Forældre passer i kommunal SFO

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2023

Anonym

Vil i heller ikke sende børn hjem på legeaftaler, til børnefødselsdage ol uden at forældrene lige smider en børneattest på bordet?  
Det er den ene gang om året - og jo altså ikke en flok unge teenagere der skal tage sig af børnene. Men FORÆLDRE der ligesom JER er ansvarlige og med stor selvfølge kan reagere på hvis der sker noget akut. Vikarer er ofte unge mennesker uden en form for erfaring i konflikthåndtering eller med de store evner til at reagere på en evt akut situation. 

Er det den spæde første tid i Sfo for den nye 0. Klasses elev.. Jamen fortæl barnet at idag over middag så er det f.eks Sørens mor og Birgers far der passer godt på jer i sfo’en. Med garanti de får sig et par hyggelige timer helt uden at tage varig skade resten af deres skoletid. 
Jeg er desuden pædagog - men altså også mor når jeg har fri- Heldigvis.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2023

Mamman

Profilbillede for Mamman
Lillehjerte skriver:

I vores børnehave har de en dag om året, hvor pædagogerne går til middag til faglig dag. Der bliver der også meldt ud, at man gerne må hente tidligt eller få anden pasning denne dag. Og de spørger også om der er nogle forældre der kan hjælpe til. Jeg kan virkelig ikke se problemet. Altså det er en enkelt dag, hvor nogle andre forældre hjælper med at holde opsyn. Jeg kan godt se at det er sent meldt ud i jeres tilfælde. Har I ikke nogle bedsteforældre der kan hjælpe til denne ene dag hvis det er et problem for jer? 

Kan jeg heller ikke se noget problem i. 

Mens min datter gik i hele indskolingen og mellem trin har der været én dag hvert efterår hvor alle lærere og pædagoger var ude til en faglig dag hvor det var forældre der var ansvarlige hele dagen og SFO’en var kun bemandet med vikarer. 
skolen indhentede ALTID børne og straffeattest. - for det skal de. 

Nu har min den lilles børnehave meldt ud at børnehaven har lukket den 8. September pga fagligdag og der vil være nødpasning med løst ansatte i en anden af kommunrns børnehaver 25 km væk

Anmeld Citér

8. august 2023

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Vedr. børneattest: “ Bekendtgørelsen siger, at der skal indhentes børneattester, ”hvis der er tale om en fast tilknytning”, og ”Ved fast tilknytning (&hellip forstås, at det fra ansættelsen eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten, at personens tilknytning (&hellip skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.” Der skal altså ikke indhentes børneattester for forældre, der arbejder en dag frivilligt i skolen.” 

(https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/kan-skolen-kræve-forældrene-bruger-en-dag-på-skolen) 

Så snart man bliver brugt som vikar skal der indhentes børneattest

Vi har for en uges tid siden lige fået at vide at der var en far på skolen som er tiltalt for noget pædofili.

Så jeg ville på ingen måder være tryg ved at forældre passede. Nu aner jeg ikke hvor stor ts skole er, men min drengs skole er lille med kun et spor og jeg kender på ingen måder alle forældre/ved hvad de laver/typer og jeg ville slet ikke synes det var ok på en stor/forholdsvis stor kommunal skole

Anmeld Citér

8. august 2023

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Vil i heller ikke sende børn hjem på legeaftaler, til børnefødselsdage ol uden at forældrene lige smider en børneattest på bordet?  
Det er den ene gang om året - og jo altså ikke en flok unge teenagere der skal tage sig af børnene. Men FORÆLDRE der ligesom JER er ansvarlige og med stor selvfølge kan reagere på hvis der sker noget akut. Vikarer er ofte unge mennesker uden en form for erfaring i konflikthåndtering eller med de store evner til at reagere på en evt akut situation. 

Er det den spæde første tid i Sfo for den nye 0. Klasses elev.. Jamen fortæl barnet at idag over middag så er det f.eks Sørens mor og Birgers far der passer godt på jer i sfo’en. Med garanti de får sig et par hyggelige timer helt uden at tage varig skade resten af deres skoletid. 
Jeg er desuden pædagog - men altså også mor når jeg har fri- Heldigvis.

Der ved man jo hvem forældrene er.

Jeg kender ikke Anton fra 3 klasses forældre, men jeg kender Agnete fra 1 klasses forældre i forhold til legeaftaler, for der går mit eget barn, så dem har jeg jo allerede set/snakket med til diverse klasse arrangementer. Der er jo mange børn/derved forældre i en sfo, så det kan på ingen måder samlingnes.

Vikarer kender børnene, struktur/rutiner og hverdagen og har været sammen med pædagogerne og "ved hvad man gør på stedet"

Anmeld Citér

8. august 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
StortOgSmåt skriver:

Orv… det er ellers virkelig sjældent at du og jeg er ret uenige, har jeg før tænkt Men én gang skal selvfølgelig være den første - Hvad tænker du mon om de spørgsmål, som jeg skriver ovenfor?

Det blev brugt et par dage om året på mine børns (fri)skole, ligesom jeg kender til flere folkeskoler, der gør det på pædagogiske dage. Jeg har vitterlig aldrig tænkt på, om/at det pædagogiske indhold skulle “sikres” - typisk ville nogle forældre spille bold med nogle af ungerne, andre lave snobrød med en flok, mens atter andre fx bare var der, hvor børnene lavede perleplader, legede osv. Og selvfølgelig var der sikret, at der var tilstrækkeligt med voksne. 
Jeg har slet ikke haft mistillid til de forældre, der stillede op for en dag eller eftermiddag. 

Hvad angår regler, børneattest etc. fandt jeg følgende, hvor det formelle besvares ret fyldestgørende: 

https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/kan-skolen-kræve-forældrene-bruger-en-dag-på-skolen 

Anmeld Citér

8. august 2023

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Vi har for en uges tid siden lige fået at vide at der var en far på skolen som er tiltalt for noget pædofili.

Så jeg ville på ingen måder være tryg ved at forældre passede. Nu aner jeg ikke hvor stor ts skole er, men min drengs skole er lille med kun et spor og jeg kender på ingen måder alle forældre/ved hvad de laver/typer og jeg ville slet ikke synes det var ok på en stor/forholdsvis stor kommunal skole

Ja, vikarer - som jo netop forventes at skulle have en fast tilknytning på skolen. 

Anmeld Citér

8. august 2023

Tip!

Fortvivlet skriver:

Der ved man jo hvem forældrene er.

Jeg kender ikke Anton fra 3 klasses forældre, men jeg kender Agnete fra 1 klasses forældre i forhold til legeaftaler, for der går mit eget barn, så dem har jeg jo allerede set/snakket med til diverse klasse arrangementer. Der er jo mange børn/derved forældre i en sfo, så det kan på ingen måder samlingnes.

Vikarer kender børnene, struktur/rutiner og hverdagen og har været sammen med pædagogerne og "ved hvad man gør på stedet"

Ej, hvis du vidste hvor mange vikarer (og udskiftning af dem, fordi ungdomslivet har uendelig jobmuligheder for dem) der er sådanne steder.. Næst efter børnene, så tror jeg forældre har bedre styr på hvem der tilhøre hvem, end unge vikarer har. 
Da min søn gik i Sfo syns jeg der var et rend af nye unge mennesker, der faktisk ikke anede hvad de selv hed. 

Men det er jo i det store hele at klantre andre fornuftige voksne mennesker for ikke at have evnerne til at tage sig af de børn de har. 
Forældre ved dog noget om børn - hvordan de holdes bare nogenlunde overvande et par timer..  

Jeg holder på at alle forældre skal sende børneattest sammen med fødselsdags invitationen til Ib’s 7 års fødselsdag.

Anmeld Citér

8. august 2023

Anonym

Jeg ville ikke synes det var underligt. Forhåbentligt er de fleste forældre i stand til at vurdere og reagere i forskellige situationer. 

At det pædagogiske faglige indhold ikke er der en enkel dag, tror jeg ikke børnene tager skade af. 

På vores børns skoler(godt nok friskoler) har vi forældre haft “forældredage,” hvor vi har kunne byde ind med det vi kunne tænke os at “undervise” i eller underholde med. Børnene har elsket sådan en anderledes dag og jeg har som forælder syntes det var fedt at være en del af de børn, som mine børn omgås med. Jeg har aldring skænket det en tanke at andre forældre ikke har kompetencer til at “passe” andres børn på en skole/SFO. 

I vores SFO har der været både unge og ufaglærte, hvilket jeg da ved der også er i det kommunale, da jeg har et barn der ikke går på friskole. Men synes nu de har haft gjort deres arbejde godt nok, selvom de ikke har en pædagogisk uddannelse. 

Anmeld Citér

9. august 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Ferien er ved at være forbi - og skoleårets første Aula besked fra SFO'en er i indbakken.

SFO er startet op midt sidste uge, vores barn skal først i SFO torsdag da barnet skal deltage i anden sommeraktivitet først på ugen og være ved bedste forældre indtil vi forældre har fri.

Nu er den første besked som sagt kommet, hvor det her til aften oplyses at personalet i SFO er inviteret til respetion torsdag - hvorfor nogle forældre passer de børn der er meldt til SFO.

Der informeres ikke om hvem det er, men tilføjes blot at har man mulighed for at få passet barnet eller holde det hjemme denne dag, anbefales dette.

Jeg kunne mærke da jeg læste beskeden at;

- det var sent at melde det ud hvis man skulle have en chance for at finde en anden løsningen.

- HVEM faen skal mit barn være sammen med? Og passes af? 

- Hvorfor og hvordan kan de vælge at finde andre, ikke ansatte til at passe vores børn når vi betaler for SFO, med forventning af faglig baggrund og børneattest ved ansættelsen?

Havde jeg mulighed havde vi hold barnet hjemme eller fundet anden pasning - der er desværre bare ikke muligt -

Jeg bliver simpelthen nød til at høre i andre - er det mig der bare er helt galt på den her ift. Mine tanker omkring det ? Eller andre der har det på samme måde hvis de fik denne besked?

Jeg synes ærlig talt ikke du er galt på den. Jeg ville have det ligesom dig. Jeg vil gerne vide hvem der har ansvaret for mit barn når jeg sender det afsted i sfo. 

Anmeld Citér

9. august 2023

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Man må gå ud fra, at de forældre, der har meldt sig til at tage opgaven, ikke er hverken dummere, mere inkompetente eller ubehagelige end forældre er flest. Desuden vil de selvfølgelig blive klædt godt på af personalet. 
De vil uden tvivl være opmærksomme på at passe på både børnene og sig selv/hinanden i forhold til at undgå situationer, som nogle forældre efterfølgende ville kunne problematisere. Altså ikke opholde sig alene med få børn uden for andres rækkevidde/synsfelt - og holde øje med hinanden. 

Hvorfor er det vigtigt, hvad forældrene laver, og hvilke typer, de er? Er der nogle beskæftigelser/jobs, som gør mennesker særligt inkompetente til at tage sig af børn i nogle timer? 

Det virker til, at der er udbredt mistillid til og frygt for “andre børns forældre” - og det kommer fuldstændigt bag på mig, må jeg indrømme. Er det også sådan, at man melder afbud til børnefødselsdage pga. utryghed ved forældre, man ikke kender og/eller ikke bryder sig om som typer? Og hvornår “kender” man de andre forældre nok til at føle sig tryg ved dem? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.