Hm.
Jeg har truffet mine valg på baggrund af den evidens jeg selv har lagr vægt på.
præcis som dem, der ikke har lader sig vaccinere.
Jeg er blevet vaccineret alle gangene. Mit valg er faldet på det, fordi mit barn havde kræft. Og i din forbindelse gjorde jeg op med mig, hvad jeg havde af holdninger og “tro”. Præcis som alle andre.
Grundet min families situation har jeg haft adgang til de dygtigste læger i DK. De fleste havde denne holdning “Tag vaccinen hvis det gør dig tryg og du vil reducere risikoen for at blive smittet/få et mildere forløb”
Mit barn er ikke vaccineret. Det skyldes et præcis ligeså informeret valg.
Et valg baseret på, at vores læger på det tidspunkt ikke anbefalede det til så små børn, da det så ud til, at børn i kemoterapi fik milde forløb, hvis de ikke var helt afkræftede og meget dårlige.
Jeg har aldrig følt mig presset til det ene eller andet. Jeg har gjort, hvad jeg synes er bedst. Og lagt vægt på en masse informationer og opvejet dem mod hinanden.
Af en eller anden grund så er debatten tit “Dem der vaccineres følger bare Mette blindt”
Og det er jo den nemmeste konklusion, fordi den stemmer overens med den virkelighed, hvor Mette lægger vægt på andre ting - samfundssind - men udfaldet er det samme = vaccine.
Jeg har ikke lagt vægt på det med samfundssind i mine overvejelser. Det har været en dejlig sidegevinst, hvis det kunne lade sig gøre, men det kræver også helt vildt meget af en hel befolkning.
Jeg har nogle tætte relationer, som er helt i den anden grøft. Og de bliver ved med at sige, at jeg er blevet presset og bare følger Mette blindt.
Men i bund grund kommer det jo an på, hvilke værdier hvert eneste menneske har. Hvad vi har tillid til, hvad der betyder noget for vores liv og dermed valg.
At nogle lægger vægt på, at Pzifer er et kæmpe medicialfirma der tjener penge og er korrupte, er eksemplevis ikke en faktor jeg tillægger særlig meget værdi i denne situation. Det gør ikke, at jeg ikke tror på det.
Nogle lægger vægt på tvivlsomme forskningsresultater - det blev også tilsidesat i mine overvejelser.
Jeg har videnskabelige kilder, som jeg gennem livet og min uddannelse og netværk har respekt og viden om, som jeg tillægger værdi og dermed vægt. Og de spillede jo sjovt nok ind i mine overvejelser.
Jeg følte mig presset af mit liv. Og mit meget syge barn - men det gjorde jeg også før corona.
Generelt har det været et personligt valg. Og jeg har aldrig spurgt mine relationer, “hvorfor de hovedløst bare følger deres kærester/venner/arbejde i deres valg.” For det tror jeg ikke, er det argument for nogen.
Der ligger 10.000vis af tanker i det for det fleste. Vaccinerede som uvaccinerede. Det er bare forskellige informationer som vejer mest i vores liv. Og dermed forskelligt hvad vi tillægger dem af værdi.