Vil du vaccineres? Afstemning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2021

Anonym

Lige nu er svaret nej.

Jeg er indstillet og har fået brev, men det er til Astrazenica. Derfor er svaret nej jeg får den ikke foreløbig, med mindre jeg kan få en anden udgave. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2021

Anonym

Boyz2 skriver:

Interessant spørgsmål  jeg er ikke bange for Corona, men jeg ønsker selvfølgelig at undgå smitte hvis muligt. 

rationelt så har jeg svært ved at forholde mig til Corona tallene, samt de forskellige udmeldinger om, at man dør med Corona og ikke af Corona og at Corona tallene er overestimerede https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-25-antal-coronaindlagte-har-vaeret-overestimeret-med-25-procent

Personligt kender jeg mange i alle aldersklasser, der har testet positive for Corona og nogle har ingen symptomer haft og andre har været mere syge og en enkelt meget gammel dame var indlagt en overnatning. Jeg kender personligt ingen, der er døde af Corona, men det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke er der. Min venindes mor var indlagt en uge med svær lungebetændelse, som potentielt kunne være blevet dødelig uden at teste positivt for Corona og jeg kender flere der før Corona er døde af lungebetændelse. Herudover har vi i Danmark haft influenza epidemier bl.a. i 2016 og 2017 hvor der var overdødelighed - jeg sammenligner ikke her Covid med en influenza. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2017/2017-6-epinyt-24-influenza

jeg er ikke selv i risikogruppen, jeg er sund og rask og jeg arbejder ikke som front personale. Jeg håber, at mit immunforsvar, vil kunne hjælpe mig igennem, skulle jeg teste positiv.

når jeg opvejer ovenstående, mod at blive vaccineret med Covid vacciner der stadigt er under prøveperiode og med de udfordringer AZ vaccinen pt. gennemgår, så er jeg endnu ikke klar til at blive vaccineret. 

https://www.google.dk/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN2AC2G3

Herudover er min søster farmaceut og arbejder netop med udvikling af vacciner (ikke Covid vacciner) og hun vil pt ikke vaccineres, fordi hun ikke mener, at vaccinerne er færdig testede. 

Rigtig fint svar.

Jeg husker ikke at have set nogen død af corona endnu, men folk, som i forevejen er syge med en masse har haft corona da de døde. Det er en vigtig forskel. Jeg frygter heller ikke corona, jeg er sikker på at komme igennem den lige som alle andre Det tror jeg nu er langt bedre og sundere for kroppen, SELV at komme sig over sygdom, og jeg er sikker på det styrker den på mange måder

Anmeld Citér

21. marts 2021

Anonym

Som mor til et barn på 5 år med cancer, så tager jeg den vaccine. 

Jeg gør det egentlig ikke, fordi jeg er så bange for at mit barn skal få det. (Det er jeg selvfølglig også - men canceren fylder bare mere) 

Jeg tager vaccinen, fordi der ellers ikke er nogen til at følge mit barn til kemobehandling. Og hvis jeg får Corona, så skal jeg og mit barn isoleres på en hospitalsstue - hvor vi skal være 24/7, og alle skal tage særligt arbejdstøj på, for at komme ind. Det skal vi i forvejen, hvis barnets temperatur stiger til mere end 38 grader. Så vi er helt fri for flere isolationer, hvor vi ikke kan se søskende og far/familie osv

Vi lever i forvejen mega isolerede, men vores behandling med kemo gør, at barnet er dårlig i 3 uger - har pause i 3 uger - kemo i 3 uger osv. 

Så hvis jeg sikre mig, at jeg vil blive mindre syg, eller ikke får Corona, så vil jeg langt hellere tage vaccinen og planlægge de bivirkninger, så de ikke rammer ind i de 3 uger med kemo. For det er hårdt! 

Og jeg må stemme i koret og sige, at de fleste jeg kender, som netop tager vaccinen, har sat sig meget ind i fordele og ulemper også på langt sigt. Man gider jo ikke gennemleve stik og ubehag uden grund. Jeg kender ingen, som har brugt grunden “fordi det anbefales”. Ikke en... så jeg kan slet ikke genkende billedet af, at dem så får den “går i blinde”. Tværtimod. Folk vejer virkelig for og imod... 

Min veninde vil gerne tage vaccinen, fordi hun abejder med sårbare. Og hun ved, at de generelt ikke har mulighed for at skærme sig for Corona. Så det er både for hendes borgere, men også for hendes hjertesyge fars skyld, hendes mor med diabetes, og for mig - så jeg ikke skal isoleres. Så hun har masser af grunde. Og hun er bestemt typen, der hellere tager en sygdomsperioder end en vaccine. Så hende argumenter er bestemt ikke baseret på anbefalinger.

Anmeld Citér

21. marts 2021

kamikaze

Boyz2 skriver:

Interessant spørgsmål  jeg er ikke bange for Corona, men jeg ønsker selvfølgelig at undgå smitte hvis muligt. 

rationelt så har jeg svært ved at forholde mig til Corona tallene, samt de forskellige udmeldinger om, at man dør med Corona og ikke af Corona og at Corona tallene er overestimerede https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-25-antal-coronaindlagte-har-vaeret-overestimeret-med-25-procent

Personligt kender jeg mange i alle aldersklasser, der har testet positive for Corona og nogle har ingen symptomer haft og andre har været mere syge og en enkelt meget gammel dame var indlagt en overnatning. Jeg kender personligt ingen, der er døde af Corona, men det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke er der. Min venindes mor var indlagt en uge med svær lungebetændelse, som potentielt kunne være blevet dødelig uden at teste positivt for Corona og jeg kender flere der før Corona er døde af lungebetændelse. Herudover har vi i Danmark haft influenza epidemier bl.a. i 2016 og 2017 hvor der var overdødelighed - jeg sammenligner ikke her Covid med en influenza. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2017/2017-6-epinyt-24-influenza

jeg er ikke selv i risikogruppen, jeg er sund og rask og jeg arbejder ikke som front personale. Jeg håber, at mit immunforsvar, vil kunne hjælpe mig igennem, skulle jeg teste positiv.

når jeg opvejer ovenstående, mod at blive vaccineret med Covid vacciner der stadigt er under prøveperiode og med de udfordringer AZ vaccinen pt. gennemgår, så er jeg endnu ikke klar til at blive vaccineret. 

https://www.google.dk/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN2AC2G3

Herudover er min søster farmaceut og arbejder netop med udvikling af vacciner (ikke Covid vacciner) og hun vil pt ikke vaccineres, fordi hun ikke mener, at vaccinerne er færdig testede. 

Men kigger du slet ikke på tal om dem, som  ikke dør? Sådanne tal er kommet løbende igennem hele det sidste år. Et nyt norsk studie viser at 60% af unge, raske har senfølger efter 9 mnd. 

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/norsk-studie-seks-ud-af-ti-coronasmittede-har-senfoelger

Det stemmer godt overens med hvad jeg har set i mine egne bekendte -- ikke at det betyder et dyr, men det er jo det samme argument du laver. Derudover giver Covid øget risiko for blodpropper -- i større grad end AZ-vaccinen -- og det kender jeg også fra min egen bekendtskabskreds.

Selvfølgelig kender vi ikke langtidsvirkningerne af hverken Covid eller vaccine endnu, men hvis du kigger objektivt på tallene, er der ingen tvivl om at vaccinen er et bedre alternativ end Covid. 

Det, der sker nu, med AZ-vaccinen er jo rigtig ubehageligt, men det viser også at de  følger nøje med, og der  er en nødbrems. Det er betryggende. Men det er også meget sigende at de lande, der vælger at pause vaccinen, er dem hvor smitten er lav. For så skal man netop ikke kun vælge mellem Covid og vaccine, der er også den mulighed der hedder kontroller smitten ved fortsat nedlukning. For der, hvor Covid er alternativet, er AZ-vaccinen stadig det bedste valg.

Anmeld Citér

21. marts 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Rigtig fint svar.

Jeg husker ikke at have set nogen død af corona endnu, men folk, som i forevejen er syge med en masse har haft corona da de døde. Det er en vigtig forskel. Jeg frygter heller ikke corona, jeg er sikker på at komme igennem den lige som alle andre Det tror jeg nu er langt bedre og sundere for kroppen, SELV at komme sig over sygdom, og jeg er sikker på det styrker den på mange måder

Det svarer lidt til at sige folk ikke dør af cancer hvis de pga canceren og en svækket krop får lungebetændelse, blodpropper eller lignende. Det giver ingen mening.

Anmeld Citér

21. marts 2021

Anonym

lineog4 skriver:

Jeg er måske bare forvirret over, hvordan folk kan tage afstand, for de ved vel ikke om du er eller skal vaccineres?

Man kan vel bare tage et kik i denne tråd og bedømme ud fra folks holdninger her . Jeg oplever at corona er på alles læber , et emne som bliver vendt i næsten alle samtaler . Lige nu er der stor fokus på vaccinen og dette er jo også et stort samtale emne . Så at bedømme ud fra tråden her skal man da være varsom med ens holdning både til corona og vaccine. 

Anmeld Citér

22. marts 2021

lineog4

Anonym skriver:

Rigtig fint svar.

Det er en kunstig skelnen. De som ønsker at nedtone cororna har bidt sig fast i, at man i en dødsattest skriver død med cororna. Har lige tjekket min datters dødsattest, der står heller ikke død af hjertefejl ergo kan jeg med den samme logik konkludere, at hendes hjertefejl ikke var farlig og dødelig.

Jeg må spørge nogle der ved bedre, hvad der normalt står på en dødsattest, for jeg ved det ikke. Men jeg ved det er blevet forklaret igen og igen og igen, at det er normalt at skrive med, fordi patienten dør af relaterende komplikationer og ikke direkte af covid19.

Ja en del af underliggende sygdomme så som sukkersyge, og selvsagt også mere alvorlige. Men logikken med de underliggende sygdomme svarer til, at skulle en kræftpatient som måske endda lige har afsluttet sin sidste kemo dø i en højresvingsulykke, så tæller det ikke med som død i trafikken, fordi personen havde kræft. 

Og nej jeg er ikke bange for cororna, og er blevet i tvivl om vaccinen med asrra zeneca osv. Men jeg synes man skal se på fakta og bruge sin logik.

Anmeld Citér

22. marts 2021

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

Det er en kunstig skelnen. De som ønsker at nedtone cororna har bidt sig fast i, at man i en dødsattest skriver død med cororna. Har lige tjekket min datters dødsattest, der står heller ikke død af hjertefejl ergo kan jeg med den samme logik konkludere, at hendes hjertefejl ikke var farlig og dødelig.

Jeg må spørge nogle der ved bedre, hvad der normalt står på en dødsattest, for jeg ved det ikke. Men jeg ved det er blevet forklaret igen og igen og igen, at det er normalt at skrive med, fordi patienten dør af relaterende komplikationer og ikke direkte af covid19.

Ja en del af underliggende sygdomme så som sukkersyge, og selvsagt også mere alvorlige. Men logikken med de underliggende sygdomme svarer til, at skulle en kræftpatient som måske endda lige har afsluttet sin sidste kemo dø i en højresvingsulykke, så tæller det ikke med som død i trafikken, fordi personen havde kræft. 

Og nej jeg er ikke bange for cororna, og er blevet i tvivl om vaccinen med asrra zeneca osv. Men jeg synes man skal se på fakta og bruge sin logik.

En del af det fokus på død med corona vs. død af corona, skyldes formentlig også, at der er usikkerhed om de registrede døde/indlagte, da myndighederne har bekræftet, at man talte alle med som coronadødsfald i starten, hvis de var registreret døde med corona på trods af, at de utvivlsomt var døde af noget andet. Dengang blev man registreret død med corona, hvis man døde i et bestemt tidsrum efter en positiv coronatest, uanset at man var raskmeldt igen.

Der var et bekræftet tilfælde af med en motorcyklist, der døde i et trafikuheld, men røg med i statistikken over coronadødsfald, da han havde haft corona kort tid inden. Min mands kollega har en moster, der står som død med corona på trods af, at hun utvivlsomt døde af et hjertestop en måneds tid efter, hun var raskmeldt efter corona. 

Det er så også lige kommet frem, at antallet af indlagte med corona formentlig har været 25% for højt, da man også har talt ambulante patienter med og fødende, der ikke har været indlagt pga. corona men som i forbindelse med deres ærinde på hospitalet, er blevet testet positive for corona.

De ekstra personer i statistikken over dødsfald er sikkert ikke ret mange, men det er med til at skabe usikkerhed om, hvor valide tallene er, og opfattelsen af, hvor farlig man synes corona er.

Jeg synes, det er ærgerligt, at der har været så meget rod i kommunikationen fra myndighederne, som også til tider har talt imod hinanden. Det er forståeligt, at sådan noget kan ske, når vi står i en så speciel og uvant situation, men det har skabt en del tvivl om, hvorvidt man kan regne med det myndighederne melder ud.

Valget omkring vaccination eller ej er vel i bund og grund et valg, om man er mest "bange" for evt. bivirkninger ved vaccinationen eller corona og dens evt. senfølger. Der er man så nok i sidste ende meget præget af, hvordan man har oplevet corona. Har man mistet pårørende eller set mange med senfølger, hælder man nok mod vaccine og omvendt kender man ingen/få, der har været ramt af sygdommen og senfølger, virker sygdommen ikke så farlig. Selv kender jeg ingen, der har været meget syge eller fået senfølger ud af de 15 stykker, jeg har i min kontaktflade, der har haft corona.

Jeg er selv meget i tvivl og har endnu ikke truffet et valg. Lige nu er et helt sikker nej til Astra Zenica, men får jeg tilbudt en af de andre senere, bliver det formentlig et ja, men det er så primært, fordi jeg er bange for, at det bliver besværligt at være en del af samfundet her i landet og ude i Verden, hvis ikke man er vaccineret.

Anmeld Citér

22. marts 2021

lineog4

Janey skriver:

En del af det fokus på død med corona vs. død af corona, skyldes formentlig også, at der er usikkerhed om de registrede døde/indlagte, da myndighederne har bekræftet, at man talte alle med som coronadødsfald i starten, hvis de var registreret døde med corona på trods af, at de utvivlsomt var døde af noget andet. Dengang blev man registreret død med corona, hvis man døde i et bestemt tidsrum efter en positiv coronatest, uanset at man var raskmeldt igen.

Der var et bekræftet tilfælde af med en motorcyklist, der døde i et trafikuheld, men røg med i statistikken over coronadødsfald, da han havde haft corona kort tid inden. Min mands kollega har en moster, der står som død med corona på trods af, at hun utvivlsomt døde af et hjertestop en måneds tid efter, hun var raskmeldt efter corona. 

Det er så også lige kommet frem, at antallet af indlagte med corona formentlig har været 25% for højt, da man også har talt ambulante patienter med og fødende, der ikke har været indlagt pga. corona men som i forbindelse med deres ærinde på hospitalet, er blevet testet positive for corona.

De ekstra personer i statistikken over dødsfald er sikkert ikke ret mange, men det er med til at skabe usikkerhed om, hvor valide tallene er, og opfattelsen af, hvor farlig man synes corona er.

Jeg synes, det er ærgerligt, at der har været så meget rod i kommunikationen fra myndighederne, som også til tider har talt imod hinanden. Det er forståeligt, at sådan noget kan ske, når vi står i en så speciel og uvant situation, men det har skabt en del tvivl om, hvorvidt man kan regne med det myndighederne melder ud.

Valget omkring vaccination eller ej er vel i bund og grund et valg, om man er mest "bange" for evt. bivirkninger ved vaccinationen eller corona og dens evt. senfølger. Der er man så nok i sidste ende meget præget af, hvordan man har oplevet corona. Har man mistet pårørende eller set mange med senfølger, hælder man nok mod vaccine og omvendt kender man ingen/få, der har været ramt af sygdommen og senfølger, virker sygdommen ikke så farlig. Selv kender jeg ingen, der har været meget syge eller fået senfølger ud af de 15 stykker, jeg har i min kontaktflade, der har haft corona.

Jeg er selv meget i tvivl og har endnu ikke truffet et valg. Lige nu er et helt sikker nej til Astra Zenica, men får jeg tilbudt en af de andre senere, bliver det formentlig et ja, men det er så primært, fordi jeg er bange for, at det bliver besværligt at være en del af samfundet her i landet og ude i Verden, hvis ikke man er vaccineret.

Helt enig, der har været og er stadig en masse misk mask i kommunikationen fra myndighederne, og det har desværre gødet jorden for en del utryghed og i øvrigt yderste konsekvens konspirationsteorier.

Også enig omkring vaccinen, jeg kender meget meget få som har fået covid19 (bekræftet), og ingen af dem har haft er hårdt forløb, eller senfølger, så min frygt for covid19 er meget meget lille set i det lys.

Jeg anerkender forskellige holdninger til vaccinen (dog har jeg meget svært ved at anerkende de som benægter covid19 i det hele taget). Og jeg kan sagtens, hvordan en dårlig kommunikation kan sætte en masse tanker i gang, jeg har dog stadig svært ved at forstå, hvad myndighederne skulle få ud af at snyde os som nogen mener de gør. 

Anmeld Citér

22. marts 2021

Anonym trådstarter

Jeg følger stadig med i alle jeres indlæg, og syntes det er så dejligt, at debatten, ikke er kørt af sport, og at der er en god tone, selvom folk ikke er helt enige

Jeg mange takker! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.