Ja undskyld det høre måske ikke til det her tråd. Men spørger simpelthen fordi jeg er også noget derhen fra.
Hvor henne der fra?
Vi er Assyrien. Og har 5 sprog. Da i Mellemøsten har et hovedet sprog som arabisk er det. Det du lærer i skole. Så har man sit eget der hjemme. Så kommer engelsk også i skole. Har du boet op ad en grænse, Lærer du selvfølgelig også det sprog. (fx tysk i Sønderjylland) det kan være tyrkisk eller kurdisk. Eller noget andet.(for mig de 2)
Dansk er mit 5. Har dog haft fransk på gym som ligger op af arabisk. Husker desværre ikke noget fransk mere.
Når man kan et sprog, giver det en en masse adgang og forståelse for kultur som man ellers ikke vil have. Man kan til tider også tænke på samme måde som personer der oprindeligt er fra det sprog og der med en større indsigt i, hvordan tingene kan forløbe.
Jeg oplever tit forældre /søskende /venner/mm snakke deres eget sprog både godt og dårligt i den tro, at ingen forstår dem. Igen da man ikke kan se det på os(mig)
Jeg har været i barza 2 gang. Hvor af den ene gang, en mand (bage disken) kunne se og hører på mig at jeg selv er fra Mellemøsten. Min mand var med (kæreste den gang var 20) så jeg holdt ham i hånden. Fik han åbenbart en følges af skulle fortælle mig hvem jeg havde bedste at være sammen med...og sagde hørt til mig (mens han kigge på min mand) vi kan finde en rigtigt mand til dig, du skal ikke være samme med sådan en dansker... Den dag var den værste for min mand/kæreste. Men altså jeg er af person og har lært at ret skal være ret og ingen kan tale ned til mig (pga vores status) og ingen skal have min respekt hvis de ikke de ikke udviser det samme.
Vi er som sagt Assyrien og kender du til vores kultur. Vil du vide, at vi bliver opdraget til at være stærke kvinder og at vi kvinder er li så værdie hvis ikke mere end mand. (især fordi vi føder børn) Min mor og mormor siger vi er kirger.
de har lært mig og mine søskende en del om SOFT power.
Hvis du selv er fra Mellemøsten vil du også vide, at den måde en person taler sproget på vil blev dømt. Den forstand hvilken klasse de hører til.
1.dumme mennesker (uvidenhed el)
2.Fattige
3. Mellem klasse. Der har en uddannelse og strammer er lidt en fint familie
4. Stor klassen de rige. Som kan være meget grove at snakke med
5. De helt almindelig mennesker.
6. De luskede mennesker.
Man bliver dømt og man modtager forskellige behandlinger afhængig af hvilken klasse folk mener du er i.
En af de største grund til vi ikke fortælle eller har lyst til andre kender til vores sproge. Derudover lever vi alle sammen med danske tale partner og giver ikke mening for os ikke kun at tale dansk.
Hvad med dig hvad taler du?
Mvh Jomfru Maria