Mit hemmelige su lån

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.652 visninger
79 svar
141 synes godt om
23. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hej, sagen er den, at jeg har su lån jeg virkelig ikke er stolt af.

Jeg har haft det så svært med fødselsdepression, så jeg har taget su lån for at kunne shoppe og købe marterielle goder. For at lindre, hvor elendigt det er gået. For at overdøve smerten. Han svigtede mig også kort efter fødsel af vores pige, han overlod det hele til mig.

I dag har jeg det meget bedre, men jeg står med en gæld på lidt over 60 tusind kr.  Har lånt siden 2018, og har lånt næsten det fulde beløb hver måned. Min kæreste kender intet til gælden, han forlader mig nok når han hører om det. Hvilket jeg godt kan forstå at han gør. Jeg er ikke andet end en skændsel.

Han har drøm om hus, men jeg forsinker ham jo, da ingen banker vil hjælpe senere hen, når jeg står i su lån. Vil banken  komme til at kende til mit su lån, hvis vi skal låne til hus en dag? Jeg havde håbet, jeg kunne betale mit lån af stille og roligt.

Ville lige fortælle det, da jeg er så frustreret over det. Jeg fortryder af hele mit hjerte de lån.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Hej, sagen er den, at jeg har su lån jeg virkelig ikke er stolt af.

Jeg har haft det så svært med fødselsdepression, så jeg har taget su lån for at kunne shoppe og købe marterielle goder. For at lindre, hvor elendigt det er gået. For at overdøve smerten. Han svigtede mig også kort efter fødsel af vores pige, han overlod det hele til mig.

I dag har jeg det meget bedre, men jeg står med en gæld på lidt over 60 tusind kr.  Har lånt siden 2018, og har lånt næsten det fulde beløb hver måned. Min kæreste kender intet til gælden, han forlader mig nok når han hører om det. Hvilket jeg godt kan forstå at han gør. Jeg er ikke andet end en skændsel.

Han har drøm om hus, men jeg forsinker ham jo, da ingen banker vil hjælpe senere hen, når jeg står i su lån. Vil banken  komme til at kende til mit su lån, hvis vi skal låne til hus en dag? Jeg havde håbet, jeg kunne betale mit lån af stille og roligt.

Ville lige fortælle det, da jeg er så frustreret over det. Jeg fortryder af hele mit hjerte de lån.

Du ved allerede godt selv hvor dumt det er at låne penge til materielle goder, så den behøver vi ikke vade rundt i.

Men du kan IKKE holde dine lån skjult fra bank og andre. Jeg er ret sikker på du er juridisk forpligtet til at fremlægge alle de informationer de efterspørger hvis de skal låne jer penge.

Du bliver nødt til at tage snakken med kæresten. Det "gode" er at SU-lån er det billigste lån du nogensinde kommer til at have, så forhåbentlig kommer det ikke til at vælte noget for jer. Sagt på en anden måde - hvis jeres økonomi er så stram, at afbetaling på SU-lån er et problem, så har I sandsynligvis ikke råd til hus.

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Du ved allerede godt selv hvor dumt det er at låne penge til materielle goder, så den behøver vi ikke vade rundt i.

Men du kan IKKE holde dine lån skjult fra bank og andre. Jeg er ret sikker på du er juridisk forpligtet til at fremlægge alle de informationer de efterspørger hvis de skal låne jer penge.

Du bliver nødt til at tage snakken med kæresten. Det "gode" er at SU-lån er det billigste lån du nogensinde kommer til at have, så forhåbentlig kommer det ikke til at vælte noget for jer. Sagt på en anden måde - hvis jeres økonomi er så stram, at afbetaling på SU-lån er et problem, så har I sandsynligvis ikke råd til hus.

god pointe, vi er begge under uddannelse pt, men det er mere om 5-6  år når vi har fået job osv, at vi snakker i retning af hus.

jeg skal selvfølgelig fortælle ham om lånet hvor har jeg været dum. 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

serinasmor

Altså roooolig ... 

For det første kan du SAGTENS (med en god økonomi) låne til et hus selvom du har SUlån ... (Vi har 2 stk SUlån her i huset - OG hus købt efter krisen) 

For det andet så vil han nok blive skuffet over, at du har lånt penge uden at fortælle ham det (men har han ikke undret sig over, hvor du fik penge fra? )
MEN hvis han går fra dig på det grundlag at du har lånt penge mens du havde det dårligt og du selv mente det var eneste løsning
- SÅ var han nok gået uanset (og så er han ikke værd at samle på) *

Så rolig .. du har ikke ødelagt jeres fremtid .. OG fortæl ham om det - det skal nok gå det hele

Anmeld Citér

23. oktober 2019

FAA102

Først og fremmest, hvor er jeg ked af at høre, at du har haft det så skidt, godt du er omme på den anden side. 

Du bør fortælle din partner om lånet, mon ikke det mere er det at du har/holdet det skjult der vil være svært for ham? Hvis du forklare ham tingene som de er, så tænker jeg, at han bør kunne forstå det, eller ihvertfald have en forståelse for det du har været igennem og hvorfor du har handlet som du har gjort. 

Hertil kommer, at hvis i vil købe hus om 6. år så er der 72 mdr. at betale af i, dvs. at hvis du skylder 60.000 kr. så kan du 'nøjes' med at betale under 1000 kr. for at være gældfri forbinder, så tænker ikke det er umuligt for jer. Jeg har selv været 6 mdr. om at betale en SU gæld af på 56.000 kr. det var stramt de måneder, men det kan hurtigt blive banket af, hvis man gør en indsats og husk renten er meget lav!!! 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Birthdaybaby

min mand var stadig under uddannelse og havde kr. 200.000 i SU-lån inkl slutlån da vi købte hus. Det var intet problem. 

Men er du gal hvor var jeg blevet tosset hvis han ikke havde fortalt mig det før vi sad i banken ��

Anmeld Citér

23. oktober 2019

frkchili

Jeg synes absolut, du skal få taget dig mod til at fortælle ham om lånet. Det kan godt være, han ikke tager godt imod det, men ligefrem at forlade dig på grund af dét? Hvis det er tilfældet, tænker jeg, at I måske har nogle andre og større problemer i jeres parforhold? I øvrigt ved du jo godt selv, at du har dummet dig, og alle træffer jo nogle uhensigtsmæssige beslutninger i livet. Du kan jo fortælle ham om grundlaget for dit lån - hvordan du har haft det psykisk.

60.000 er et relativt lille gældsbeløb, og SU-lån er nok det billigste lån du kan tage. Med fast fuldtidsjob (og de rette prioriteringer) er den hurtigt betalt af. Og tror heller ikke det forhindrer jer i at købe hus, der er jo masser som kaster sig ud i huskøb umiddelbart efter endt uddannelse og fastansættelse 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

BabyMama2016

serinasmor skriver:

Altså roooolig ... 

For det første kan du SAGTENS (med en god økonomi) låne til et hus selvom du har SUlån ... (Vi har 2 stk SUlån her i huset - OG hus købt efter krisen) 

For det andet så vil han nok blive skuffet over, at du har lånt penge uden at fortælle ham det (men har han ikke undret sig over, hvor du fik penge fra? )
MEN hvis han går fra dig på det grundlag at du har lånt penge mens du havde det dårligt og du selv mente det var eneste løsning
- SÅ var han nok gået uanset (og så er han ikke værd at samle på) *

Så rolig .. du har ikke ødelagt jeres fremtid .. OG fortæl ham om det - det skal nok gå det hele

Enig

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Babilooo

Nu ved jeg ikke hvad du tænker i forhold til huskøb. Vi købte hus til 4,5 mio. i den regning er 60.000 peanuts. 

fortæl ham om det og få afdraget på lånet. Så er det måske godt ned når I skal se på hus,

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Mælkebøtten1990

Sket er sket og renten på et SU lån er det laveste du kan få heldigvis. Betal det af så langsomt du kan! For har I det mindste lån, som eksempelvis på bil eller bolig (eller I ved I snart får det) - så skal I klart vælge af afdrage mest på disse og IKKE su lånet.  Så rent strategisk med boligkøb i sigte, ville jeg virkelig ikke begynde at afdrage helt vildt på su lånet. Få fortalt ham det før I skal i banken, jeg tror bestemt ikke det ødelægger jeres muligheder for at købe hus, men det skal selvfølgelig frem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.