Anonym skriver:
Lige præcis..
Heldigvis er han også meget forstående, når vi snakker om det.. Men han har bare rigtig svært ved at sætte sig nogenlunde ind i mine følelser og tankegang.. Hvilket man jo ikke kan bebrejde ham, når han ikke har det på samme måde.. Men det er netop også derfor, at jeg gerne vil have, at han går til en psykolog eller noget.. Så denne person måske kan hjælpe ham til at forstå, når nu jeg ikke kan sætte de rigtige ord på.. For det piner ham, at han ikke forstår det og ikke kan hjælpe, og jeg er et stort rod i hovedet og aner faktisk ikke, hvad jeg har brug for, at han gør..
Så det er en af tingene, som en psykolog kan hjælpe med.. Og så har han også et sted, hvor han selv kan få sine tanker og følelser ud, uden at såre mig eller få mig til at få det dårligt.. For selvfølgelig har han brug for at "skælde ud" og sige, hvad han synes, jeg er pisse irriterende med 
Det er lige præcis det, min søster bl.a. bruger mig til.
Dengang jeg var syg, kunne jeg ikke rigtigt sætte ord på. Jeg kunne ikke forklare, hvordan det føltes.
Og jeg kunne ikke fortælle dem, hvad de bedst kunne gøre.
Jeg havde aldrig før været ramt af depression. Min kusine havde, og jeg vidste, at hun havde været meget syg. Men hvordan det FØLES - det vidste jeg ikke dengang. Men det ved jeg nu.
At forklare, hvordan det føles, er umuligt. Men jeg kan sætte nogle ord på - og fortælle min søster, at min nevøs reaktioner er helt normale i forhold til det, han er ramt af. Samtidig med, at jeg bekræfter hende i, at det kan være svært at navigere i som pårørende.
Jeg havde en helt fantastisk terapeut, og jeg talte nogle gange med bl.a. "Livslinjen" eller andre anonyme telefoniske rådgivere, hvis jeg ikke kunne være i mig selv om natten.
Og det, at jeg er blevet rask giver hende håb om, at hendes søn, som hun selvfølgelig elsker højt, også kan få det meget bedre igen.
Og min nevø synes også, at jeg er god at snakke med - for jeg ved lidt om, hvordan det føles at være inde i hovedet på ham.
Men der er noget, jeg ikke ved - og det er, hvad det vil sige at leve med den hjernepåvirkning, han har. Der sidder et godt hovede på mig, og jeg har altid haft nemt ved det boglige og ved at tage en uddannelse.
Jeg spurgte ham, om jeg måtte læse den rapport, som neuropsykologen havde skrevet, og det måtte jeg gerne.
Jeg er virkelig ked af alle de bekymringer, min familie havde p.gr.a. mig, da jeg var syg.
Men jeg er samtidig dybt og inderligt taknemmelig for, at jeg havde en god og støttende familie.
En af mine veninder fortalte mig bagefter, at hun havde søgt på nettet for at finde oplysninger om depression, fordi hun ikke vidste så meget om det. Det rørte mig så meget, at hun havde prøvet at finde ud af, hvad det vil sige at være ramt af depression.
Og i forhold til min fars og søsters sygdom, så har jeg prøvet at sætte mig ind i, hvad det er for en sygdom, og hvad det betyder.
Det samme gjorde jeg sidste år, da min mor fik en ny hjerteklap.
Jeg kunne da også blive frustreret, dengang min mormor fik en hjerneblødning og deraf følgende afasi. Det var svært, når man slet ikke kunne forstå, hvad hun ville sige. Men hun kunne jo ikke gøre for det.