Vil du vaccineres? Afstemning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2021

Anonym

Mor11 skriver:

Jeg synes også opdelingen af "dem og os" er skræmmende. Det synes jeg generelt uanset om debatten går på indvandrere, politik eller corona-vaccine. 

Men det handler vel i bund og grund altid om det samme. Frygt.. frygt for det vi føler os usikre på. 

Jeg tror, det er bedre at møde folk med omsorg for deres frygt end at gå "jeg har ret til!!!"-vejen. Hvis du forstår? 

Mød afstanden med forståelse. For jeg går ud fra at alle der ikke ønsker at modtage en vaccine, selvfølgelig er opmærksom på ikke at bære evt smitte videre til de som er i risikogruppen og ikke KAN vaccineres. Jeg går udfra, uanset om man er vaccineret eller ej, at alle er interesseret i at passe på vores svage, kronisk syge, ældre osv. Men det tror jeg sommetider går tabt, fordi man får mere travlt med at stadfæste sin egen ret fordi man føler sig angrebet. Det er jo naturligt nok, men ikke just konstruktivt for forståelsen af hinanden.  

Ved ikke helt hvordan jeg skal tolke dit opslag ? Og du mener jeg holder på min ret ? For ja det gør jeg jo selvfølgelig . Min ret til at sige nej . Jeg ser ikke anderledes på dig eller andre hvis I træffer en anden beslutning . Jeg ser det som en ret , at kunne vælge hvad jeg føler mig tryg ved . Men JA frygt skabet meget hos folk . Jeg er ikke ramt at frygt udover frygten for den splittelse jeg overlever i øjeblikket . Frygt er måske lige stort nok , men syntes det et trist .

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2021

Anonym

Mor11 skriver:

Bestemt. Jeg har vidst heller ikke antydet andet, så vidt jeg ved  

Nej slet ikke . Mit svar var hvis lige skrapt nok . Sorry . Bliver bare så trist over , den udvikling jeg oplever fordi jeg ikke ønske en vaccine.

Anmeld Citér

15. marts 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Syntes det er Så sygt det du skriver . Må hvis helelr forlade denne tråd inden det går galt . Respektere vi alle hinanden og vores valg . Jeg har IKKE ansvaret for dit helbred .

Men lad os sige at der var mæslingeudbrud i Danmark og du har en 2-måneder gammel baby.. ville du så ikke holde afstand til uvaccinerede børn (og voksne)?

Anmeld Citér

15. marts 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Ved ikke helt hvordan jeg skal tolke dit opslag ? Og du mener jeg holder på min ret ? For ja det gør jeg jo selvfølgelig . Min ret til at sige nej . Jeg ser ikke anderledes på dig eller andre hvis I træffer en anden beslutning . Jeg ser det som en ret , at kunne vælge hvad jeg føler mig tryg ved . Men JA frygt skabet meget hos folk . Jeg er ikke ramt at frygt udover frygten for den splittelse jeg overlever i øjeblikket . Frygt er måske lige stort nok , men syntes det et trist .

Du skal slet ikke tolke noget  

Jeg skriver fuldstændig ud fra en tanke om at det er folks frie valg om man vælger det ene eller det andet. 

Jeg siger bare at hvis man ønsker en mindre hårdt opdelt debat, så tror jeg man skal sætte sig ind i hvorfor modparten reagerer som de gør. Når jeg skriver om frygt, så mener jeg at de der fx udskammer dig for dit valg, de reagerer sådan, fordi de er skide bange for om det kan få konsekvenser for nogen de holder af, for eksempel. Derfor siger jeg, at hvis jeg tog et valg om ikke at ville vaccineres, så ville jeg gøre en dyd ud af at sætte fokus på, at jeg naturligvis var opmærksom på de grupper der af helbredsmæssige årsager ikke KAN vaccineres, og kun er beskyttet af en flok immunitet. For som sagt, går jeg ud fra, at alle, uanset vaccine eller ej, er interesseret i at passe på den gruppe af mennesker. 

Jeg tror ikke der er ret mange sunde og raske, der egentlig er vildt bange for selv at blive smittet. Men mange er skide bange for at deres forældre bliver det. Eller deres kronisk syge barn. Eller andre svage. Det er dén frygt jeg snakker om.

PS. Jeg har ikke selv taget stilling til vaccine eller ej endnu. Jeg har det lidt ambivalent med at blive vaccineret imod noget jeg ikke tror på vil ramme mig hårdt - ligesom jeg ikke får influenza vacciner. Men samtidig, støtter jeg op om flokimmunitet. Jeg har heldigvis lidt tid til at beslutte mig, da jeg ikke lige stor først for i vaccine-hierakiet.  

Anmeld Citér

15. marts 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Folk bestemmer helt selv om de vælger vaccine eller ej . Jeg kunne personligt ikke være mere ligeglad . Men mit valg er et NEJ TAK . Hvorfor kan mit valg ikke respekteres ? Hvorfor skal jeg være “ bange “ for at sige mit valg højt , af frygt for at blive udskammet . 

Nu var det dig der udskammede mig, ikke omvendt.

Anmeld Citér

16. marts 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg forholder mig ikke til hvad andre vælger . Det er virkelig ikke af betydning for mig . Jeg har fravalg og ønske på intet tidspunkt en vaccinen . Men os som fravælger er nok i undertal og føler faktisk der bliver set ned på os . At vi ikke tar hensyn til svage borger . Som en så fint skriver , at jeg må tage med ( husker ikke ordvalget ) at folk tar afstand pga mit valg. Jeg tar da ikke afstand til folk som vælger en vaccine , det er jo deres valg . Men syntes faktisk det mest skræmmende ved corona er folks måde at agere på . Behandle hinanden , at vi som befolkning bliver delt op på denne måde

Hvad skulle også få dig til at tage afstand fra folk, som vælger vaccinen? Det har jo ikke nogle potentielle negative konsekvenser for dig eller andre ikke-vaccinerede. Tværtimod kan det være medvirkende til, at I ikke smittes og evt. bliver alvorligt syge. 
Omvendt, så kan jeres fravalg potentielt have alvorlige konsekvenser for andre og medvirke til, at vi ikke får has på Covid.  Det er jo en helt anden situation. Det primære mål med vaccine er ikke, at netop jeg går fri, men at vi som befolkning, ikke mindst de sårbare, gør. 
Jeg kan ikke forstå, du sidestiller de to grupper med hinanden, som om deres valg gensidigt kan påvirke hinanden negativt - eller overser jeg noget? Er der potentielt noget i mit tilvalg af vaccinen, der kan begrunde, at du skulle/kunne tage afstand til mig? 

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

Syntes det er Så sygt det du skriver . Må hvis helelr forlade denne tråd inden det går galt . Respektere vi alle hinanden og vores valg . Jeg har IKKE ansvaret for dit helbred .

Vi er vel som sådan alle sammen gensidigt ansvarlige for hinanden, så godt vi nu kan - og hvis man træffer valg som potentielt er farlige for andre, så har andre naturligvis en helt forståelig grund til ikke at ønske at omgås en. Måske har man endda selv en ekstra forpligtelse for at holde sig væk, så ikke ens egne valg går ud over nogen, som ikke kan tåle det. Vacciner handler jo ikke så meget om dig og mig, men om hvordan vi bedst som samfund kommer videre på trods af Corona.

Anmeld Citér

16. marts 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
Panther skriver:

Men lad os sige at der var mæslingeudbrud i Danmark og du har en 2-måneder gammel baby.. ville du så ikke holde afstand til uvaccinerede børn (og voksne)?

Jeg ville holde afstand, indtil min baby var vaccineret. 

jeg er heller ikke imod vacciner.

jeg er bare yderst usikker på, at skulle vacciners med en af de nye vacciner, som jeg ikke mener er ordentligt gennemtestet se fx. situationen med astra-zeneca og jeg tror ikke, at situationen er bedre med de andre vacciner. 

jeg har stor respekt, for dem der tager vaccinen, men jeg afventer selv og ser, om der på sigt bliver nogle reaktioner / bivirkninger i de vaccinerede, før jeg beslutter mig.

Jeg forstår godt samfundssind, men jeg synes pt, at min personlige pris for udvisning af samfundssind er for høj, taget astra-zeneca situationen i betragtning.

Anmeld Citér

16. marts 2021

kamikaze

Boyz2 skriver:

Jeg ville holde afstand, indtil min baby var vaccineret. 

jeg er heller ikke imod vacciner.

jeg er bare yderst usikker på, at skulle vacciners med en af de nye vacciner, som jeg ikke mener er ordentligt gennemtestet se fx. situationen med astra-zeneca og jeg tror ikke, at situationen er bedre med de andre vacciner. 

jeg har stor respekt, for dem der tager vaccinen, men jeg afventer selv og ser, om der på sigt bliver nogle reaktioner / bivirkninger i de vaccinerede, før jeg beslutter mig.

Jeg forstår godt samfundssind, men jeg synes pt, at min personlige pris for udvisning af samfundssind er for høj, taget astra-zeneca situationen i betragtning.

Jeg kan rigtig godt forstå den holdning, og isoleret set er den også meget fornuftig. Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke er mere bange for Corona end for vaccinen. Al statistik tyder på at Corona kommer med langt større risiko for de bivirkninger, vi ellers frygter ved vacciner, end hvad vi nogensinde har set hos en vaccine. Også for unge, raske mennesker. Hvorfor er du ikke mere bekymret over det? Det er ikke for at udskamme dig, men for at forstå.

Anmeld Citér

16. marts 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg forholder mig ikke til hvad andre vælger . Det er virkelig ikke af betydning for mig . Jeg har fravalg og ønske på intet tidspunkt en vaccinen . Men os som fravælger er nok i undertal og føler faktisk der bliver set ned på os . At vi ikke tar hensyn til svage borger . Som en så fint skriver , at jeg må tage med ( husker ikke ordvalget ) at folk tar afstand pga mit valg. Jeg tar da ikke afstand til folk som vælger en vaccine , det er jo deres valg . Men syntes faktisk det mest skræmmende ved corona er folks måde at agere på . Behandle hinanden , at vi som befolkning bliver delt op på denne måde

Jeg er måske bare forvirret over, hvordan folk kan tage afstand, for de ved vel ikke om du er eller skal vaccineres?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.