lineog4 skriver:
Det er en kunstig skelnen. De som ønsker at nedtone cororna har bidt sig fast i, at man i en dødsattest skriver død med cororna. Har lige tjekket min datters dødsattest, der står heller ikke død af hjertefejl ergo kan jeg med den samme logik konkludere, at hendes hjertefejl ikke var farlig og dødelig.
Jeg må spørge nogle der ved bedre, hvad der normalt står på en dødsattest, for jeg ved det ikke. Men jeg ved det er blevet forklaret igen og igen og igen, at det er normalt at skrive med, fordi patienten dør af relaterende komplikationer og ikke direkte af covid19.
Ja en del af underliggende sygdomme så som sukkersyge, og selvsagt også mere alvorlige. Men logikken med de underliggende sygdomme svarer til, at skulle en kræftpatient som måske endda lige har afsluttet sin sidste kemo dø i en højresvingsulykke, så tæller det ikke med som død i trafikken, fordi personen havde kræft.
Og nej jeg er ikke bange for cororna, og er blevet i tvivl om vaccinen med asrra zeneca osv. Men jeg synes man skal se på fakta og bruge sin logik.
En del af det fokus på død med corona vs. død af corona, skyldes formentlig også, at der er usikkerhed om de registrede døde/indlagte, da myndighederne har bekræftet, at man talte alle med som coronadødsfald i starten, hvis de var registreret døde med corona på trods af, at de utvivlsomt var døde af noget andet. Dengang blev man registreret død med corona, hvis man døde i et bestemt tidsrum efter en positiv coronatest, uanset at man var raskmeldt igen.
Der var et bekræftet tilfælde af med en motorcyklist, der døde i et trafikuheld, men røg med i statistikken over coronadødsfald, da han havde haft corona kort tid inden. Min mands kollega har en moster, der står som død med corona på trods af, at hun utvivlsomt døde af et hjertestop en måneds tid efter, hun var raskmeldt efter corona.
Det er så også lige kommet frem, at antallet af indlagte med corona formentlig har været 25% for højt, da man også har talt ambulante patienter med og fødende, der ikke har været indlagt pga. corona men som i forbindelse med deres ærinde på hospitalet, er blevet testet positive for corona.
De ekstra personer i statistikken over dødsfald er sikkert ikke ret mange, men det er med til at skabe usikkerhed om, hvor valide tallene er, og opfattelsen af, hvor farlig man synes corona er.
Jeg synes, det er ærgerligt, at der har været så meget rod i kommunikationen fra myndighederne, som også til tider har talt imod hinanden. Det er forståeligt, at sådan noget kan ske, når vi står i en så speciel og uvant situation, men det har skabt en del tvivl om, hvorvidt man kan regne med det myndighederne melder ud.
Valget omkring vaccination eller ej er vel i bund og grund et valg, om man er mest "bange" for evt. bivirkninger ved vaccinationen eller corona og dens evt. senfølger. Der er man så nok i sidste ende meget præget af, hvordan man har oplevet corona. Har man mistet pårørende eller set mange med senfølger, hælder man nok mod vaccine og omvendt kender man ingen/få, der har været ramt af sygdommen og senfølger, virker sygdommen ikke så farlig. Selv kender jeg ingen, der har været meget syge eller fået senfølger ud af de 15 stykker, jeg har i min kontaktflade, der har haft corona.
Jeg er selv meget i tvivl og har endnu ikke truffet et valg. Lige nu er et helt sikker nej til Astra Zenica, men får jeg tilbudt en af de andre senere, bliver det formentlig et ja, men det er så primært, fordi jeg er bange for, at det bliver besværligt at være en del af samfundet her i landet og ude i Verden, hvis ikke man er vaccineret.