Vil du vaccineres? Afstemning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2021

Anonym

kamikaze skriver:

Nu var det dig der udskammede mig, ikke omvendt.

Nej det har jeg bestemt ikke gjordt . Jeg har nu hele tiden sagt , at folk selv bestemmer og det er uden betydning for mig . Så NEJ det har jeg sku ikke . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2021

lineog4

Anonym skriver:

Ved ikke helt hvordan jeg skal tolke dit opslag ? Og du mener jeg holder på min ret ? For ja det gør jeg jo selvfølgelig . Min ret til at sige nej . Jeg ser ikke anderledes på dig eller andre hvis I træffer en anden beslutning . Jeg ser det som en ret , at kunne vælge hvad jeg føler mig tryg ved . Men JA frygt skabet meget hos folk . Jeg er ikke ramt at frygt udover frygten for den splittelse jeg overlever i øjeblikket . Frygt er måske lige stort nok , men syntes det et trist .

Undskyld men kan du ikke se, at du er med til den opsplitning ved i hvert fald implicit at sige, st de som vælger vaccinen eller de som ikke forstår du ikke gør er styret af frygt.

Jeg vælger vaccinen, men jeg er ikke styret af frygt. Tænker faktisk overhovedet ikke på covid19 i min hverdag. Jeg lader mig teste en gang om ugen (er opfordret til 2) alene fordi jeg hver dag er omgivet af 40 skønne 8-9 årige, og ved en smittekæde kan løbe løbsk, og betyde at vi skal være langt tid væk fra skolen, og jeg endda meget uheldigt kan smitte en af mine kollegaer som er i risikogruppen. Men udover det lever jeg helt normalt, altså kan jo ikke komme i teatret, kan ikke leje et forsamlingshus og holde min datters 18 års fødselsdag, men det og meget mere er jo uden for min indflydelse og så indretter jeg mig liv efter det, og ændrer på de ting, hvor jeg har indflydelse. 

Jeg er ikke bange, jeg har ingen frygt udover den om at det nu er legalt at kalde andre mennesker ved navne, give dobbelt straf, give muslimer skylden, og at vi ikke anerkender hinandens frie valg for enten er man styret af frygt, et får eller viser ikle samfundssind.

Jeg forventer som en anden skriver, at de som fravælger vaccinen har gjort det velovervejet og selvsagt også vil hjælpe med til at passe på de som hverken kan tåle vaccine eller sygdom ved fx at holde afstand, vaske hænder osv. Og det er det. 

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hvad skulle også få dig til at tage afstand fra folk, som vælger vaccinen? Det har jo ikke nogle potentielle negative konsekvenser for dig eller andre ikke-vaccinerede. Tværtimod kan det være medvirkende til, at I ikke smittes og evt. bliver alvorligt syge. 
Omvendt, så kan jeres fravalg potentielt have alvorlige konsekvenser for andre og medvirke til, at vi ikke får has på Covid.  Det er jo en helt anden situation. Det primære mål med vaccine er ikke, at netop jeg går fri, men at vi som befolkning, ikke mindst de sårbare, gør. 
Jeg kan ikke forstå, du sidestiller de to grupper med hinanden, som om deres valg gensidigt kan påvirke hinanden negativt - eller overser jeg noget? Er der potentielt noget i mit tilvalg af vaccinen, der kan begrunde, at du skulle/kunne tage afstand til mig? 

Det kommer da helt an på hvad man ser som negative konsekvenser ? Hvis du tænker sygdoms mæssigt så nej . Men hvorfor skal jeg tage en vaccine som jeg er ganske utryg ved , jeg fejler ikke noget . Jeg er ikke vange for corona som mange tydeligvis er. Hvis folk er i risiko så må de jo passe på sig , jeg viser den hensyn jeg kan når jeg er ude . Følger de restriktioner der er . Men vaccinen er ikke et valg jeg ønsker . Det burde respekteres på lige fod med dit valg ?!?!?  

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

Anonym skriver:

Folk bestemmer helt selv om de vælger vaccine eller ej . Jeg kunne personligt ikke være mere ligeglad . Men mit valg er et NEJ TAK . Hvorfor kan mit valg ikke respekteres ? Hvorfor skal jeg være “ bange “ for at sige mit valg højt , af frygt for at blive udskammet . 

Jeg læser ikke at nogen vil mene, at du skal udskammes. Alle skal behandles ordentligt. Men dit “personlige” valg sætter potentielt andre i risiko, og derfor kan andre med fordel bruge oplysningen til at vælge at holde sig på afstand at dig - fx ved at det er ting du ikke kan deltage i ....

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

Det kommer da helt an på hvad man ser som negative konsekvenser ? Hvis du tænker sygdoms mæssigt så nej . Men hvorfor skal jeg tage en vaccine som jeg er ganske utryg ved , jeg fejler ikke noget . Jeg er ikke vange for corona som mange tydeligvis er. Hvis folk er i risiko så må de jo passe på sig , jeg viser den hensyn jeg kan når jeg er ude . Følger de restriktioner der er . Men vaccinen er ikke et valg jeg ønsker . Det burde respekteres på lige fod med dit valg ?!?!?  

Forskellen er at dit valg sætter andre i risiko. De som vælger en vaccine bidrager til den kollektive beskyttelse. Det udfordrer selvsagt det frie valg, fordi det ikke kun handler om en selv, men kan have konsekvenser for andre.

Fx et barn, som ikke er i kendt risikogruppe, men som ender med svære senfølger efter Covid-19...

Anmeld Citér

16. marts 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg  har ikke skrevet, du skal tage vaccinen. Jeg spurgte til, hvordan det skulle kunne påvirke ikke-vaccinerede negativt, at andre lader sig vaccinere? Ikke sygdomsmæssigt, svarer du - men hvordan så? 

Anmeld Citér

16. marts 2021

Anonym

Anonym skriver:

Undskyld jeg blander mig ; nu er det jo ikke alle i risiko,  der har mulighed for at "passe på"!! Har et barn på 13 (kan ikke vacineres) som på ingen måde overlever en corona! Når han bliver 15 - kan han ikke vacinneres pga allergi - og derved bliver han ved at være i risiko zonen! Især fordi dem der vælger IKKE at blive vaccineret, så udgør en farer.

Ligeledes mener jeg, at hvis man fravælger vacinen, så tilvælger man følgerne af corona, og bør derfor selv bidrager økonomisk ved indlæggelser mv.

Anmeld Citér

16. marts 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Nej det har jeg bestemt ikke gjordt . Jeg har nu hele tiden sagt , at folk selv bestemmer og det er uden betydning for mig . Så NEJ det har jeg sku ikke . 

Jo, det gjorde du, og der er ingen grund til at bande.

Du beskylder mig, uden at ane hvem jeg er, for at min viden er baseret på skræmmekampagner. Når jeg så påpeger at min viden er baseret på statistik, og at jeg er trænet i at arbejde med statistik, beskylder du mig for at udskamme dig. Det er rådden opførsel.

Bemærk at at jeg overhovedet ikke har kommenteret på din holdning til vacciner. Jeg har blot påpeget at Corona efter al statistik at dømme, lader til at være farligere end selv de mest bivirknings-behæftede vacciner vi har set rent historisk.

Anmeld Citér

16. marts 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Undskyld jeg blander mig ; nu er det jo ikke alle i risiko,  der har mulighed for at "passe på"!! Har et barn på 13 (kan ikke vacineres) som på ingen måde overlever en corona! Når han bliver 15 - kan han ikke vacinneres pga allergi - og derved bliver han ved at være i risiko zonen! Især fordi dem der vælger IKKE at blive vaccineret, så udgør en farer.

Ligeledes mener jeg, at hvis man fravælger vacinen, så tilvælger man følgerne af corona, og bør derfor selv bidrager økonomisk ved indlæggelser mv.

Jeg forventer selv at blive vaccineret, men jeg synes ikke, at dit argument med, at man selv skal bidrage økonomisk ved en indlæggelse med corona, hvis man ikke er vaccineret, er gennemtænkt.

Jeg tænker, at det vil spare rigtig mange penge for samfundet, for skal man selv betale helt eller delvist, hvis man indlægges pga. corona efter at have fravalgt vaccinen, så skal men vel også helt eller delvist betale, hvis man indlægges pga. sygdomme, der kan være som følge af en selvvalgt livsstil, så alle overvægtige, rygere osv. må op med pungen, hvis man skal følge dit argument.

Lige for at slå fast, så går jeg ikke ind for egenbetaling uanset, om man bliver syg pga. corona, rygning, overvægt, alkohol osv., men skal man betale, hvis man ikke vil vaccineres, må det vel også gælde sygdom pga. andre til- eller fravalg.

Anmeld Citér

16. marts 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg læser ikke at nogen vil mene, at du skal udskammes. Alle skal behandles ordentligt. Men dit “personlige” valg sætter potentielt andre i risiko, og derfor kan andre med fordel bruge oplysningen til at vælge at holde sig på afstand at dig - fx ved at det er ting du ikke kan deltage i ....

Og netop derfor er sundhedsoplysninger fortrolige og anses som yderst personfølsomme oplysninger, som andre som udgangspunkt ikke har ret til at få oplyst. Jeg har ikke tænkt mig at oplyse nogen om det, når jeg er blevet vaccineret, da jeg af princip egentlig ikke synes, at det vedkommer andre. 

Derudover synes jeg ikke, at der er den helt store forskel på at udskamme folk og at udelukke dem, som jeg synes dit indlæg lægger op til. Man skal bare huske på, at udelukker man personer, der ikke er vaccineret, så udelukker man altså også de folk, der ikke kan blive vaccineret og dermed ikke selv kan gøre for det.

Min veninde har fået tilbudt vaccinen og sagt nej til den, og hun er stadig meget velkommen her. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.