Forældre passer i kommunal SFO

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.425 visninger
47 svar
87 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. august 2023

Anonym trådstarter

Ferien er ved at være forbi - og skoleårets første Aula besked fra SFO'en er i indbakken.

SFO er startet op midt sidste uge, vores barn skal først i SFO torsdag da barnet skal deltage i anden sommeraktivitet først på ugen og være ved bedste forældre indtil vi forældre har fri.

Nu er den første besked som sagt kommet, hvor det her til aften oplyses at personalet i SFO er inviteret til respetion torsdag - hvorfor nogle forældre passer de børn der er meldt til SFO.

Der informeres ikke om hvem det er, men tilføjes blot at har man mulighed for at få passet barnet eller holde det hjemme denne dag, anbefales dette.

Jeg kunne mærke da jeg læste beskeden at;

- det var sent at melde det ud hvis man skulle have en chance for at finde en anden løsningen.

- HVEM faen skal mit barn være sammen med? Og passes af? 

- Hvorfor og hvordan kan de vælge at finde andre, ikke ansatte til at passe vores børn når vi betaler for SFO, med forventning af faglig baggrund og børneattest ved ansættelsen?

Havde jeg mulighed havde vi hold barnet hjemme eller fundet anden pasning - der er desværre bare ikke muligt -

Jeg bliver simpelthen nød til at høre i andre - er det mig der bare er helt galt på den her ift. Mine tanker omkring det ? Eller andre der har det på samme måde hvis de fik denne besked?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ferien er ved at være forbi - og skoleårets første Aula besked fra SFO'en er i indbakken.

SFO er startet op midt sidste uge, vores barn skal først i SFO torsdag da barnet skal deltage i anden sommeraktivitet først på ugen og være ved bedste forældre indtil vi forældre har fri.

Nu er den første besked som sagt kommet, hvor det her til aften oplyses at personalet i SFO er inviteret til respetion torsdag - hvorfor nogle forældre passer de børn der er meldt til SFO.

Der informeres ikke om hvem det er, men tilføjes blot at har man mulighed for at få passet barnet eller holde det hjemme denne dag, anbefales dette.

- det var sent at melde det ud hvis man skulle have en chance for at finde en anden løsningen.

- Hvorfor og hvordan kan de vælge at finde andre, ikke ansatte til at passe vores børn når vi betaler for SFO, med forventning af faglig baggrund og børneattest ved ansættelsen?

Havde jeg mulighed havde vi hold barnet hjemme eller fundet anden pasning - der er desværre bare ikke muligt -

Jeg bliver simpelthen nød til at høre i andre - er det mig der bare er helt galt på den her ift. Mine tanker omkring det ? Eller andre der har det på samme måde hvis de fik denne besked?

Jeg ville ikke se det som et stort problem, må jeg indrømme. Du skriver dog ikke, om det er dit barns første SFO-dag nogensinde eller bare i dette skoleår. Hvis han/hun er helt ny i skolen, kan jeg godt se, det kan virke lidt overvældende, men så er det jo ukendte  voksne uanset hvad. 

Anmeld Citér

8. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Dine spørgsmål er yderst relevante og jeg havde absolut stillet mindst de samme (sikkert endnu flere i en lidt skinger tone jeg ikke selv var herre over) Hvem er fx ansvarlig for det pædagogiske indhold denne dag? Eller for Sikkerhedsniveauet, hvis noget går galt? Hvilken normering tiltænker man? Hvilke kompetencer har man sikret? Osv. osv. 

Jeg bliver et øjeblik i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er tilladt - det kan andre måske svare på. Hensigtsmæssigt er det selvsagt ikke, nærmere dybt uansvarligt og vidner om en kæmpe hovsa-løsning. Jeg ville gå meget langt for ikke at sende mit barn afsted, men jeg ville også tillade mig at stille mere overordnet spørgsmål ved ledelsens og personalets dømmekraft …

Anmeld Citér

8. august 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Mor og meget mere skriver:

Jeg ville ikke se det som et stort problem, må jeg indrømme. Du skriver dog ikke, om det er dit barns første SFO-dag nogensinde eller bare i dette skoleår. Hvis han/hun er helt ny i skolen, kan jeg godt se, det kan virke lidt overvældende, men så er det jo ukendte  voksne uanset hvad. 

Orv… det er ellers virkelig sjældent at du og jeg er ret uenige, har jeg før tænkt Men én gang skal selvfølgelig være den første - Hvad tænker du mon om de spørgsmål, som jeg skriver ovenfor?

Anmeld Citér

8. august 2023

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Anonym skriver:

Vores børn går i skole i Århus kommune, og for nylig skulle alle lærere på kursus, på 3. Årgang, så vores yngste skulle så "passes" f nogle forældre i klassen, med mindre man kunne holde dem hjemme. Jeg var ikke tryg i det, så vi holdte hende hjemme den dag. Synes også det er helt pip. 

Anmeld Citér

8. august 2023

Anonym

Det tænker jeg faktisk ikke at de må,  medmindre de har indhentet børne og straffeattest osv på forældre og det tænker jeg ikke de har.

Normaltvis plejer man at bemande med vikarer som kender børnene.

Jeg ville helt sikkert lade dem høre min mening. 1. Alt for sent udmeldt 2. Ikke sikkerhedsmæssigt eller fagligt forsvarligt

Anmeld Citér

8. august 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

I vores børnehave har de en dag om året, hvor pædagogerne går til middag til faglig dag. Der bliver der også meldt ud, at man gerne må hente tidligt eller få anden pasning denne dag. Og de spørger også om der er nogle forældre der kan hjælpe til. Jeg kan virkelig ikke se problemet. Altså det er en enkelt dag, hvor nogle andre forældre hjælper med at holde opsyn. Jeg kan godt se at det er sent meldt ud i jeres tilfælde. Har I ikke nogle bedsteforældre der kan hjælpe til denne ene dag hvis det er et problem for jer? 

Anmeld Citér

8. august 2023

Anonym

Jeg ville også stille mange kritiske spørgsmål og jeg ville nok uanset svarene ikke sende mit barn afsted. Jeg ville være bekymret hvis der opstod en nødsituation (ved de hvordan der evakueres og tjekkes at alle børn er med osv.). Jeg ville også tænke ift. børneattest og allermest ville jeg ikke tro at mit barn var tryg med helt ukendte voksne. Jeg tror ikke det er efter reglerne på området… måske hvis forældrene havde været der sammen med et par kendte pædagoger. 

Anmeld Citér

8. august 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Det kan jeg virkelig ikke se problemet i for en enkelt dag. Da de er forældre, så må de i en eller anden grad have erfaring med at holde børn nogenlunde i live. 

Måske en lidt sen udmelding, men at hidse mig op over "fagligt indhold" for dagen, det ville jeg nok ikke. 

Anmeld Citér

8. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det tænker jeg faktisk ikke at de må,  medmindre de har indhentet børne og straffeattest osv på forældre og det tænker jeg ikke de har.

Normaltvis plejer man at bemande med vikarer som kender børnene.

Jeg ville helt sikkert lade dem høre min mening. 1. Alt for sent udmeldt 2. Ikke sikkerhedsmæssigt eller fagligt forsvarligt

Vedr. børneattest: “ Bekendtgørelsen siger, at der skal indhentes børneattester, ”hvis der er tale om en fast tilknytning”, og ”Ved fast tilknytning (&hellip forstås, at det fra ansættelsen eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning (&hellip skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.” Der skal altså ikke indhentes børneattester for forældre, der arbejder en dag frivilligt i skolen.” 

(https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/kan-skolen-kræve-forældrene-bruger-en-dag-på-skolen) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.