#metoo på arbejdspladsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. september 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Mor og meget mere skriver:

Og den debat må du hjertensgerne tage op i en anden tråd - eller selv læse op på manglende ligeløn som et strukturelt problem, ikke blot et individuelt, og du kan undersøge den historiske baggrund for, at jeg som lærer tjener markant mere end ansatte i traditionelle kvindefag, fx sygeplejersker og pædagoger.
Men du har fra dit første indlæg i tråden hér obstrueret og afsporet dén debat, jeg rejste, ved først at mistænkeliggøre kvinden - stik imod min henstilling - dernæst hævde, at man bare kan sige fra over for gramsninger og tilbud, derefter sige fra din kæreste, at mænd vil elske at blive taget på pikken - og ved du hvad? Jeg har flere gange svaret på dine indlæg med modspørgsmål, men dem har du valgt ikke at besvare. Og nu, vupti, kører du over i en debat om ligeløn. Et emne, som en anden nævnede netop ansporet af din udtrykte manglende støtte til andre kvinder. 

Jeg ved ikke, hvordan jeg mere tydeligt kan gøre det klart for dig, at din deltagelse i denne tråd ikke på nogen måde er konstruktiv i forhold til den konkrete problemstilling. Du viser ingen respekt for mine opfordringer, og du skaber kun “støj” om mit spørgsmål. Du har alle muligheder for at oprette dine egne tråde, hvor du kan problematisere metoo, forsvare mænds ret til at gramse på kolleger, anfægte ligeløns-spørgsmålet - men vil du ikke godt bare lade denne tråd handle om mit spørgsmål? Der er forskel på at lade en debat udvikle sig og til helt konsekvent at ignorere og afspore. Det sidste er der et ord for. 

Nu var det faktisk ikke mig der nævnte ligeløn og ja selvfølgelig svare jeg da på modsvar og det gør at debatter nogle gange tager en drejning, er det ikke bare en del af at debattere, diskuterer og argumentere ? Og hvor har jeg ikke svaret på dit "modspil"? - synes da faktisk at jeg netop svare (hvilket du så også skælder mig ud for ) 

Og selvfølgelig ville jeg stille mig kritisk hvis en kollega begryndte at smide om sig med beskyldninger og ikke bare tage hendes parti fordi hun er kvinde ligesom jeg , hvad fanden er det for et argument ?

Jeg svare på din tråd ligesom alle andre har gjort, så at du ikke er enig i mit svar, er da ikke min skyld?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2020

lineog4

Fortvivlet skriver:

Nu var det jo også en mand der selv sagde det 

Prøv at spørge han om, han også synes det kunne være skønt, hvis det var Per nede fra kiosken der lige tog h9bden ned og rodede lidt ved din mands pik.

Anmeld Citér

13. september 2020

lineog4

Hmm synes den er svær, for på den ene side synes jeg egentlig man har ret til at tale del og være en aktiv stemme i den debat som Sofie Linde fik blusset op igen (den har ligesom været lidt stille midt i cororna og BLM). Og så på den anden side, så Syn es jeg egentlig man skylder på en arbejdsplads at forsøge st tage det op og ved med til aktivt at arbejde for et godt arbejdsmiljø.

Hvis det skete hos os, ville jeg formodentlig tage en snak på tomandshånd a la; jeg læste dit opslag på Facebook, er der noget jeg skal gå videre med, sige cis kan være opmærksomme på eller lignende? Og derefter ville jeg nok sige, at jeg som tr ikke kan sidde det helt overhørigt, og jeg derfor vil vende det med AMR og eventuelt i trio uden at nævne navne. Hvis så hu  sagde: ej men det er flere år siden og slet ikke aktuelt nu, så tror jeg at jeg ville reagere med pyha, men ville det så ikke være en idé lige at tilføje det til dit opslag, for det skaber en lidt betændt stemning når du på en åben profil, hvor kollegaer, måske endda forældre og elever kan misforstået tro det handler om nu. 

Men jeg ville tro de varsomt netop fordi jeg tænker man skal have lov at være en aktiv stemme også selvom man er lærer 

Anmeld Citér

13. september 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
lineog4 skriver:

Hmm synes den er svær, for på den ene side synes jeg egentlig man har ret til at tale del og være en aktiv stemme i den debat som Sofie Linde fik blusset op igen (den har ligesom været lidt stille midt i cororna og BLM). Og så på den anden side, så Syn es jeg egentlig man skylder på en arbejdsplads at forsøge st tage det op og ved med til aktivt at arbejde for et godt arbejdsmiljø.

Hvis det skete hos os, ville jeg formodentlig tage en snak på tomandshånd a la; jeg læste dit opslag på Facebook, er der noget jeg skal gå videre med, sige cis kan være opmærksomme på eller lignende? Og derefter ville jeg nok sige, at jeg som tr ikke kan sidde det helt overhørigt, og jeg derfor vil vende det med AMR og eventuelt i trio uden at nævne navne. Hvis så hu  sagde: ej men det er flere år siden og slet ikke aktuelt nu, så tror jeg at jeg ville reagere med pyha, men ville det så ikke være en idé lige at tilføje det til dit opslag, for det skaber en lidt betændt stemning når du på en åben profil, hvor kollegaer, måske endda forældre og elever kan misforstået tro det handler om nu. 

Men jeg ville tro de varsomt netop fordi jeg tænker man skal have lov at være en aktiv stemme også selvom man er lærer 

Jeg er nået frem til at gøre nøjagtigt sådan - tager snakken med hende i morgen  

Anmeld Citér

13. september 2020

Babilooo

Faktisk er hun lidt i en grå zone mht. at skulle være loyal overfor sin arbejdsgiver. Man må gerne ytre sig men det skal ikke være kritisk eller skadeligt overfor arbejdspladsen. Jeg synes bestemt at det er på sin plads, at få hende til at uddybe hendes historie. Og også gøre det klart at det ikke er på FB sådan noget skal håndteres. 

Anmeld Citér

13. september 2020

Lucinde

Profilbillede for Lucinde
Fortvivlet skriver:

Hun skal selvfølgelig slette opslaget 

Opslaget er kun hendes version, kunne jo være at hun har flirtet og sendt signaler om at det var ok.

Jeg er helt med på trusler om at ødelægge karriere osv (Sofie lindes historie re) ikke er iorden, men man kan jo altid sige nej tak til tilbud og sige fra over for gramsninger .

Stakkels mænd siger jeg bare.

Jeg ville konfrontere hende, med alle de mænd der intet har med historien at gøre nu bliver mistænkeliggjort og igen hvis der nu var en mand der havde gramset, kender vi jo stadig ikke den fulde historie, derved er det faktisk også synd for ham/dem hvis hun nu havde nævnt navn/e

Og helt ærligt, så tænker jeg lidt at hvis hun har været udsat for 4 episoder med 4 forskellige, så tænker jeg at hun måske skulle kigge indad og se på hendes egne signaler 

Uanset om man som kvinde eller mand flirter, så må det ALDRIG være ens egen skyld, at man bliver krænket seksuelt af en anden. 

Anmeld Citér

13. september 2020

Babilooo

Lucinde skriver:

Uanset om man som kvinde eller mand flirter, så må det ALDRIG være ens egen skyld, at man bliver krænket seksuelt af en anden. 

Jeg kan godt forstå din pointe .. men hvis det er fire mænd, der skriver en lummer besked til en kan man måske kigge på om noget af det kan skyldes at man selv udsender nogen signaler man ikke ønsker. 
Jeg har aldrig fået en lummer besked jeg ikke har ønsket. 
Det kan jo godt være at hun har virker flirtende, men bare ikke selv har været obs på det.

Men er hun fx uden noget “forspil” blevet taget på brysterne .. så er det jo noget man dkal bringe videre - men gennem de rigtige kanaler. FB er ikke stedet. Og man kan som arbejdsgiver godt kræve at det tages ned,

Anmeld Citér

14. september 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Tjullehej skriver:

Faktisk er hun lidt i en grå zone mht. at skulle være loyal overfor sin arbejdsgiver. Man må gerne ytre sig men det skal ikke være kritisk eller skadeligt overfor arbejdspladsen. Jeg synes bestemt at det er på sin plads, at få hende til at uddybe hendes historie. Og også gøre det klart at det ikke er på FB sådan noget skal håndteres. 

Det mener jeg godt at man må, sålænge at man gør det klart at man ytre sig som privatperson og ikke som ansat. Så når hun skriver fra sin private profil, så tror jeg det er helt legalt.

Anmeld Citér

14. september 2020

Ano18

Mom skriver:

Det mener jeg godt at man må, sålænge at man gør det klart at man ytre sig som privatperson og ikke som ansat. Så når hun skriver fra sin private profil, så tror jeg det er helt legalt.

Jeg tænker at det generelt er et problem hvis arbejde og privatliv bliver blandet sammen. Både for sig selv og andre. Måske hun heller ikke selv har tænkt over hvor hurtigt ting og snak går på SOME. Man skal virkelig tænke sig om og passe på med hvad man poster. Jeg er enig m dig i hun selv bestemmer hvad hun laver i sit privatliv men jeg ville frygte på hendes vegne at noget professionalitet forsvinder og derved manglende respekt. Jeg ved det er et sidespor igen, men jeg ser bare meget af problemet i at hun er “venner” m elevernes forældre. Som mor til hendes elev ville jeg fx bekymre mig over diverse, og fokus ville ændre sig fra læring. Også bare det at hun skriver de ting på et offentligt medie, da det ikke virker så velovervejet. Og jeg mener heller ikke man skal fortie, men jeg var fx også udsat for overgreb for år tilbage og der er et tid og sted at komme ud m de ting, overfor pågældende eller i et andet forum end et åbent et som rækker for langt, og når det ikke er konkretiseret åbner det for mange ubesvarede spørgsmål og useriøsitet. Jeg ville derfor snakke med hende om hun er klar over hvordan hun måske kommer til at udstille sig selv, istedet for det modsatte og at det er ufortjent og hun skal passe bedre på sig selv, og fjerne opslaget. Og hvis hun har brug for støtte og hjælp til at komme tingene nærmere på anden vis, så er du der for hende.

Anmeld Citér

14. september 2020

kamikaze

Jeg er uenig med dem, der mener at det er for sent at komme og klage nu, eller at hun taber professionalitet ved at påtale hvad hun er blevet udsat for. Det er sket meget de sidste par år i forhold til hvornår man kan regne med at blive troet på, og jeg synes i den grad det er på sin plads at tydeliggøre at chikane sker alle vegne.

Jeg kan godt se den dårlige stemning det skaber, og jeg kan meget vel se det problematiske i at mandlige kolleger føler sig mistænkeliggjort, men det må være en ledelsesopgave at løse. Lige som det var en ledelsesopgave at sørge for at undgå chikane.

Man burde kunne trække en streg i sandet og sige at selv om man naturlig nok ikke kan sanktionere mod ikke navngivne ansatte, så vil man nu indføre tiltag X for at undgå at chikane får lov til at være en del af arbejdsmiljøet fremadrettet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.