldelige mand ihjel - på rockerlikvideringen og på medlidenhedsdrabet - på det kynisk planlagte mord og på det, der sker i affekt.
Kan man så for alvor tro på, at alle sidespring og alle utro personer bunder i kroniske og uforbederlige karakterbrister?
Og én gang til: Hvis nogen læser dette som en forsvarstale eller en undskyldning for utroskab, så læs igen.
Mennesker og handlinger begået af mennesker er komplekse.