Vil du vaccineres? Afstemning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hvad skulle også få dig til at tage afstand fra folk, som vælger vaccinen? Det har jo ikke nogle potentielle negative konsekvenser for dig eller andre ikke-vaccinerede. Tværtimod kan det være medvirkende til, at I ikke smittes og evt. bliver alvorligt syge. 
Omvendt, så kan jeres fravalg potentielt have alvorlige konsekvenser for andre og medvirke til, at vi ikke får has på Covid.  Det er jo en helt anden situation. Det primære mål med vaccine er ikke, at netop jeg går fri, men at vi som befolkning, ikke mindst de sårbare, gør. 
Jeg kan ikke forstå, du sidestiller de to grupper med hinanden, som om deres valg gensidigt kan påvirke hinanden negativt - eller overser jeg noget? Er der potentielt noget i mit tilvalg af vaccinen, der kan begrunde, at du skulle/kunne tage afstand til mig? 

Det er ikke mig, du skriver med, men jeg kommenterer lige, da du spørger ind til noget, som allerede er skrevet om tidligere i debatten. 

Vi er flere, som ser os mere trygge ved, at "være sammen med"/gå op af folk, som IKKE er vaccineret, da de til bestemte forsamlinger vil have en negativ corona test, hvorimod en vaccineret kun skal vise et vaccinekort. Problematikken i dette er, at begge grupper kan blive smittet, syge og give smitten videre. En vaccineret kan blive smittet og smitte en anden vaccineret eller en anden ikke vaccineret. Det samme gør sig gældende for en ikke-vaccineret, denne kan blive smittet og smitte en anden ikke-vaccineret og en vaccineret. 

Begge grupper kan give smitte videre, men forskellen er, at den ikke-vaccinerede står med en frisk test på, at han/hun ikke er syg og derved ikke smitter folk, som denne måtte rende op af.

Altså, uanset om jeg vælger vaccinen eller ej, så vil jeg hellere gå op af ikke-vaccinerede folk, da de i min optik er en tryggere gruppe at gå sammen med. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2021

Anonym

Janey skriver:

Jeg forventer selv at blive vaccineret, men jeg synes ikke, at dit argument med, at man selv skal bidrage økonomisk ved en indlæggelse med corona, hvis man ikke er vaccineret, er gennemtænkt.

Jeg tænker, at det vil spare rigtig mange penge for samfundet, for skal man selv betale helt eller delvist, hvis man indlægges pga. corona efter at have fravalgt vaccinen, så skal men vel også helt eller delvist betale, hvis man indlægges pga. sygdomme, der kan være som følge af en selvvalgt livsstil, så alle overvægtige, rygere osv. må op med pungen, hvis man skal følge dit argument.

Lige for at slå fast, så går jeg ikke ind for egenbetaling uanset, om man bliver syg pga. corona, rygning, overvægt, alkohol osv., men skal man betale, hvis man ikke vil vaccineres, må det vel også gælde sygdom pga. andre til- eller fravalg.

AMEN! Utroligt så langt fra virkeligheden nogle mennesker kan være. Gab. Men godt brøl. 

Anmeld Citér

16. marts 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Det er ikke mig, du skriver med, men jeg kommenterer lige, da du spørger ind til noget, som allerede er skrevet om tidligere i debatten. 

Vi er flere, som ser os mere trygge ved, at "være sammen med"/gå op af folk, som IKKE er vaccineret, da de til bestemte forsamlinger vil have en negativ corona test, hvorimod en vaccineret kun skal vise et vaccinekort. Problematikken i dette er, at begge grupper kan blive smittet, syge og give smitten videre. En vaccineret kan blive smittet og smitte en anden vaccineret eller en anden ikke vaccineret. Det samme gør sig gældende for en ikke-vaccineret, denne kan blive smittet og smitte en anden ikke-vaccineret og en vaccineret. 

Begge grupper kan give smitte videre, men forskellen er, at den ikke-vaccinerede står med en frisk test på, at han/hun ikke er syg og derved ikke smitter folk, som denne måtte rende op af.

Altså, uanset om jeg vælger vaccinen eller ej, så vil jeg hellere gå op af ikke-vaccinerede folk, da de i min optik er en tryggere gruppe at gå sammen med. 

Som jeg har beskrevet højere op i debatten, er den primære årsag til at vi ikke ved, hvorvidt de vaccinerede smitter eller ej (og i hvilken grad), at det har været nærmest umuligt at undersøge, fordi vi alle sammen primært omgås (og har mulighed for at blive smittet af) folk, der ikke er vaccinerede. Jeg forventer at der meget snart kommer studier fra Israel og UK, der giver bedre empiri på dette. Men i mellemtiden kan vi kigge på de aktuelle smittetal i Israel, som har åbnet op igen, og hvor 56% af befolkningen er færdig vaccineret. Hvis Corona smittede lige meget blandt de vaccinerede som blandt de ikke vaccinerede, ville man nu se en eksponentiel vækst i antal smittede i Israel, da de vaccinerede -- som nu bevæger sig frit i samfundet -- hurtigt ville bringe smitten videre og danne et reservoir af smitte, for derefter at udsætte de uvaccinerede for eksponentielt øgende smitte. Men det er ikke umiddelbart noget, der tyder på at det sker, når du kigger på deres smittetal.

Så det er ikke noget der tyder på at man bør frygte at omgås vaccinerede.

https://graphics.reuters.com/world-coronavirus-tracker-and-maps/countries-and-territories/israel/

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

kamikaze skriver:

Som jeg har beskrevet højere op i debatten, er den primære årsag til at vi ikke ved, hvorvidt de vaccinerede smitter eller ej (og i hvilken grad), at det har været nærmest umuligt at undersøge, fordi vi alle sammen primært omgås (og har mulighed for at blive smittet af) folk, der ikke er vaccinerede. Jeg forventer at der meget snart kommer studier fra Israel og UK, der giver bedre empiri på dette. Men i mellemtiden kan vi kigge på de aktuelle smittetal i Israel, som har åbnet op igen, og hvor 56% af befolkningen er færdig vaccineret. Hvis Corona smittede lige meget blandt de vaccinerede som blandt de ikke vaccinerede, ville man nu se en eksponentiel vækst i antal smittede i Israel, da de vaccinerede -- som nu bevæger sig frit i samfundet -- hurtigt ville bringe smitten videre og danne et reservoir af smitte, for derefter at udsætte de uvaccinerede for eksponentielt øgende smitte. Men det er ikke umiddelbart noget, der tyder på at det sker, når du kigger på deres smittetal.

Så det er ikke noget der tyder på at man bør frygte at omgås vaccinerede.

https://graphics.reuters.com/world-coronavirus-tracker-and-maps/countries-and-territories/israel/

Jeg er skam ikke i tvivl om, at vaccinerede smitter mindre, eller, det må man da håbe....

De er slet ikke det, jeg snakker om. Jeg vil til hver en tid hellere gå op af ikke-vaccinerede, da de VED de ikke smitter. Det er DER mit fokus er, så lad venligst være med at fordrej mit synspunkt. Det giver ikke helt mening i den sammenhæng, som jeg forsøger at belyse. 

Anmeld Citér

16. marts 2021

kamikaze

Jeg er skam ikke i tvivl om, at vaccinerede smitter mindre, eller, det må man da håbe....

De er slet ikke det, jeg snakker om. Jeg vil til hver en tid hellere gå op af ikke-vaccinerede, da de VED de ikke smitter. Det er DER mit fokus er, så lad venligst være med at fordrej mit synspunkt. Det giver ikke helt mening i den sammenhæng, som jeg forsøger at belyse. 

Du ved ikke, at dem med test ikke smitter. Testen er også kun positiv et stykke tid efter at man er smittet, så du kan blive smittet på dag 1, teste negativ på dag 3, og teste positiv på dag 5, hvor du står med en 48 timer gammel negativ test. Der findes ingen garantier for hverken den ene eller anden gruppe, kun større og mindre sandsynlighed.

Det er slet ikke oplagt at risikoen for smitte er mindre med dem, der har en negativ test, især når samfundet rent faktisk åbner og smitten måske bliver mere udbredt. Det synes jeg slet ikke at jeg har tal til at sige noget om. Har du?

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

kamikaze skriver:

Du ved ikke, at dem med test ikke smitter. Testen er også kun positiv et stykke tid efter at man er smittet, så du kan blive smittet på dag 1, teste negativ på dag 3, og teste positiv på dag 5, hvor du står med en 48 timer gammel negativ test. Der findes ingen garantier for hverken den ene eller anden gruppe, kun større og mindre sandsynlighed.

Det er slet ikke oplagt at risikoen for smitte er mindre med dem, der har en negativ test, især når samfundet rent faktisk åbner og smitten måske bliver mere udbredt. Det synes jeg slet ikke at jeg har tal til at sige noget om. Har du?

Jeg har ikke nogle tal, det samme har du heller ikke. Det er heller ikke pointen. Jeg skal ikke hverken forklare eller forsvare yderligere, hvorfor, jeg føler mig tryggest ved det, som jeg allerede har forklaret. Det må være min sag, og alle skal gøre, hvad de finder bedst for dem selv

Anmeld Citér

16. marts 2021

kamikaze

Jeg har ikke nogle tal, det samme har du heller ikke. Det er heller ikke pointen. Jeg skal ikke hverken forklare eller forsvare yderligere, hvorfor, jeg føler mig tryggest ved det, som jeg allerede har forklaret. Det må være min sag, og alle skal gøre, hvad de finder bedst for dem selv

Vi har tal på meget, men ikke på dette, det er lige præcis hvad jeg fortalte dig ovenfor.

Og ja, du skal have lov til at gøre lige præcis hvad der passer dig. Men jeg går meget op i at dem, der læser med, skal vide hvad der er forkert, og hvad, de kan finde af fakta. Videnskaben er kun et google-søg herfra, hvis man ved hvad man kigger efter.

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

kamikaze skriver:

Vi har tal på meget, men ikke på dette, det er lige præcis hvad jeg fortalte dig ovenfor.

Og ja, du skal have lov til at gøre lige præcis hvad der passer dig. Men jeg går meget op i at dem, der læser med, skal vide hvad der er forkert, og hvad, de kan finde af fakta. Videnskaben er kun et google-søg herfra, hvis man ved hvad man kigger efter.

Jeg er fuldstændig enig! Og så kan vi vidst ikke koge mere suppe på det. God aften herfra

Anmeld Citér

17. marts 2021

Anonym trådstarter

Tak for alle de mange svar, i har givet i denne tråd, har allerede "lært" en hel masse! 

Anmeld Citér

21. marts 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
kamikaze skriver:

Jeg kan rigtig godt forstå den holdning, og isoleret set er den også meget fornuftig. Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke er mere bange for Corona end for vaccinen. Al statistik tyder på at Corona kommer med langt større risiko for de bivirkninger, vi ellers frygter ved vacciner, end hvad vi nogensinde har set hos en vaccine. Også for unge, raske mennesker. Hvorfor er du ikke mere bekymret over det? Det er ikke for at udskamme dig, men for at forstå.

Interessant spørgsmål  jeg er ikke bange for Corona, men jeg ønsker selvfølgelig at undgå smitte hvis muligt. 

rationelt så har jeg svært ved at forholde mig til Corona tallene, samt de forskellige udmeldinger om, at man dør med Corona og ikke af Corona og at Corona tallene er overestimerede https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-25-antal-coronaindlagte-har-vaeret-overestimeret-med-25-procent

Personligt kender jeg mange i alle aldersklasser, der har testet positive for Corona og nogle har ingen symptomer haft og andre har været mere syge og en enkelt meget gammel dame var indlagt en overnatning. Jeg kender personligt ingen, der er døde af Corona, men det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke er der. Min venindes mor var indlagt en uge med svær lungebetændelse, som potentielt kunne være blevet dødelig uden at teste positivt for Corona og jeg kender flere der før Corona er døde af lungebetændelse. Herudover har vi i Danmark haft influenza epidemier bl.a. i 2016 og 2017 hvor der var overdødelighed - jeg sammenligner ikke her Covid med en influenza. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2017/2017-6-epinyt-24-influenza

jeg er ikke selv i risikogruppen, jeg er sund og rask og jeg arbejder ikke som front personale. Jeg håber, at mit immunforsvar, vil kunne hjælpe mig igennem, skulle jeg teste positiv.

når jeg opvejer ovenstående, mod at blive vaccineret med Covid vacciner der stadigt er under prøveperiode og med de udfordringer AZ vaccinen pt. gennemgår, så er jeg endnu ikke klar til at blive vaccineret. 

https://www.google.dk/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN2AC2G3

Herudover er min søster farmaceut og arbejder netop med udvikling af vacciner (ikke Covid vacciner) og hun vil pt ikke vaccineres, fordi hun ikke mener, at vaccinerne er færdig testede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.