Soonmom skriver:
Nej man skal selvfølgelig ikke give præcis det samme beløb for det kan man jo ikke vide.
Men en rund fødselsdag kan man jo godt tænke sig til en ca kuvertpris og ja så giver man jo ca for det. Man giver jo heller ikke for en 50'er til et bryllup, selvom man er studerende 
Det er en helt skør tankegang i mine øjne og så langt fra hensigten med hhv. at invitere gæster og at give gaver, som jeg kan forestille mig. Hvis jeg holder rund fødselsdag et dyrt sted med en tårnhøj kuvertpris, er det fordi jeg har råd og lyst blandt andet til at give mine gæster, ikke mindst de økonomisk dårligere stillede, en helt særlig oplevelse - ikke fordi, jeg hverken forventer eller har brug for “tilbagebetaling” i form af dyre gaver. Jeg ville decideret hade tanken om, at nogle af mine gæster skulle sprænge budgettet for at give mig en dyr gave, de reelt ikke havde råd til.
Hvis jeg er gæst hos min langt “fattigere” nabo med fire småbørn, som fejrer sin dag med den billigste buffet fra Kokken og Jomfruen eller selv har stået på hovedet i køkkenet og lavet pizzaer for at kunne holde budgettet, vil jeg da tænke, at hun om nogen fortjener og vil glæde sig over en luksusgave, for der er langt mellem den slags i hendes liv lige nu.
Jeg inviterer gæster, fordi jeg har lyst til deres selskab, ikke for at presse dem økonomisk, og jeg giver de gaver, jeg har råd til i tillid til, at andre gør det samme.
Anmeld
Citér