Er det tabubelagt at være højreorienteret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
58 svar
24 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. marts

Anonym trådstarter

Jeg stemmer borgerligt for første gang nogensinde, er 41, jeg stemte enhedslisten i 20 år. Jeg står inde for mine holdninger, men oplever at det er tabubelagt, hvor i mod at det er super moderne at være venstreorienteret. Er der andre, der også har den følelse? Sådan burde man ikke have det i et demokratisk samfund.

Ja jeg er en af dem, der er islamkritisk. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tænker det kommer utroligt meget an på ens omgangskreds.

F.eks. har man mange offentligt ansatte i sin omgangskreds er de måske ikke så varme på at man er tilhænger af et parti som laver hovedløse effektiviseringer i det offentlige som bliver betalt af de ansattes mentale helbred og deraf følgende stresssygemeldinger.

Har man mange vestreorienterede så er det måske lidt tabu, hvis man stemmer DF eller borgernes parti, hvis værdisæt ligger meget langt fra hinanden og omvendt er hele ens omgangskreds nogle som bekender sig det mere højre orienterede del af det politiske spektrum, som er det måske tabubelagt at stemme alternativet eller enhedslisten.

Personligt aner jeg ikke hvad det meste af min omgangskreds stemmer og er egentlig ligeglad, men derfor kan der godt være nogle som har nogle værdier jeg kan have svært ved at sluge, og det er egentlig på alle dele af det politiske spektrum, som kan have den slags holdninger, som er meget langt fra mine.

Anmeld Citér

9. marts

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Ved det ikke rigtig. Ved ikke engang hvad min omgangskreds stemmer.. det er bare ikke noget vi diskutere.. det er en privat sag, og hvad man stemmer på ændrer jo ikke på relationen vi har alligevel.. tror ikke nogen af os har tænkt nærmere om det. Vi kan selvfølgelig snakke politik, men generelt er vi enten enige eller har en venskabelig diskussion omkring synspunkter, aldrig noget vi er blevet uvenner over eller har set ned på hinanden over.

Anmeld Citér

9. marts

Anonym

Det ville komme an på 'hvor langt' til højre. En stemme på V eller C ville udløse kritiske raske diskussioner omkring især fordelingspolitik og ulighed. Men en stemme yderst til højre, ja, det tror jeg faktisk, generelt ville blive set ned på... eller det er måske en forkert formulering... det ville ikke flugte med hovedparten af de menneskesyn der ellers dominerer ... så jo, det ville faktisk nok blive opfattet som enten uoplyst eller usympatisk ...

Anmeld Citér

9. marts

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er vel ikke tabubelagt blandt andre med samme politiske holdninger, og dem er der jo en del af. Hvis du aldrig har oplevet negative reaktioner på, at du stemte Ø, så siger det jo bare noget om din omgangskreds og hvem du ellers drøfter politik med. 
Som stærkt venstreorienteret er jeg i nogle sammenhænge blevet kaldt pladderhumanist, naiv og det, der er langt værre - og i andre sammenhænge løfter folk ikke et øjenbryn. 

Umiddelbart forestiller jeg mig, at dit spring fra Ø til højreorienteret er kommet meget bag på din omgangskreds - det er vel ikke så underligt, hvis det har affødt forundring og måske også negative reaktioner. Der vil nok heller ikke være stor forståelse i fx Støjbergs omgangskreds, hvis hun pludselig tilslutter sig Ø eller Å. 

Derudover er det ikke synderligt sagligt eller respektfuldt at kalde dét at være venstreorienteret for “moderne”, og respekt skal vel gå begge veje. 

Endelig synes jeg ikke, man kan tale om, at man ikke burde have en bestemt følelse i et demokratisk samfund. 

Anmeld Citér

9. marts

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Det er vel ikke tabubelagt blandt andre med samme politiske holdninger, og dem er der jo en del af. Hvis du aldrig har oplevet negative reaktioner på, at du stemte Ø, så siger det jo bare noget om din omgangskreds og hvem du ellers drøfter politik med. 
Som stærkt venstreorienteret er jeg i nogle sammenhænge blevet kaldt pladderhumanist, naiv og det, der er langt værre - og i andre sammenhænge løfter folk ikke et øjenbryn. 

Umiddelbart forestiller jeg mig, at dit spring fra Ø til højreorienteret er kommet meget bag på din omgangskreds - det er vel ikke så underligt, hvis det har affødt forundring og måske også negative reaktioner. Der vil nok heller ikke være stor forståelse i fx Støjbergs omgangskreds, hvis hun pludselig tilslutter sig Ø eller Å. 

Derudover er det ikke synderligt sagligt eller respektfuldt at kalde dét at være venstreorienteret for “moderne”, og respekt skal vel gå begge veje. 

Endelig synes jeg ikke, man kan tale om, at man ikke burde have en bestemt følelse i et demokratisk samfund. 

Du er en bruger, jeg altid har respekteret meget, måske du kan berolige mig, for du er tydeligvis veluddannet/reflekteret/godt oplyst. Jeg var selv akademiker (humaniora), men har været på førtidspension længe fx på grund af angst. Engang havde jeg muligvis mere overskud til politik, sådan er det desværre ikke længere. Jeg bliver helt konkret bange, når jeg observerer ting som, at julemarkeder bliver rammet ind på terror-sikrede betonklodser, mens ramadan fejring kan foregå uden den slags foranstaltninger, når Hibz ut Tahrir sagtens kan demonstrere, men politiet må rykke ud for at beskytte personligheder som Rasmus Paludan (og nej jeg bryder mig bestemt ikke om ham. Og heller ikke om julen, men princippet skræmmer mig, fordi det for mig indikerer, at den mest voldsparate gruppe får taletid/særhensyn/indflydelse på samfundet.) Jeg bliver også bange, når jeg ser, at vores ytringsfrihed bliver udnyttet til formål, der undergraver demokratiet - for det er altså det, der sker, hvis man ønsker sharia i samfundet. Ja jeg bliver grebet af tanker om, at det ville være nemmest, hvis mennesker, der grundlæggende ikke ønsker at leve i et demokratisk og sekulært samfund slog sig ned andre steder. 

Men som sagt, har jeg stor respekt for dine synspunkter, så jeg vil med glæde læse, hvis du kan berolige mig. Og det er skrevet helt uden ironi eller sarkasme. 

Anmeld Citér

10. marts

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
Anonym skriver:

Du er en bruger, jeg altid har respekteret meget, måske du kan berolige mig, for du er tydeligvis veluddannet/reflekteret/godt oplyst. Jeg var selv akademiker (humaniora), men har været på førtidspension længe fx på grund af angst. Engang havde jeg muligvis mere overskud til politik, sådan er det desværre ikke længere. Jeg bliver helt konkret bange, når jeg observerer ting som, at julemarkeder bliver rammet ind på terror-sikrede betonklodser, mens ramadan fejring kan foregå uden den slags foranstaltninger, når Hibz ut Tahrir sagtens kan demonstrere, men politiet må rykke ud for at beskytte personligheder som Rasmus Paludan (og nej jeg bryder mig bestemt ikke om ham. Og heller ikke om julen, men princippet skræmmer mig, fordi det for mig indikerer, at den mest voldsparate gruppe får taletid/særhensyn/indflydelse på samfundet.) Jeg bliver også bange, når jeg ser, at vores ytringsfrihed bliver udnyttet til formål, der undergraver demokratiet - for det er altså det, der sker, hvis man ønsker sharia i samfundet. Ja jeg bliver grebet af tanker om, at det ville være nemmest, hvis mennesker, der grundlæggende ikke ønsker at leve i et demokratisk og sekulært samfund slog sig ned andre steder. 

Men som sagt, har jeg stor respekt for dine synspunkter, så jeg vil med glæde læse, hvis du kan berolige mig. Og det er skrevet helt uden ironi eller sarkasme. 

Jeg tror ikke at et online forum er mest oplag til at diskuttere politik eller om hvilke holdninger der er rigtige eller forkerte.  Her vil man møde en hulans masse forskellige holdninger og det kan udvikle sig til en debat der kører af sporet og er svær at finde hoved hale i.

Alle har ret til at udvikle sig, skifte retning og holdninger. Det er ikke en unaturlig del af menneskets udvikling.

Men når man udvikler nye holdninger og livssyn der er markant anderledes end det ens netværk kender, kan man godt møde modstand eller føle man er 'vokset fra hinanden'. Lidt ligesom hende der for nyligt skrev en tråd om at hun var blevet mere troende, hvilket hendes mand ikke ville være med til og de nu skal skilles. 

Man kan også  godt være venner selvom man tror på forskellige ting, men det kan også skabe en kløft. Jeg har fx en veninde er er blevet meget fremmedhadsk og synes at 'de' bare skal smides ud af landet. Jeg er ikke i den boldgade. Men har kendt hende i 30 år og vi ses ikke så ofte længere fordi vi er blevet  meget forskellige, men elsker hende stadig. Og vi hygger os når vi ses. 

Tror ikke at det rette ord er tabubelagt ift at kunne ytre hvad man tror eller mener. Vil hellere bruge ordet: at tænke sig om og være rummelig. Bare husk, at  nogle meget markante eller meget sort/hvide holdninger kan være svære kameler og sluge for mange og det må man finde fred med.

Hvis man kan stå inde for den man er og  hvad man tror på, og kan man giver andre lov til at tro og mene noget andet uden at de er forkerte på den, så går det hele nok. 

Held og lykke med din nye vej.

Anmeld Citér

12. marts

Anonym

Total modsat her.

Oplever det er mega pinligt at være venstreorienterede især Socialdemokratiet, at man kan være så naiv at stemme på dem, det er virkelig pinligt ��

Jeg er højreorienterede, min mand også og de fleste vi snakker med (vi ved dog godt nogle stykker som stemmer modsat og vi korser os, det er jo ikke just gået godt de sidste 7 år, så kan virkelig ikke se et argument for at stemme på dem) - vi starter dog ikke direkte politiske diskussioner med dem vi ved er modsat, det skal de selvfølgelig have lov til, men vi tænker vores

Anmeld Citér

12. marts

Anonym trådstarter

Total modsat her.

Oplever det er mega pinligt at være venstreorienterede især Socialdemokratiet, at man kan være så naiv at stemme på dem, det er virkelig pinligt ��

Jeg er højreorienterede, min mand også og de fleste vi snakker med (vi ved dog godt nogle stykker som stemmer modsat og vi korser os, det er jo ikke just gået godt de sidste 7 år, så kan virkelig ikke se et argument for at stemme på dem) - vi starter dog ikke direkte politiske diskussioner med dem vi ved er modsat, det skal de selvfølgelig have lov til, men vi tænker vores

Da der desværre ikke rigtigt har været nogen, der har kunnet afkræfte de bekymringer, jeg har om særligt islam, så rykker jeg ikke mod venstre igen og lander en stemme på Dansk Folkeparti. Jeg er egentlig ikke synderligt begejstret for den måde, de vil tvangsfodre folk med kristne værdier og kulturarv, jeg ser helst et sekulært samfund, hvor tro er noget privat, der ikke skal resultere i alle mulige og umulige særhensyn. Men nå ja, det er vel det mindste onde, kan man sige.

Anmeld Citér

12. marts

Anonym

Anonym skriver:

Da der desværre ikke rigtigt har været nogen, der har kunnet afkræfte de bekymringer, jeg har om særligt islam, så rykker jeg ikke mod venstre igen og lander en stemme på Dansk Folkeparti. Jeg er egentlig ikke synderligt begejstret for den måde, de vil tvangsfodre folk med kristne værdier og kulturarv, jeg ser helst et sekulært samfund, hvor tro er noget privat, der ikke skal resultere i alle mulige og umulige særhensyn. Men nå ja, det er vel det mindste onde, kan man sige.

Går din specifikke bekymring om islam på, at de en dag får indført sharia lovgivning i Danmark? I så fald er det ret nemt at sige, at det kommer ikke til at ske. 

Hvad er problemet i, at politiet beskytter Rasmus Paludan (udover at det koster det danske samfund en formue).? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.