Give op

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2021

Meheju

Profilbillede for Meheju
Tommelise skriver:

Der er godt nok meget langt fra ikke at bryde sig om, at ens kæreste/kone/mand går til dans, som indebærer tæt fysisk kontakt - og så til den form for jalousi, hvor man tjekker telefonen, kræver at partneren opgiver sit job osv.

TS skriver intet om, at hendes mand generelt er jaloux. Der er tale om én fritidsinteresse, som han ikke bryder sig om. 

Hvis manden ellers er bare helt almindelig - så tror jeg ikke, der er nogen risiko for en glidebane. Det, du beskriver, er et usundt forhold med en psykopat (eller narcissist) - og det er to helt forskellige ting. 

Det er jo heller ikke sikkert, at han ville være jaloux, hvis hun gik til dans uden partner. 

Han er ikke jaloux anlagt ellers 

mvh ts

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Meheju skriver:

Han er ikke jaloux anlagt ellers 

mvh ts

Og især derfor ville jeg endnu mere respektere hans følelser og stoppe med at danse med den her mand .. 

Anmeld Citér

27. april 2021

Kir

Unicorn1 skriver:

Her er jeg bestemt ikke enig.. 

1. Dansepartneren har opført sig upassende, og derfor er det noget helt andet end hvis det var rent professionelt/interessemæssigt mellem TS og dansepartneren, eller evt. TS og en kollega/ven/whatever..

2. Bare fordi man er jaloux over én ting, så er det bestemt ikke ensbetydende med, at man er jaloux over flere ting.. 

Jeg var også selv jaloux på min kærestes tidligere veninde, der havde været upassende.. Men jeg er ikke jaloux på hans kolleger, selvom halvdelen af dem er kvinder der ser ganske pæne ud.. 

Jeg tror vi er enige, jeg skriver netop at hvis dansepartneren IKKE havde været upassende eller hvis jeg gik til dans uden dansepartner

Anmeld Citér

27. april 2021

Kir

Tommelise skriver:

Der er godt nok meget langt fra ikke at bryde sig om, at ens kæreste/kone/mand går til dans, som indebærer tæt fysisk kontakt - og så til den form for jalousi, hvor man tjekker telefonen, kræver at partneren opgiver sit job osv.

TS skriver intet om, at hendes mand generelt er jaloux. Der er tale om én fritidsinteresse, som han ikke bryder sig om. 

Hvis manden ellers er bare helt almindelig - så tror jeg ikke, der er nogen risiko for en glidebane. Det, du beskriver, er et usundt forhold med en psykopat (eller narcissist) - og det er to helt forskellige ting. 

Det er jo heller ikke sikkert, at han ville være jaloux, hvis hun gik til dans uden partner. 

Jeg synes egentlig ikke der er forskel. Det handler om usikkerhed og manglende tillid i begge tilfælde.

Jeg synes det er noget andet i det her tilfælde hvor dansepartneren har vist interesse, der kan man godt forstå manden ikke synes det er fedt de danser sammen.

Jeg tror måske også jeg tænker på en tidligere tråd om samme emne. Der havde manden givet et ultimatum om at hun skulle droppe dans eller også ville han gå fra hende. Og beskyldte hende for at ødelægge familien. Det synes jeg er et klart forsøg på at kontrollere hende. Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er den samme person. 

Anmeld Citér

27. april 2021

Tommelise

Kir skriver:

Jeg synes egentlig ikke der er forskel. Det handler om usikkerhed og manglende tillid i begge tilfælde.

Jeg synes det er noget andet i det her tilfælde hvor dansepartneren har vist interesse, der kan man godt forstå manden ikke synes det er fedt de danser sammen.

Jeg tror måske også jeg tænker på en tidligere tråd om samme emne. Der havde manden givet et ultimatum om at hun skulle droppe dans eller også ville han gå fra hende. Og beskyldte hende for at ødelægge familien. Det synes jeg er et klart forsøg på at kontrollere hende. Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er den samme person. 

Jeg kan faktisk godt huske, at jeg har læst en anden tråd om samme emne. Men jeg ved heller ikke, om det er samme person. TS skriver, at hun er ny herinde.

Jeg synes, der er forskel på helt almindelig jalousi og så sygelig jalousi. Og er man i et forhold med en psykopat (ved godt at det hedder noget andet i dag) - så er der tale om sygelig jalousi.

Vi har alle forskellige grænser, og det behøver ikke at handle om, at man ikke har tillid til sin partner. TS´s behøver jo ikke nødvendigvis være bange for, at TS vil være ham utro. Det kan godt være, at han bare ikke bryder sig om, at hun er tæt med en anden.

Hun skriver, at han ikke er generelt jaloux. Og derfor lyder det bestemt ikke, som om han generelt vil kontrollere hende. 

Jeg ved ikke, om det kun handler om hendes dansepartners grænseoverskridende adfærd, eller om han heller ikke ville bryde sig om det, hvis hun fandt en anden dansepartner.

Jeg har for øvrigt selv gode venner af modsatte køn, og jeg har for nogle år siden gået til argentinsk tango med en anden end min kæreste. 

Faktisk spurge jeg ikke min kæreste, om han ville have noget imod det, inden jeg fandt en dansepartner. Og jeg har bagefter tænkt, at det egentlig var ret respektløst af mig. Jeg kunne da godt lide have spurgt, om det var noget, der ville såre ham eller gøre ham usikker. Jeg tænkte bare, at han nok ville være ligeglad, bare han slap for at gå til dans. 

Selv om jalousi tit er noget, den jaloux part skal arbejde med, så kan man godt tage hensyn til sin partners følelser. Og jeg ville nok ikke insistere på at blive ved med noget, som jeg vidste, min partner ville være ked af. Man er ikke siamesiske tvillinger - men man er heller ikke en øde ø, når man er i et forhold. 

Anmeld Citér

27. april 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Hvis din mand ikke er jaloux anlagt, og ikke bliver jaloux over det mindste. Så må du finde en anden dansepartner og eller drop ud af dansen og find et andet sted med dans eller find et andet hobby. Hvis du elsker din mand må du sætte dig i hans sted og følelser. 
en anden ting er når ham bekendt er nærgående så hvis jeg var dig vil jeg ha skiftet ham ud med en anden dansepartner STRAKS og hvis ikke jeg kunne finde en ny dansepartner så var jeg stoppet omgående. 
for mig er der ikke noget hobby der er ligeså meget værd som min mand og hans følelser. Og det ved jeg at han har det på samme måde med mig.

Anmeld Citér

27. april 2021

Tommelise

Tommelise skriver:

Jeg kan faktisk godt huske, at jeg har læst en anden tråd om samme emne. Men jeg ved heller ikke, om det er samme person. TS skriver, at hun er ny herinde.

Jeg synes, der er forskel på helt almindelig jalousi og så sygelig jalousi. Og er man i et forhold med en psykopat (ved godt at det hedder noget andet i dag) - så er der tale om sygelig jalousi.

Vi har alle forskellige grænser, og det behøver ikke at handle om, at man ikke har tillid til sin partner. TS´s behøver jo ikke nødvendigvis være bange for, at TS vil være ham utro. Det kan godt være, at han bare ikke bryder sig om, at hun er tæt med en anden.

Hun skriver, at han ikke er generelt jaloux. Og derfor lyder det bestemt ikke, som om han generelt vil kontrollere hende. 

Jeg ved ikke, om det kun handler om hendes dansepartners grænseoverskridende adfærd, eller om han heller ikke ville bryde sig om det, hvis hun fandt en anden dansepartner.

Jeg har for øvrigt selv gode venner af modsatte køn, og jeg har for nogle år siden gået til argentinsk tango med en anden end min kæreste. 

Faktisk spurge jeg ikke min kæreste, om han ville have noget imod det, inden jeg fandt en dansepartner. Og jeg har bagefter tænkt, at det egentlig var ret respektløst af mig. Jeg kunne da godt lide have spurgt, om det var noget, der ville såre ham eller gøre ham usikker. Jeg tænkte bare, at han nok ville være ligeglad, bare han slap for at gå til dans. 

Selv om jalousi tit er noget, den jaloux part skal arbejde med, så kan man godt tage hensyn til sin partners følelser. Og jeg ville nok ikke insistere på at blive ved med noget, som jeg vidste, min partner ville være ked af. Man er ikke siamesiske tvillinger - men man er heller ikke en øde ø, når man er i et forhold. 

- og min kæreste er heldigvis ikke en jaloux type. Han syntes kun, det var "lidt mærkeligt", at jeg gik til dans med en anden. Jeg holdt op efter et par sæsoner - det handlede slet ikke om min kæreste, men om, at jeg ikke syntes argentinsk tango var så spændende, som jeg havde troet. Jeg blev ikke bidt af det. Nu havde vi så heller ikke den mest inspirerende lærer. 

Anmeld Citér

27. april 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Meheju skriver:

Dvs du vil opgive familien?

Nej, det synes jeg ikke, at jeg skriver. Skulle man sætte det på spidsen, er det jo manden som i dette tilfælde vil risikere at splitte sin familie på baggrund af egen usikkerhed og manglende tillid - men den dialog og den slags ultimatummer og trusler hører i min verden ingen steder hjemme i et parforhold (eller i andre relationer for den sags skyld) og jeg ville insistere på at få dem stoppet og få forklaret min partner at jeg selvfølgelig må udøve de interesser jeg har, sammen med dem jeg har lyst til, og at jeg ikke er ham mere eller mindre utro af den grund. 

Anmeld Citér

27. april 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
StortOgSmåt skriver:

Nej, det synes jeg ikke, at jeg skriver. Skulle man sætte det på spidsen, er det jo manden som i dette tilfælde vil risikere at splitte sin familie på baggrund af egen usikkerhed og manglende tillid - men den dialog og den slags ultimatummer og trusler hører i min verden ingen steder hjemme i et parforhold (eller i andre relationer for den sags skyld) og jeg ville insistere på at få dem stoppet og få forklaret min partner at jeg selvfølgelig må udøve de interesser jeg har, sammen med dem jeg har lyst til, og at jeg ikke er ham mere eller mindre utro af den grund. 

Men skal mandens følelser virkelig ikke høres? Er han ikke noget værd i det forhold, siden han bare skal makke ret? 

Enten er han en skid, der ødelægger sin familie, eller også er han intet værd åbenbart.. Skal det hele virkelig handle om (i det her tilfælde) TS? Er det virkelig kun hendes følelser, der er noget værd her? 

TS: det er ikke for at nedgøre dig eller noget.. Du bliver bare lige brugt som eksempel her

Anmeld Citér

27. april 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Unicorn1 skriver:

Men skal mandens følelser virkelig ikke høres? Er han ikke noget værd i det forhold, siden han bare skal makke ret? 

Enten er han en skid, der ødelægger sin familie, eller også er han intet værd åbenbart.. Skal det hele virkelig handle om (i det her tilfælde) TS? Er det virkelig kun hendes følelser, der er noget værd her? 

TS: det er ikke for at nedgøre dig eller noget.. Du bliver bare lige brugt som eksempel her

Nej, det synes jeg heller ikke, at jeg skriver. Jeg vil altid gå ret langt for at forsøge at lytte til og forstå, hvis min partner fortæller at noget er svært for ham eller gør ham usikker. Men det er klart, at hvis følelserne er bundet op på urimelige forestillinger og hans egen usikkerhed, koblet med krav eller ultimatummer om hvad jeg så må eller ikke må  for at efterkomme eller udglatte hans egne forestillinger, så ville det nærme sig en urimelig kontrol, og den ville jeg ikke efterkomme uden videre. Jeg ville derimod blive bekymret for mit forhold og min partner generelt - i sidste ende opsøge noget terapi til enten ham eller os for at få løst hvad det i virkeligheden handlede om og bundede i - fx hans manglende tillid eller selvværd - og så ville jeg fortsat holde på, at jeg gjorde de ting jeg ønskede og som var fuldt ud rimelige. At stoppe med at danse, som et eksempel, ville tangere til blot at være symptombehandling i mine øjne, uden at løse det egentlige problem i vores forhold. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.