Hejsa herinde
Vi er inviteret til kobberbryllup hos naboen slået sammen med konens års fødselsdag og vi der bor her på vejen plejer normalt at give 50 ,- ved runde dage og særlige dage. Dvs et normalt beløb i det her tilfælde 100,- pr husstand.
Vi skal hele vejen med til festen og går dermed sammen om gaven, dog er vi en smule uenige om beløb pr. husstand. Der er foreslået 450,- pr. husstand hvilket jeg syntes er et stort beløb, men kan ikke finde ud af om det blot er fordi jeg er nærig eller ikke følger med tiden vedr sådan noget.
Hvad ville I give for i vores tilfælde pr husstand? Er der en norm for hvad man giver i dette tilfælde.
Jeg synes, at 50 kr. per snude er til den klejne side, når man er inviteret til rund fødselsdag, bryllup mv. I er alligevel tætte venner nok til, at I er inviteret med hele vejen. Men når I samtidig har aftalt 50 kr., så er det jo jeres aftale. Og så duer det ikke, at den aftale nogle gange bliver brudt mens beløbet overholdes i andre tilfælde.
Du kan overveje at foreslå, at I giver 50 kr. til kobberbryllup og samtidig 50 kr. til den runde fødselsdag. Det imødekommer måske fleres ønske om et højere beløb. Men I skal kunne overskue det økonomisk og samtidig ville det. Jeg synes, når I har en aftale, at I er i jeres gode ret til at holde fast. Og så må dem, der gerne vil give for mere, give en gave ved siden af.
Jeg har det selv lidt stramt med den der slags fællesgaver hvor "giv et beløb efter hvad du har lyst til". I flere af vores vennegrupper er vi gode venner alle og lidt ekstra gode venner med nogen. Der giver vi en ekstra gave.
Vh.
Anmeld
Citér