Gaver til naboen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.392 visninger
48 svar
48 synes godt om
23. marts 2022

Meheju

Profilbillede for Meheju

Hejsa herinde

Vi er inviteret til kobberbryllup hos naboen slået sammen med konens års fødselsdag og vi der bor her på vejen plejer normalt at give 50 ,- ved runde dage og særlige dage. Dvs et normalt beløb i det her tilfælde 100,- pr husstand.

Vi skal hele vejen med til festen og går dermed sammen om gaven, dog er vi en smule uenige om beløb pr. husstand. Der er foreslået 450,- pr. husstand hvilket jeg syntes er et stort beløb, men kan ikke finde ud af om det blot er fordi jeg er nærig eller ikke følger med tiden vedr sådan noget.

Hvad ville I give for i vores tilfælde pr husstand? Er der en norm for hvad man giver i dette tilfælde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

I min omgangskreds giver vi som hovedregel 200 kr. pr. voksen og 100 kr. pr. barn, der er inviteret til den slags fester. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg synes også at det er et stort beløb til en nabo. Vi gav 300 til naboens dreng da han blev konfirmeret. 
Men vi giver også ud fra hvad vi kan undvære. Nu har vi ikke haft kobberbryllup på vejen, men jeg ville nok ikke give for mere end som ved konfirmationen. Er det nogle man snakker med? Eller er det blot en hilsen.. måske det også kan være med til at sætte et beløb. 
Andre kan ikke tvinge et beløb igennem, altså, I må stå fast, “vi vil give det her xx, hvis I vil give mere er det fint, men det gør vi ikke”. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg bryder mig i forvejen ikke om den slags fasttømrede beløb, men når det nu skal være så ville jeg ikke gå med til 450. Jeg synes det er for højt. 200—250 ville jeg synes var passende. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

DagGry

Profilbillede for DagGry

Jeg er som sådan heller ikke til "fasttømrede" beløb, men såfremt man går sammen med andre, er man nødt til at give det samme. 

Personligt synes jeg, at 450 kroner lyder højt for en nabo, men 200 kroner vil jeg også mene er lige i underkanten. 350 kroner pr. husstand ville jeg nok give til en nabo, hvor jeg var inviteret med som gæst. 

Men når alt det er sagt, så mener jeg også, at hvis man ikke har råd eller lyst til at give det, som de, i det her tilfælde, andre naboer giver, synes jeg, man skal sørge for en gave selv til det beløb, man selv synes er rigtigt. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

Lje

Hejsa herinde

Vi er inviteret til kobberbryllup hos naboen slået sammen med konens års fødselsdag og vi der bor her på vejen plejer normalt at give 50 ,- ved runde dage og særlige dage. Dvs et normalt beløb i det her tilfælde 100,- pr husstand.

Vi skal hele vejen med til festen og går dermed sammen om gaven, dog er vi en smule uenige om beløb pr. husstand. Der er foreslået 450,- pr. husstand hvilket jeg syntes er et stort beløb, men kan ikke finde ud af om det blot er fordi jeg er nærig eller ikke følger med tiden vedr sådan noget.

Hvad ville I give for i vores tilfælde pr husstand? Er der en norm for hvad man giver i dette tilfælde.

Jeg synes, at 50 kr. per snude er til den klejne side, når man er inviteret til rund fødselsdag, bryllup mv. I er alligevel tætte venner nok til, at I er inviteret med hele vejen. Men når I samtidig har aftalt 50 kr., så er det jo jeres aftale. Og så duer det ikke, at den aftale nogle gange bliver brudt mens beløbet overholdes i andre tilfælde.

Du kan overveje at foreslå, at I giver 50 kr. til kobberbryllup og samtidig 50 kr. til den runde fødselsdag. Det imødekommer måske fleres ønske om et højere beløb. Men I skal kunne overskue det økonomisk og samtidig ville det. Jeg synes, når I har en aftale, at I er i jeres gode ret til at holde fast. Og så må dem, der gerne vil give for mere, give en gave ved siden af.

Jeg har det selv lidt stramt med den der slags fællesgaver hvor "giv et beløb efter hvad du har lyst til". I flere af vores vennegrupper er vi gode venner alle og lidt ekstra gode venner med nogen. Der giver vi en ekstra gave. 

Vh. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Meheju skriver:

Hejsa herinde

Det beløb i “plejer” at give, er det det samme uanset om i et inviteret med eller ej? Hvis det beløb du nævner er noget i altid giver, selvom i ikke er inviteret til fest, synes jeg måske godt man evt kan fordoble beløbet, når man skal med til fest. Men 450kr… Nej.

Men altså hvis aftalen på gaden er 50 kr + 50 kr pr husstand (uanset invitation eller ej) er det vel sådan det er

Anmeld Citér

23. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Lje skriver:

Jeg synes, at 50 kr. per snude er til den klejne side, når man er inviteret til rund fødselsdag, bryllup mv. I er alligevel tætte venner nok til, at I er inviteret med hele vejen. Men når I samtidig har aftalt 50 kr., så er det jo jeres aftale. Og så duer det ikke, at den aftale nogle gange bliver brudt mens beløbet overholdes i andre tilfælde.

Du kan overveje at foreslå, at I giver 50 kr. til kobberbryllup og samtidig 50 kr. til den runde fødselsdag. Det imødekommer måske fleres ønske om et højere beløb. Men I skal kunne overskue det økonomisk og samtidig ville det. Jeg synes, når I har en aftale, at I er i jeres gode ret til at holde fast. Og så må dem, der gerne vil give for mere, give en gave ved siden af.

Jeg har det selv lidt stramt med den der slags fællesgaver hvor "giv et beløb efter hvad du har lyst til". I flere af vores vennegrupper er vi gode venner alle og lidt ekstra gode venner med nogen. Der giver vi en ekstra gave. 

Vh. 

Jeg læser det som at de giver 50 kr generelt til runde dage og andet, når der ikke inviteres til fest. Men her bliver de inviteret og så skal der selvfølgelig gives mere, synes jeg. 

Jeg ville nok også give omkring 300-350 pr husstand

Anmeld Citér

23. marts 2022

Soonmom

Jeg synes 50 kr er virkelig fedtet og nærigt.

Vi siger også 200 kr pr voksen og 100 kr pr barn 

Husstand tænker jeg er svært for jeg synes der er ret stor forskel på en enlig og så en husstand med 3 børn (hvis det er med børn)

Anmeld Citér

23. marts 2022

Cirkeline87

Jeg synes altså 450,- pr. husstand er sæt  meget højt så nej du er ikke nærig det er så kaldt kun en nabo og en ting der er vigtigt når man samler ind til en fælles gave er at huske at ikke alle mennesker har samme økonomi  sætning jeg er enlig førtidspensionist og har et fast gave beløb der hedder 200-250 kr og du skal husk at det er helt i orden at takker nej til at værre med i en fælles gave og at komme med sin egen i stedet for man skal ikke ligge sig under for presset og give for mere end man synes er rimeligt og ikke mindst hvad ens  Økonomi kan holde tiden

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.