Forældre passer i kommunal SFO

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Tip! skriver:

Ej, hvis du vidste hvor mange vikarer (og udskiftning af dem, fordi ungdomslivet har uendelig jobmuligheder for dem) der er sådanne steder.. Næst efter børnene, så tror jeg forældre har bedre styr på hvem der tilhøre hvem, end unge vikarer har. 
Da min søn gik i Sfo syns jeg der var et rend af nye unge mennesker, der faktisk ikke anede hvad de selv hed. 

Men det er jo i det store hele at klantre andre fornuftige voksne mennesker for ikke at have evnerne til at tage sig af de børn de har. 
Forældre ved dog noget om børn - hvordan de holdes bare nogenlunde overvande et par timer..  

Jeg holder på at alle forældre skal sende børneattest sammen med fødselsdags invitationen til Ib’s 7 års fødselsdag.

Det ved jeg. Jeg arbejder inden for faget

Men man sætter ikke nye vikarer på en dag hvor al personalet er væk, der sætter man de vikarer ind som kender børnene og hverdagen.

Jeg har aldrig hørt om at sætter udelukkende forældre på og tvivler stærkt på det er lovligt i en kommunal sfo 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2023

Fortvivlet

Mor og meget mere skriver:

Ja, vikarer - som jo netop forventes at skulle have en fast tilknytning på skolen. 

Ja, men så snart du skal arbejde med børn skal du have indhentet børneattest, det skal man også når man fx træner fodbold /gymnastik osv det er der første som bliver gjort

Anmeld Citér

9. august 2023

Fortvivlet

Man må gå ud fra, at de forældre, der har meldt sig til at tage opgaven, ikke er hverken dummere, mere inkompetente eller ubehagelige end forældre er flest. Desuden vil de selvfølgelig blive klædt godt på af personalet. 
De vil uden tvivl være opmærksomme på at passe på både børnene og sig selv/hinanden i forhold til at undgå situationer, som nogle forældre efterfølgende ville kunne problematisere. Altså ikke opholde sig alene med få børn uden for andres rækkevidde/synsfelt - og holde øje med hinanden. 

Hvorfor er det vigtigt, hvad forældrene laver, og hvilke typer, de er? Er der nogle beskæftigelser/jobs, som gør mennesker særligt inkompetente til at tage sig af børn i nogle timer? 

Det virker til, at der er udbredt mistillid til og frygt for “andre børns forældre” - og det kommer fuldstændigt bag på mig, må jeg indrømme. Er det også sådan, at man melder afbud til børnefødselsdage pga. utryghed ved forældre, man ikke kender og/eller ikke bryder sig om som typer? Og hvornår “kender” man de andre forældre nok til at føle sig tryg ved dem? 

Nej, men der er visse forældre som absulut ikke egner sig til at arbejde med børn .

Igen ja mit barn ville ikke komme til Adam fra 3 klasses fødselsdag, hvis han selv gik i 0. Klasse og jeg ikke anede hvem Adam og hans forældre var 

Anmeld Citér

9. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Ja, men så snart du skal arbejde med børn skal du have indhentet børneattest, det skal man også når man fx træner fodbold /gymnastik osv det er der første som bliver gjort

Læs nu linket, jeg har delt. Der citeres fra bekendtgørelsen. 

Anmeld Citér

9. august 2023

Cerenia

Det kan jeg ikke hidse mig op over. Jeg har tillid til at der er styr på det og det er en enkelt dag. Det går nok, går ud fra forældrene ved hvad de har sagt ja til og kan reagere i tilfælde af akutte situationer. 
har også tillid til at de ikke forgriber sig på børn selvom de ikke har sendt en børneattest ind.. 

Anmeld Citér

9. august 2023

Fortvivlet

Læs nu linket, jeg har delt. Der citeres fra bekendtgørelsen. 

Dit eget link giver mig ret

"Myndigheder, skoler, fritids- og klubtilbud inden for Undervisningsministeriets ressort skal indhente børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år samt personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år, og som derved har mulighed for at få direkte kontakt med børnene"

Anmeld Citér

9. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

"Myndigheder, skoler, fritids- og klubtilbud inden for Undervisningsministeriets ressort skal indhente børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år samt personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år, og som derved har mulighed for at få direkte kontakt med børnene"

Men hvor står der de IKKE har indhentet attest på disse forældre? (hvem siger det er første gang de har passet børnene)

Anmeld Citér

9. august 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Ferien er ved at være forbi - og skoleårets første Aula besked fra SFO'en er i indbakken.

SFO er startet op midt sidste uge, vores barn skal først i SFO torsdag da barnet skal deltage i anden sommeraktivitet først på ugen og være ved bedste forældre indtil vi forældre har fri.

Nu er den første besked som sagt kommet, hvor det her til aften oplyses at personalet i SFO er inviteret til respetion torsdag - hvorfor nogle forældre passer de børn der er meldt til SFO.

Der informeres ikke om hvem det er, men tilføjes blot at har man mulighed for at få passet barnet eller holde det hjemme denne dag, anbefales dette.

Jeg kunne mærke da jeg læste beskeden at;

- det var sent at melde det ud hvis man skulle have en chance for at finde en anden løsningen.

- HVEM faen skal mit barn være sammen med? Og passes af? 

- Hvorfor og hvordan kan de vælge at finde andre, ikke ansatte til at passe vores børn når vi betaler for SFO, med forventning af faglig baggrund og børneattest ved ansættelsen?

Havde jeg mulighed havde vi hold barnet hjemme eller fundet anden pasning - der er desværre bare ikke muligt -

Jeg bliver simpelthen nød til at høre i andre - er det mig der bare er helt galt på den her ift. Mine tanker omkring det ? Eller andre der har det på samme måde hvis de fik denne besked?

Hvordan ved du at de ikke har indhentet børneattest er eller at forældrene ikke har faglig baggrund? 

Hvordan ved du om de har vist det i længere tid og ikke meldt det ud?

Anmeld Citér

9. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

“. Bekendtgørelsen siger, at der skal indhentes børneattester, ”hvis der er tale om en fast tilknytning”, og ” Ved fast tilknytning forstås, at det fra ansættelsen eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.” Der skal altså ikke indhentes børneattester for forældre, der arbejder en dag frivilligt i skolen.” 

Anmeld Citér

9. august 2023

Fortvivlet

“. Bekendtgørelsen siger, at der skal indhentes børneattester, ”hvis der er tale om en fast tilknytning”, og ” Ved fast tilknytning forstås, at det fra ansættelsen eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.” Der skal altså ikke indhentes børneattester for forældre, der arbejder en dag frivilligt i skolen.” 

Selv på løsansatte skal man indhente børneattester, så snart du er i nærheden af børn og unge SKAL man indhente det og det fremgår også der hvor jeg citerer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.