#metoo på arbejdspladsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.474 visninger
69 svar
240 synes godt om
12. september 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er all in fortaler og “forsvarer” for #metoo, herunder ikke at sætte navn på manden/mændene og at undlade at anfægte afsenderens beretning - men nu står mine kolleger og jeg i en ubehagelig sag, og som tillidsvalgt er jeg virkelig i et dilemma. 
En kvindelig kollega har lagt et offentligt opslag på sin profil på FB, hvor hun beskriver fire episoder fra vores fælles arbejdsplads. Episoder, som ikke er ok, hvor hun har modtaget lumre kommentarer og “tilbud” fra mandlige kolleger. 
Hun oplyser ikke, hvornår de har fundet sted, og om de pågældende kolleger stadig er på vores arbejdsplads, hvor hun har været ansat 12-14 år. 
Hun skriver, at der ikke er et sexistisk arbejdsmiljø hos os, men at hun mener, “mange mænd bare er sådan”. 

Der er for mig stor forskel på at omtale “en stor kanon i mediebranchen” og på at reducere “feltet” af mænd til nuværende eller tidligere lærere på vores skole. Vi er cirka 50 lærere, heraf er cirka 20 mænd. Da min kollega er FB-ven med tidligere elever og elevers forældre, kan også de “gætte med” på, hvem af vores mandlige kolleger, der har tilbudt hende sex eller omtalt hende i seksuelle vendinger. 

I vores arbejdsverden kan man ikke få ødelagt sin “karriere” ved at sige fra over for “tilbud”, og absolut størstedelen af os, kvinder som mænd, vil støtte en kvindelig kollega, der siger fra. Vi har en klar politik og handleplan klar, hvis vi får kendskab til sådanne episoder. Hun har ikke rettet henvendelse til ledelse eller tillidsvalgte, og vores APV’er har ikke rummet bekræftende svar på, at der forekommer seksuel chikane m.v. på arbejdspladsen. Derfor er det lidt af en bombe. 

Nu har vi en flok mandlige kolleger, der er utrygge ved tanken om, at nogle af kollegerne - eller tidligere elever osv. - gætter på, at det er dem, det handler om. Hvem er “den klamme”?  - eller rettere “de klamme”, for det er fire forskellige. Går der nu rygter på lærerværelset og i lokalområdet om, at det nok er Kurt og Svend (opdigtede navne)? 
Jeg er blevet kontaktet af flere kolleger, der indirekte føler sig mistænkeliggjort - og af kvindelige kolleger, der sympatiserer med vores mandlige kolleger og mener, hun skal slette opslaget eller præcisere, at det - måske? - er tidligere kolleger, der er tale om. 
Selv er jeg ikke bedre, end at jeg spontant tænker, at én af dem nok er X, som engang tog mig på brysterne gentagne gange under en julefrokost - noget, jeg, måske fejlagtigt, nøjedes med at håndtere selv og valgte at slå hen som en dum episode, jeg ikke har gjort mere ved. 

Jeg er virkelig på glatis her. Hvad gør jeg/vi? Og for en god ordens skyld: Det, hun fortæller om, er uacceptabelt, og jeg behøver ikke høre holdninger om, at hun da er snerpet eller nærtagende. Det er situationen nu, hendes måde at fortælle om det skete på og de aktuelle følger af det, jeg søger sparring til. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2020

Rockertand

Jeg kan simpelthen ikke se dilemmaet??!

Hun skal klart indkaldes til en samtale og forelægges de omtalte oplysninger og have skåret ud i pap, at hvis man ikke henvender sig via rette kanaler, hvor man følger op på beskyldninger, og hvor hun uretfærdigt mistænkeliggør uskyldige, så har det konsekvens for mange mennesker, der ikke har mulighed for at forsvare sig.

Hun er ikke et offer, hun er fej.

Anmeld Citér

12. september 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Rockertand skriver:

Jeg kan simpelthen ikke se dilemmaet??!

Hun skal klart indkaldes til en samtale og forelægges de omtalte oplysninger og have skåret ud i pap, at hvis man ikke henvender sig via rette kanaler, hvor man følger op på beskyldninger, og hvor hun uretfærdigt mistænkeliggør uskyldige, så har det konsekvens for mange mennesker, der ikke har mulighed for at forsvare sig.

Hun er ikke et offer, hun er fej.

Jeg forstår din holdning. Blot kolliderer den jo med hele tanken bag metoo, som jeg OGSÅ sympatiserer med - at det drejer sig om at bevidne en kultur, ikke enkeltpersoner, og at man ikke skyder budbringeren. 
Men det er klart en pointe, at hun faktisk HAR adgang til hjælp og handling, og at hun ikke har benyttet sig af denne. Tak. 

Anmeld Citér

12. september 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Hun skal selvfølgelig slette opslaget 

Opslaget er kun hendes version, kunne jo være at hun har flirtet og sendt signaler om at det var ok.

Jeg er helt med på trusler om at ødelægge karriere osv (Sofie lindes historie re) ikke er iorden, men man kan jo altid sige nej tak til tilbud og sige fra over for gramsninger .

Stakkels mænd siger jeg bare.

Jeg ville konfrontere hende, med alle de mænd der intet har med historien at gøre nu bliver mistænkeliggjort og igen hvis der nu var en mand der havde gramset, kender vi jo stadig ikke den fulde historie, derved er det faktisk også synd for ham/dem hvis hun nu havde nævnt navn/e

Og helt ærligt, så tænker jeg lidt at hvis hun har været udsat for 4 episoder med 4 forskellige, så tænker jeg at hun måske skulle kigge indad og se på hendes egne signaler 

Anmeld Citér

12. september 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Opslaget er kun hendes version, kunne jo være at hun har flirtet og sendt signaler om at det var ok.

Jeg er helt med på trusler om at ødelægge karriere osv (Sofie lindes historie re) ikke er iorden, men man kan jo altid sige nej tak til tilbud og sige fra over for gramsninger .

Jeg ville konfrontere hende, med alle de mænd der intet har med historien at gøre nu bliver mistænkeliggjort og igen hvis der nu var en mand der havde gramset, kender vi jo stadig ikke den fulde historie, derved er det faktisk også synd for ham/dem hvis hun nu havde nævnt navn/e

Og helt ærligt, så tænker jeg lidt at hvis hun har været udsat for 4 episoder med 4 forskellige, så tænker jeg at hun måske skulle kigge indad og se på hendes egne signaler 

Ja, lad os da endelig shame hende der beskriver sine oplevelser i et forsøg på at adressere en muligvis problematisk kultur. Og at du oven i købet betvivler historierne og inddirekte giver hende skylden synes jeg er helt vildt.

Utroligt at jeg skal sige det det her, men #notallmen. Fordi en kvinder anfægter en opførsel hos nogle mænd, så er det ikke ensbetydende med at alle mænd skal føle sig ramt eller under mistanke. Men forhåbentlig giver det anledning til, at nogle af mændene genovervejer deres egen opførsel ved julefrokosten for mit gæt er at de godt selv ved hvem de er.

Hvis hendes opslag er beskrevet generelt og uden nævnelse af navne eller tidspunkter, men som en beskrivelse af en tendens, så synes jeg det er OK. Det med at hun skriver at "mange mænd bare er sådan" er idiotisk, men alle mænd (og kvinder) må lade være med lige pludseligt at føle sig under anklage og for guds skyld være voksne nok til at lade være med at starte sladder.

Lad os forestille os at hun var gået "af de rigtige kanaler", så gætter jeg på hun ville være nødt til at sætte navn på og udpege konkrete personer før der ville ske noget yderligere. Det kan der være mange grunde til at hun ikke har lyst til.

Jeg synes I skal bruge hendes opslag til at tage en generel snak om omgangstone mm på arbejdspladsen både i arbejdstid og ved sociale arrangementer. Så må I jo prøve at finde ud af om der er mere i det.

Anmeld Citér

12. september 2020

Sprit25

Fortvivlet skriver:

STAKKELS MAND? Der intet stakkel over en mand, der rager på en kvinde uden samtykke! 

Jeg havde kaldt hende til samtale og sagt at I stod i en træls situation. I oplevede nu at mange mænd følte sig mistænkeligt gjort og det skaber en dårlig stemning. I er nødt til at få en afklaring om hun ønsker at gå videre, med sagen eller om hun anser det som fortid. Hvis hun anser det som fortid kan det ligges ud som om at den pågælende er stoppet

Anmeld Citér

12. september 2020

Fortvivlet

Sprit25 skriver:

STAKKELS MAND? Der intet stakkel over en mand, der rager på en kvinde uden samtykke! 

Jeg havde kaldt hende til samtale og sagt at I stod i en træls situation. I oplevede nu at mange mænd følte sig mistænkeligt gjort og det skaber en dårlig stemning. I er nødt til at få en afklaring om hun ønsker at gå videre, med sagen eller om hun anser det som fortid. Hvis hun anser det som fortid kan det ligges ud som om at den pågælende er stoppet

Nu skrev jeg mænd og her tænker jeg på at mange kvinder selv ligger op (ikke alle selvfølgelig) og flirter på livet løs, hvad dælen skal mændene lige gøre ? 

Og igen vi ved ikke om kvinden der snakkes om i start indlægget har givet samtykke iform af selv at ligge op og flirte osv.

Men 4 forskellige episode med 4 forskellige mænd, det synes jeg bare er meget iøjnefaldende

Anmeld Citér

12. september 2020

Fortvivlet

IenFart skriver:

Ja, lad os da endelig shame hende der beskriver sine oplevelser i et forsøg på at adressere en muligvis problematisk kultur. Og at du oven i købet betvivler historierne og inddirekte giver hende skylden synes jeg er helt vildt.

Utroligt at jeg skal sige det det her, men #notallmen. Fordi en kvinder anfægter en opførsel hos nogle mænd, så er det ikke ensbetydende med at alle mænd skal føle sig ramt eller under mistanke. Men forhåbentlig giver det anledning til, at nogle af mændene genovervejer deres egen opførsel ved julefrokosten for mit gæt er at de godt selv ved hvem de er.

Hvis hendes opslag er beskrevet generelt og uden nævnelse af navne eller tidspunkter, men som en beskrivelse af en tendens, så synes jeg det er OK. Det med at hun skriver at "mange mænd bare er sådan" er idiotisk, men alle mænd (og kvinder) må lade være med lige pludseligt at føle sig under anklage og for guds skyld være voksne nok til at lade være med at starte sladder.

Lad os forestille os at hun var gået "af de rigtige kanaler", så gætter jeg på hun ville være nødt til at sætte navn på og udpege konkrete personer før der ville ske noget yderligere. Det kan der være mange grunde til at hun ikke har lyst til.

Jeg synes I skal bruge hendes opslag til at tage en generel snak om omgangstone mm på arbejdspladsen både i arbejdstid og ved sociale arrangementer. Så må I jo prøve at finde ud af om der er mere i det.

Jeg sharmer ingen, men selvfølgelig stiller jeg mig kritisk over for en historie især når jeg kun har en side af den

Anmeld Citér

12. september 2020

Sprit25

Fortvivlet skriver:

Nu skrev jeg mænd og her tænker jeg på at mange kvinder selv ligger op (ikke alle selvfølgelig) og flirter på livet løs, hvad dælen skal mændene lige gøre ? 

Og igen vi ved ikke om kvinden der snakkes om i start indlægget har givet samtykke iform af selv at ligge op og flirte osv.

Men 4 forskellige episode med 4 forskellige mænd, det synes jeg bare er meget iøjnefaldende

Så kvinden der har flirtet hele aften er selv udeom en voldtægt? 

Så en kvinde, der går hjem efter en aften i byen er selv ude om hun bliver voldtaget? 

Det er ALDRIG voldtægtsofrets skyld! ALDRIG 

Anmeld Citér

12. september 2020

Fortvivlet

Sprit25 skriver:

Så kvinden der har flirtet hele aften er selv udeom en voldtægt? 

Så en kvinde, der går hjem efter en aften i byen er selv ude om hun bliver voldtaget? 

Det er ALDRIG voldtægtsofrets skyld! ALDRIG 

Hvordan nåede vi lige til voldtægt? - der er dælme langt fra grams og tilnærmelser, hvor man stopper når man får et nej til en voldtægt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.