Nu kommer jeg fra lignende forhold, hvor jeg har været/er gode venner med ekskærester. Det er min nuværende mand helt indforstået med. Den ene har et barn, jeg har været meget inde over. Som I rigtig meget og i perioder mere end den biologiske far.
Nogle af mine bedste venner, har jeg været “venner med fordele med” over flere år.
Det er totalt uproblematisk for os.
MEN lige fra dag 1 fortalte jeg min nuværende mand alt. Han kender simpelthen til alle forhold osv. Mit fokuspunkt har hele tiden været gennemskuelighed og gennemsigtighed. Og han har hele tiden haft “vetoret” - det vil sige, at han til enhver tid kan sætte mit venskab med en ven på pause, hvis det går udover mit og hans forhold.
Har han gjort det i de knap 10 år vi har været sammen? Nej.
Hvorfor ikke?: Fordi han føler sig bund tryg.
Min mand har altid været inviteret ind i alle - som i ALLE venskaberne. Det er ham der skal føle, at han kan vælge til og fra... ikke mig. Det er HAM som er utryg, og der går INTET af mig ved at invitere ham ind i min cirkel af venner. Han er der ikke hele tiden - han er der, når han har lyst.
Men fordi jeg har været så åben, så kan jeg sagtens drikke øl/kaffe osv med alle mine venner, som jeg haft seksuel bekendtskab tidligere.
I går var vi eksempelvis sammen med et vennepar, hvor jeg kender begge godt - men har haft et seksuelt forhold til manden tidligere (for maaaaange år siden før min mand).
Vi inviterer ofte min gode ven (og tidligere ven med fordele) på besøg. Og min mand elsker ham! Nyder hans selskab.
Min mand kan sagtnes blive jaloux. Sagtens... det hr jeg set før. Men så er det mit ansvar at gribe ham. Hvis jeg ønsker ham som min mand.
Så jeg forstår altså godt din mand TS. Det virker underligt, at der er en del af dit liv, han ikke er velkommen i.
Og den eneste grund til, at det fungerer i mit liv med alle de ekskærester og venskaber, er at min mand ALTID er inviteret. Han kan altid sige nej.
Men han gør det ikke - og dermed har jeg ofte aftaler med dem uden ham.
Min mand er ham jeg satser på at have resten af livet. Og det betyder, at han skal have muligheden for at være med i det, der gør ham utryg. Altid.