Kir skriver:
Jeg synes egentlig ikke der er forskel. Det handler om usikkerhed og manglende tillid i begge tilfælde.
Jeg synes det er noget andet i det her tilfælde hvor dansepartneren har vist interesse, der kan man godt forstå manden ikke synes det er fedt de danser sammen.
Jeg tror måske også jeg tænker på en tidligere tråd om samme emne. Der havde manden givet et ultimatum om at hun skulle droppe dans eller også ville han gå fra hende. Og beskyldte hende for at ødelægge familien. Det synes jeg er et klart forsøg på at kontrollere hende. Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er den samme person.
Jeg kan faktisk godt huske, at jeg har læst en anden tråd om samme emne. Men jeg ved heller ikke, om det er samme person. TS skriver, at hun er ny herinde.
Jeg synes, der er forskel på helt almindelig jalousi og så sygelig jalousi. Og er man i et forhold med en psykopat (ved godt at det hedder noget andet i dag) - så er der tale om sygelig jalousi.
Vi har alle forskellige grænser, og det behøver ikke at handle om, at man ikke har tillid til sin partner. TS´s behøver jo ikke nødvendigvis være bange for, at TS vil være ham utro. Det kan godt være, at han bare ikke bryder sig om, at hun er tæt med en anden.
Hun skriver, at han ikke er generelt jaloux. Og derfor lyder det bestemt ikke, som om han generelt vil kontrollere hende.
Jeg ved ikke, om det kun handler om hendes dansepartners grænseoverskridende adfærd, eller om han heller ikke ville bryde sig om det, hvis hun fandt en anden dansepartner.
Jeg har for øvrigt selv gode venner af modsatte køn, og jeg har for nogle år siden gået til argentinsk tango med en anden end min kæreste.
Faktisk spurge jeg ikke min kæreste, om han ville have noget imod det, inden jeg fandt en dansepartner. Og jeg har bagefter tænkt, at det egentlig var ret respektløst af mig. Jeg kunne da godt lide have spurgt, om det var noget, der ville såre ham eller gøre ham usikker. Jeg tænkte bare, at han nok ville være ligeglad, bare han slap for at gå til dans.
Selv om jalousi tit er noget, den jaloux part skal arbejde med, så kan man godt tage hensyn til sin partners følelser. Og jeg ville nok ikke insistere på at blive ved med noget, som jeg vidste, min partner ville være ked af. Man er ikke siamesiske tvillinger - men man er heller ikke en øde ø, når man er i et forhold.