StortOgSmåt skriver:
Nej, det synes jeg heller ikke, at jeg skriver. Jeg vil altid gå ret langt for at forsøge at lytte til og forstå, hvis min partner fortæller at noget er svært for ham eller gør ham usikker. Men det er klart, at hvis følelserne er bundet op på urimelige forestillinger og hans egen usikkerhed, koblet med krav eller ultimatummer om hvad jeg så må eller ikke må for at efterkomme eller udglatte hans egne forestillinger, så ville det nærme sig en urimelig kontrol, og den ville jeg ikke efterkomme uden videre. Jeg ville derimod blive bekymret for mit forhold og min partner generelt - i sidste ende opsøge noget terapi til enten ham eller os for at få løst hvad det i virkeligheden handlede om og bundede i - fx hans manglende tillid eller selvværd - og så ville jeg fortsat holde på, at jeg gjorde de ting jeg ønskede og som var fuldt ud rimelige. At stoppe med at danse, som et eksempel, ville tangere til blot at være symptombehandling i mine øjne, uden at løse det egentlige problem i vores forhold.
Det behøver jo ikke handle om urimelige forestillinger, usikkerhed, manglende tillid eller manglende selvværd.
Det kan bare være en følelse. Det kan handle om simpel respekt. Jeg ville nok selv have svært ved at være i et forhold, hvor min partner insisterede på sin ret til at trampe på mine følelser. Måske føler TS´s mand, at der slet ikke bliver taget hensyn til ham, hans følelser og grænser.
Hvorfor skal en mand "fikses" - endda i terapi - hvis det lige så meget handler om kvindens - måske urimelige - insisteren på at gå til dans med den ene mand, som hendes mand ikke bryder sig om, at hun danser med.
Og hun kan jo stadig danse. Det er vel et forsøg værd, om hun kunne blive glad for en form for dans uden partner, for jeg ved godt, at det kan være nærmest umuligt at finde en anden dansepartner.
Det var noget helt andet, hvis han også blandede sig i, om hun gik til håndbold, i strikkeklub eller sang i kor. Så kunne man tale om kontrol.
TS skriver, at han ikke generelt er jaloux. Og hun må jo vide det.
Det er helt fair, at man har forskellige grænser, men i et parforhold må man ind imellem indgå kompromiser. Det handler om gensidig respekt. Man kan ikke altid insistere på, at ens egne grænser er mere rigtige og rimelige end partnerens.