Anonym skriver:
Du har så ret. Det er skræmmende. Jeg oplever, at flertallet af tilhænger følger strømmen (her siger jeg flertallet, ikke alle, men dog stor overvægt), hvorimod kritikere er meget mere oplyst. Tankevækkende. Men der er jo lavet et ton af undersøgelser, som viser, hvordan mennesket følger flokken/flertallet, selv når det er hovedrystende forkert.
Jeg har set folk (uvidne forsøgspersoner med skjult kamera i et videnskabeligt forsøg), som trods brandalarm og røg bliver siddende i en "brændende" bygning fordi alle andre i rummet forholdt sig i ro og lod som ingenting.
Folk, som skulle svare på, hvilken streg, der var længst. Og forsøgspersonerne på skift sad sidst i rækken og svarede åbenlyst forkert fordi dem før ham/hende, svarede forkert og han ikke ville skille sig ud, som de udtaler sig om bagefter. Så hellere svare/handle helt forkert, og det sidder dybt i os. Skræmmende!!!
Jeg har ikke den oplevelse, at kritikere er mere oplyste men mpske mere højrøstede og ofte har flere henvisninger til det samme. Og så anerkender de ikke fx oplysninger fra SSI, WHO, og andre som kunne finde på at anbefale vaccinen.
Jeg tænker der er oplyste mennesker som fravælger og oplyste som tilvælger. Og forhåbentlig har begge grupper valgt at lytte til nogle, der rent faktisk ved noget om det de udtaler sig om, og på den måde er man oplyst. Men det er min oplevelse, at vælger heh fx at læse oplysninger fra SSI så er jeg et får og ikke oplyst. Hvis jeg derimod læser Manniches udregninger, så er jeg oplyst.
Jeg ønsker på ingen måde at udskamme de som har truffet den modsatte beslutning end mig. Lige som jeg ikke udskammer de som fravælger MFR eller HPV, meb jeg forventer det samme fra dem, netop at de anerkender, at jeg har truffet mit valg og det er mit valg, jeg er hverken dummere, lindre oplyst, et får eller lignende. Jeg er bare Line som har lyttet, læst og truffet mit valg. Jeg er ikke underlagt et diktatur, jeg er ikke tilhænger af en nazist, jeg er ikke pædofil, og jeg er ikke mindre værd. Jeg er bare nået frem til en anden konklusion.
Jeg kan godt se det kan virke forkert med et corornapas og jeg har faktisk ikke nået en mening om det endnu. Men jeg bliver virkelig øv, når linjerne skal trækkes så skarpt op, og man ikke kan anerkende andre har en anden holdning. I denne tråd tales der om det forkerte ved at udakamme de som fravælger vaccinen, og i samme skriv tales der så ned om de som vælger den - her kan jeg næsten ikke lade være at skrive: kast ikke med sten når du selv bor i et glashus