Øv uvenner med kæresten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

En graviditet og efterfølgende hård barsel kan jo sagtens ende ud i en psykisk belastningsreaktion - det er en diagnose i sig selv. 

Ja det har du ret i.. Det startede også som en efterfødselsreaktion.. Men endte i en ret svær depression, fordi jeg ikke fik hjælp nok i starten 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2019

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Uanset hvor hårdt det er at være pårørende, så er det endnu hårdere at være den depressionsramte.

Pårørende kan holde pause fra sygdommen - bl.a. ved at være på arbejde, dyrke fritidsinteresser, være sammen med venner osv.

Men den depressionsramte kan ikke holde pause fra sygdommen. Den er der hele tiden. Den fylder i hverdagen HELE TIDEN.

Hvis den depressionsramte rent faktisk søger og modtager hjælp fra psykolog, terapeut, psykiatri el. lign. 

Så burde den pårørende også kunne søge andre pårørende at læsse af på.

Og hvis vedkommende nægter det - ja så må han eller hun lade være med at blive sur på den depressionsramte. 

Ja nemlig.. Altså det er mega hårdt for min kæreste, men jeg har nemlig også prøvet at gøre tingene så godt som muligt og ikke snakket for meget om sygdommen, så det ikke fyldte vores hverdag for meget.. 

Men det var jo så forkert af mig, for min kæreste vil nemlig gerne have, at jeg snakker om, hvordan jeg har det hver dag, for så kan han følge med i min psyke.. Så derfor har vi jo også aftalt, at jeg fortæller om det hver dag.. Så for nogle pårørende er det rart at snakke om tit 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tommelise skriver:

Uanset hvor hårdt det er at være pårørende, så er det endnu hårdere at være den depressionsramte.

Pårørende kan holde pause fra sygdommen - bl.a. ved at være på arbejde, dyrke fritidsinteresser, være sammen med venner osv.

Men den depressionsramte kan ikke holde pause fra sygdommen. Den er der hele tiden. Den fylder i hverdagen HELE TIDEN.

Hvis den depressionsramte rent faktisk søger og modtager hjælp fra psykolog, terapeut, psykiatri el. lign. 

Og hvis vedkommende nægter det - ja så må han eller hun lade være med at blive sur på den depressionsramte. 

Du misforstår stadig mine pointer, men fair nok så lad os bare være uenige. Jeg er selv pårørende så jeg udtaler mig ikke ud fra et eller andet teoretisk plan. 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

Hck

Profilbillede for Hck

Har du selv været pårørende til en svært psykisk ramt person?. Min søn er i perioder meget hårdt ramt og ja, jeg er helt ærligt også blevet sur på ham. Min surhed er som regel hurtigt overstået, men den har vist sig og ved du hvad jeg har ikke dårlig samvittighed over det, for jeg ved samtidig at det er mig og hans far der altid står klar til at hjælpe, altid står klar til at hente på sygehuset når han har været for meget selvskadene, altid tilbyder ham at komme hjem og sove /bo i en periode. Jeg har heller ikke lyst til at sidde og snakke med andre om de samme problemer, for jeg ved at det vil ikke hjælpe mig en tøddel, men jeg ved hvad jeg står for, selvfølgelig jeg kan blive "sur".

Jeg ved 100 % godt at han har det værst og at det er super hårdt for ham, men vi skal også navigere bedst muligt som pårørende, så det hele hænger sammen og bedst muligt kan jo være forskelligt. 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Har du selv været pårørende til en svært psykisk ramt person?. Min søn er i perioder meget hårdt ramt og ja, jeg er helt ærligt også blevet sur på ham. Min surhed er som regel hurtigt overstået, men den har vist sig og ved du hvad jeg har ikke dårlig samvittighed over det, for jeg ved samtidig at det er mig og hans far der altid står klar til at hjælpe, altid står klar til at hente på sygehuset når han har været for meget selvskadene, altid tilbyder ham at komme hjem og sove /bo i en periode. Jeg har heller ikke lyst til at sidde og snakke med andre om de samme problemer, for jeg ved at det vil ikke hjælpe mig en tøddel, men jeg ved hvad jeg står for, selvfølgelig jeg kan blive "sur".

Jeg ved 100 % godt at han har det værst og at det er super hårdt for ham, men vi skal også navigere bedst muligt som pårørende, så det hele hænger sammen og bedst muligt kan jo være forskelligt. 

Spørger lige af nysgerrighed.. Ville du blive sur på en person, der har mistet begge ben, at personen ikke kan gå en tur sammen med dig? Eller blive sur på din partner, der har begge arme i gips, fordi du skulle tørre ham, når han havde været på toilettet? 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Spørger lige af nysgerrighed.. Ville du blive sur på en person, der har mistet begge ben, at personen ikke kan gå en tur sammen med dig? Eller blive sur på din partner, der har begge arme i gips, fordi du skulle tørre ham, når han havde været på toilettet? 

Ja, det ville jeg nok, for det jeg mener med sur, hænger lige så meget sammen med at man bliver sur på magtesløsheden. Om det er en psykisk eller fysisk lidelse så har pårørende også følelser og nej, de kan ikke nødvendigvis afhjælpes ved at man går i terapi /samtalegrupper. Når jeg skriver sur så er det jo ikke ensbetydende med at jeg siger til min søn, at nu er jeg sur på dig. 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Hck skriver:

Ja, det ville jeg nok, for det jeg mener med sur, hænger lige så meget sammen med at man bliver sur på magtesløsheden. Om det er en psykisk eller fysisk lidelse så har pårørende også følelser og nej, de kan ikke nødvendigvis afhjælpes ved at man går i terapi /samtalegrupper. Når jeg skriver sur så er det jo ikke ensbetydende med at jeg siger til min søn, at nu er jeg sur på dig. 

Men kender også fra min søn, om at hvordan ordene og ansigts mimikken kan blive lavet om, hvis jeg ikke lige smiler på det rigtige tidspunkt, så er jeg straks imod ham, men det er jeg nødvendigs ikke 

Anmeld Citér

5. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Men som jeg skrev tidligere, så er der også forskel på, om man bliver sur på situationen eller selve personen.. Og ja som jeg skrev, så er jeg godt klar over, at han mest blev sur over situationen, men han blev også sur på mig, fordi han ikke kunne forstå, hvorfor jeg ikke kunne tage mig af vores datter.. Og jeg har det dårligt nok i forvejen over, at jeg ikke kan tage mig af hende.. Jeg føler mig som verdens dårligste mor, og har ikke ligefrem behov for at få mere skyld nedover mig.. Så som jeg sagde til ham "du må gerne være sur, men så gå op på kontoret og band og svovl.. Lad være med at give mig dårlig samvittighed over, at jeg ikke kan klare mere".. Jeg stod og var ved at besvime af svimmelhed, fordi min krop lukkede ned.. SÅ meget havde jeg sat mine egne behov til side, så han ikke skulle blive hjemme fra arbejde

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Anonym

Som en person der både har stået/står nær til en psykisk syg og selv har været ramt af en svær depression, med selvskade, selvmordstanker og selvmedicinering vil jeg sige at jeg faktisk synes at det er hårdere at være pårørende til en syg end selv at være det. Jeg havde det af helvedes til da jeg var syg, ja, men det var hårdt på en helt anden måde altid at tage hensyn, altid at skulle tænke over hvad og hvordan man sagde tingene, altid at skulle bekymre sig og altid at skulle være "på" for den syge. Altid at skulle gøre den ekstra indsats og sætte sig selv til side for at den syge ikke skulle få det værre.

Folk er forskellige og andre har det sikkert ikke på samme måde, men det er min mening.

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Tommelise

Hck skriver:

Jeg tror, du misforstår, og det er sikkert, fordi jeg ikke har forklaret mig godt nok.

Som jeg også har skrevet i et tidligere indlæg, så er det helt naturligt, at en pårørende bliver sur.

Men du giver jo netop ikke din søn skyldfølelse med din "surhed", og du ved, at den hurtigt går over.

Det er for mig fuldstændig ligegyldigt, hvordan man som pårørende tackler surhed og frustrationer, for vi er alle forskellige.

Om man deler sine frustrationer med andre pårørende, går lange ture i skoven, danser zumba, mediterer, taler med andre i familien eller med veninderne/vennerne, strikker - what ever - alt hvad der hjælper én, når man er den pårørende.

Det er, hvis man NÆGTER at få afløb for sine frustrationer på en anden måde end at lade dem gå ud over den, der er syg - det kan man ikke være bekendt. 

Hvis man synes, man gerne må lade sin surhed gå ud over den syge, samtidig med at man ikke vil gøre noget andet for at få afløb. 

TS´s kæreste giver hende skyldfølelse ved at blive sur over, at hun ikke kan passe deres datter - efter at hun har haft deres syge datter hjemme i en hel uge. 

Jeg er selv pårørende. Min nevø, som jeg knuselsker, har i 2 1/2 år døjet med angst og depression. Min søster har prøvet at køre ham på sygehuset, efter at han havde taget for mange piller. Det var ikke "med suicidale hensigter, men for at få ro".

Han er midt i 20´erne og måtte flytte hjem til sine forældre i en periode, som kom til at vare i to år, men har nu fået en lejlighed.

Han har nogle issues, som han skal leve med resten af livet. Det viste sig nemlig, at det ikke var en "almindelig" depression, men at den kom, efter at han har kæmpet sig igennem uddannelse og fuldtidsjob (en håndværkeruddannelse). En psykologtest har vist, at han har en IQ, der er lidt lavere end gennemsnittet og deraf følgende kognitive problemer. Han er født med en lille "hjernepåvirkning", men ingen har nogensinde vidst, hvor meget det har påvirket ham. Da han blev født, fik de kun at vide, at han kunne risikere at få indlæringsvanskeligheder. 

Han hænger lige nu i systemet, og vi håber inderligt, at det kan munde ud i et fleksjob eller lign. for den 20 sider lange rapport, som en neuropsykolog har skrevet, konkluderer at han aldrig kommer til at kunne klare sig på det .

Det er klart, at min søster og svoger føler sig frustrerede, og det er klart, at de ind imellem føler, at de skal gå på listesko og tage hensyn. 

Men de giver IKKE deres søn skyldfølelse. De støtter ham og stiller rimelige krav til ham. 

De deler frustrationerne med andre - bl.a. mig - og det må de tusind gange hellere. 

Min nevø betyder uendelig meget for mig. Jeg har nemlig ikke selv børn.  Og det gør p.....ondt på mig, at han har det svært.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.