Roe v Wade omstødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Panther skriver:

Ja, det er jeg klar over. Det er netop disse staters præmature lovgivning, der har sendt spørgsmålet i SCOTUS (igen). Men derfor er retten til fri abort stadig ikke røget i hele USA.

Retten er da røget. I det øjeblik, du ikke længere har din grundlovssikrede (/forfatningsmæssige) ret til noget, og det er op til den enkelte stats afgørelse, om du har MULIGHEDEN, er retten der ikke længere. Alle stater kan i princippet forbyde abort fra i morgen eller om ti eller femten år. At/hvis de ikke gør det, er sådan set bare held og et spørgsmål om politikernes ageren og holdninger netop i den stat - her og nu. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2022

Panther

Profilbillede for Panther
drabo skriver:

Retten til er vel netop røget i hele USA, men ikke adgangen til den.

Men hvordan skal man ellers sikre sig en underklassen, som er villig til at arbejde til mindste lønnen.

Har altid undret mig over at abortmodstandere oftest også er modstandere af de tiltag, som ville sænke abortantallet som god oplysning om og adgang til prævention. Og sociale reformer og pasningstilbud der ville gøre livet for enlige mødre mere tåleligt

Nej, den føderale ret.. den grundlovssikrede ret. Du kan stadig have “lokale” rettigheder i de enkelte stater. Jeg opponerer blot mod, at man skriver at retten til abort er frataget i hele usa - for det er misledende. At det så i praksis kan være umuligt for en indbygger i Tennessee at afholde omkostninger til at få abort i en anden stat (og at man i nogle stater måske endda kan straffe indbyggere for at få den foretaget lovligt i en anden stat) - det er så noget helt andet.

Det amerikanske system er utroligt kompliceret bygget op og SCOTUS kan ikke sammenlignes med Højesteret i dk.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Cirkeline87

Jeg er en af dem som mener at vi skal have en debat her hjemme også ikke fordi jeg er imod abort og mener at vi skal afskaffe den men fordi jeg har en bekendt som åben og ærlig siger af hun ikke gide og beslutte sig for hun kan   jo bare få en abort hvis hun blev gravid ( det har hun så fået  3 gang nu) det er så   der hvor jeg vil   tillade mig at kalde misbrug da det ikke er sådan jeg mener aborten muligheden skal bruges 

Anmeld Citér

25. juni 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er en af dem som mener at vi skal have en debat her hjemme også ikke fordi jeg er imod abort og mener at vi skal afskaffe den men fordi jeg har en bekendt som åben og ærlig siger af hun ikke gide og beslutte sig for hun kan   jo bare få en abort hvis hun blev gravid ( det har hun så fået  3 gang nu) det er så   der hvor jeg vil   tillade mig at kalde misbrug da det ikke er sådan jeg mener aborten muligheden skal bruges 

Men hvad er det vi behøver debattere? Ja, der er nok nogen der "misbruger" muligheden, hvis man overhovedet kan tale om det. Men jeg tror det er et fåtal og i forhold hvor meget godt muligheden generelt gør både for enkeltpersoner og samfundet så forstår jeg ikke behovet for at have debat.

Mange som siger vi skal have debatten gør det fordi de egentlig gerne vil være med at bestemme at andre ikke skal kunne få abort. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mor og meget mere

Cirkeline87 skriver:

Debatten foregår da også herhjemme - konstant og i høj grad i den seneste tid, netop pga. udviklingen i USA. 
Det faktum har jo ikke ændret på din bekendtes holdning. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Sprit25

Cirkeline87 skriver:

Aborten skal aldrig begrænses, for at straffe idioter. Jeg bestemmer over min krop ikke en anden

Og ja du kan stadig få en abort i USA. MEDMINDRE du er uden stor indtægt og bor i Utah. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

drabo

Profilbillede for drabo
Cirkeline87 skriver:

Men det er jo ikke nødvendigvis en diskussion om abort, det er næsten mere at sammenligne med om rygere skal forbydes behandling mod lungekræft, at samfundet ikke skal betale for alle skientuasternernes brækkede ben osv.

På den anden side ville du foretrække at en sådan person blev tvunget til at føde de børn hun måtte blive gravid med, fordi vi havde et max på x aborter eller man skulle bevise det var et uheld eller andet. 

Måske kunne det være bedre at have en diskussion om hvorfor det er gratis at få en abort, mens prævention har bruger betaling. For det gøre jo abort til den eneste form for gratis prævention.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Jeg er af den holdning hvis en kvinde bruger gang på gang på gang abort og bruger det som prævention. Så generelt alle de kvinder der bruger abort som prævention så er løsning jo nem nok, så skal man lave en lov om at kommer man første gang så det gratis men kommer den samme kvinde for anden gang så skal der betales. Og self gratisk for kvinder der er blivet voldtaget og de kvinder hvor det er farligt for hendes liv med en graviditet, hvis hun self kan bevise at hun tar form for prævention. 
så hvis man laver en lov om at hvis samme kvinde kommer for anden gang, så skal der betales stort beløb. Så kan i tro at de kvinder der bruger abort som prævention hurtig sommer med det.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mor og meget mere

Love Angel skriver:

Jeg er af den holdning hvis en kvinde bruger gang på gang på gang abort og bruger det som prævention. Så generelt alle de kvinder der bruger abort som prævention så er løsning jo nem nok, så skal man lave en lov om at kommer man første gang så det gratis men kommer den samme kvinde for anden gang så skal der betales. Og self gratisk for kvinder der er blivet voldtaget og de kvinder hvor det er farligt for hendes liv med en graviditet, hvis hun self kan bevise at hun tar form for prævention. 
så hvis man laver en lov om at hvis samme kvinde kommer for anden gang, så skal der betales stort beløb. Så kan i tro at de kvinder der bruger abort som prævention hurtig sommer med det.

Okay? Det kunne også få det udfald, at den ressourcesvage og økonomisk dårligt stillede kvinde, som ikke ønsker at få et barn, gennemfører graviditeten. Så kommer barnet uønsket til verden som en straf for sin mor. Er det dét, man ønsker for nogen? 

NETOP de - få - kvinder, som ikke har forstand, overblik eller konsekvensberegningsevner til at beskytte sig mod graviditet og som derfor gentagne gange søger abort, slår mig ikke som nogen, man generelt skal forvente stor ansvarlighed i moderrollen fra. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Cirkeline87

IenFart skriver:

Men hvad er det vi behøver debattere? Ja, der er nok nogen der "misbruger" muligheden, hvis man overhovedet kan tale om det. Men jeg tror det er et fåtal og i forhold hvor meget godt muligheden generelt gør både for enkeltpersoner og samfundet så forstår jeg ikke behovet for at have debat.

Mange som siger vi skal have debatten gør det fordi de egentlig gerne vil være med at bestemme at andre ikke skal kunne få abort. 

Jeg er enig i at der altid er nogle der misbruger  abort men som det er i dag er det gratis af få en abort mens  prævention skal du selv betale så jeg tænker debat kunne handle om der  skal sætte en grænse for hvor mange aborter man skal kunne få fortage gratis

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.