Gaver til naboen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Soonmom skriver:

Nej man skal selvfølgelig ikke give præcis det samme beløb for det kan man jo ikke vide.

Men en rund fødselsdag kan man jo godt tænke sig til en ca kuvertpris og ja så giver man jo ca for det. Man giver jo heller ikke for en 50'er til et bryllup, selvom man er studerende

Hvordan kan man tænke sig til en kuvert pris ved en rund fødselsdag?

Det gør man da, hvis det er det man har råd til. Som man pænt kan forklarer brudeparret. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Meheju skriver:

Hejsa herinde

Vi er inviteret til kobberbryllup hos naboen slået sammen med konens års fødselsdag og vi der bor her på vejen plejer normalt at give 50 ,- ved runde dage og særlige dage. Dvs et normalt beløb i det her tilfælde 100,- pr husstand.

Vi skal hele vejen med til festen og går dermed sammen om gaven, dog er vi en smule uenige om beløb pr. husstand. Der er foreslået 450,- pr. husstand hvilket jeg syntes er et stort beløb, men kan ikke finde ud af om det blot er fordi jeg er nærig eller ikke følger med tiden vedr sådan noget.

Hvad ville I give for i vores tilfælde pr husstand? Er der en norm for hvad man giver i dette tilfælde.

Tænker at det er både kobberbryllup gave og så en gave til konen. Så ja fx. 300 til bryllup og 150 til hende.. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Vi kommer meget sammen med vores naboer, vi er 6/7 husstande, som er blevet til en slags vejfamilie… og vi deltager i hinandens store fester, så som bryllupper, konfirmation og runde fødselsdage..- Vi gir 400kr pr hustand og det synes vi er passende… 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Nej man skal selvfølgelig ikke give præcis det samme beløb for det kan man jo ikke vide.

Men en rund fødselsdag kan man jo godt tænke sig til en ca kuvertpris og ja så giver man jo ca for det. Man giver jo heller ikke for en 50'er til et bryllup, selvom man er studerende

Det er en helt skør tankegang i mine øjne og så langt fra hensigten med hhv. at invitere gæster og at give gaver, som jeg kan forestille mig. Hvis jeg holder rund fødselsdag et dyrt sted med en tårnhøj kuvertpris, er det fordi jeg har råd og lyst blandt andet til at give mine gæster, ikke mindst de økonomisk dårligere stillede, en helt særlig oplevelse - ikke fordi, jeg hverken forventer eller har brug for “tilbagebetaling” i form af dyre gaver. Jeg ville decideret hade tanken om, at nogle af mine gæster skulle sprænge budgettet for at give mig en dyr gave, de reelt ikke havde råd til.
Hvis jeg er gæst hos min langt “fattigere” nabo med fire småbørn, som fejrer sin dag med den billigste buffet fra Kokken og Jomfruen eller selv har stået på hovedet i køkkenet og lavet pizzaer for at kunne holde budgettet, vil jeg da tænke, at hun om nogen fortjener og vil glæde sig over en luksusgave, for der er langt mellem den slags i hendes liv lige nu. 
Jeg inviterer gæster, fordi jeg har lyst til deres selskab, ikke for at presse dem økonomisk, og jeg giver de gaver, jeg har råd til i tillid til, at andre gør det samme. 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
Hanspige skriver:

Hvor mange husstande er i? Hvis i er 8 hustande er beløbet temmelig højt

Synes selv at 200 er et fint beløb pr hustand 

Vi er netop 8 husstande 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju
Aalborgtøsen skriver:

Jeg synes helt det kommer an på anledningen og relationen. Er det til en grillpølse i naboens have eller et bryllup i nærmeste familie gør jo en forskel. 

Jeg kan regne ud, at I har 4 børn. Hvis I er inviteret alle mand, så skal værtsparret jo af med 6 x kuvertpris til jer til de lidt større arrangementer. Det synes jeg godt gaven må afspejle. 

Børn skal ikke med 

det er kun de voksne fra vejen 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mor og meget mere skriver:

Det er en helt skør tankegang i mine øjne og så langt fra hensigten med hhv. at invitere gæster og at give gaver, som jeg kan forestille mig. Hvis jeg holder rund fødselsdag et dyrt sted med en tårnhøj kuvertpris, er det fordi jeg har råd og lyst blandt andet til at give mine gæster, ikke mindst de økonomisk dårligere stillede, en helt særlig oplevelse - ikke fordi, jeg hverken forventer eller har brug for “tilbagebetaling” i form af dyre gaver. Jeg ville decideret hade tanken om, at nogle af mine gæster skulle sprænge budgettet for at give mig en dyr gave, de reelt ikke havde råd til.
Hvis jeg er gæst hos min langt “fattigere” nabo med fire småbørn, som fejrer sin dag med den billigste buffet fra Kokken og Jomfruen eller selv har stået på hovedet i køkkenet og lavet pizzaer for at kunne holde budgettet, vil jeg da tænke, at hun om nogen fortjener og vil glæde sig over en luksusgave, for der er langt mellem den slags i hendes liv lige nu. 
Jeg inviterer gæster, fordi jeg har lyst til deres selskab, ikke for at presse dem økonomisk, og jeg giver de gaver, jeg har råd til i tillid til, at andre gør det samme. 

Fantastisk svar!

Det er lige præcis sådan jeg også har det, men har bare ikke kunne formulere mig ligeså godt som dig

Anmeld Citér

24. marts 2022

lineog4

Er det helt utænkeligt at gå den anden, altså hvad ønsker I at give som gave og sånregne prisen ud fra det? 

Hvis I er 8 familier der betaler 450, så har I 3600 kroner - er det fordi I har nogle ideer for de penge, eller er det bare for at sætte et beløb. Hvis nu det som I ønsker at give kostet 2000, hvorfor så købe det mere? 

Anmeld Citér

24. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

TS hvad tænker DU, at I vil give for?

Anmeld Citér

24. marts 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Meheju skriver:

Hejsa herinde

Vi er inviteret til kobberbryllup hos naboen slået sammen med konens års fødselsdag og vi der bor her på vejen plejer normalt at give 50 ,- ved runde dage og særlige dage. Dvs et normalt beløb i det her tilfælde 100,- pr husstand.

Vi skal hele vejen med til festen og går dermed sammen om gaven, dog er vi en smule uenige om beløb pr. husstand. Der er foreslået 450,- pr. husstand hvilket jeg syntes er et stort beløb, men kan ikke finde ud af om det blot er fordi jeg er nærig eller ikke følger med tiden vedr sådan noget.

Hvad ville I give for i vores tilfælde pr husstand? Er der en norm for hvad man giver i dette tilfælde.

Hvis jeg skulle til bryllup hos venner, ville min mand og jeg give for 1000 kr. tilsammen. Mange skriver det "bare" er en nabo. Men I er dog tætte nok til at være inviteret til fest. Så tænker slet ikke 450 kr er for meget. MEN modstanden mod at betale afhænger jo helt af om man ikke har pengene eller om man bare ikke har lyst til at bruge dem på naboen. Begge dele er jo fair. Ikke alle er enige med mig - og fred være med det. Men jeg ville altså ikke komme til et kobberbryllup og "kun" have en gave med til 50 kr. Man kan jo næsten intet købe til 50 kr. Naturligvis er det ikke meningen, at venner og familie skal smadre deres budgetter for at give en gave. Slet ikke. Men 50 kr? Det er lidt fedtet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.