Selvom jeg er på barsel og min mand begynder arbejde om lidt, så forventer jeg da i DEN grad, at han 50% med i husholdningen og de pligter også.
Barsel betyder i mine øjne; at man skal være der for baby - og det er man så ret meget dag og nat! Man har aldrig fri barsel. Derfor er det mega hårdt. Meget mere end at arbejde, hvor man faktisk har pauser. Kan drikke varm kaffe, sidde ned og ikke mindst: gå hjem!
Her er min forventning, når min mand starter op igen. Og vel og mærke at jeg er på barsel og dermed hjemme 100% af tiden:
Han arbejder 9-16/17
Jeg laver så meget, jeg kan overskue i tidsrummet 9-16/17 af husligt. Nogle dage er det intet og andre alt. (Det vil sige hans arbejdsuge)
Alle andre pligter deler vi 50/50. Nogle dage trækker jeg læsset lidt mere og andre dage ham, fordi man har svingende overskud.
Natten deler vi - han har den store, der stadig vågner og jeg har den lille, der også vågner.
Hvis min mand kom og sagde, at han havde fri kl 16. Så ville jeg spørge, om han ikke mente han havde fri, når han var hjemme? For det mente han jo åbenbart at jeg havde.
Argumentet med at “du arbejder mindre, derfor skal du rydde mere op/gøre alt husligt” giver absolut ingen mening. For hvis ikke det er “arbejde” at rydde op og være serviceassistent og personligassistent for en voksen og nogle børn, hvorfor gør han det så ikke selv?
Der er faktisk lavet en undersøgelse, som viser, at kvinder der lever i “traditionelle” parforhold, hvor hun arbejder 37 timer OG står for der huslige - hun har hvad der timemæssigt svarer til 2 1/2 fuldtidsarbejde! - det er ca 93 timer om ugen!
Hvis at have fri (i dine mands øjne) betyder ikke at lave noget husligt - jamen, hvornår har DU så fri?
Hvis han mener “fri er ikke at gøre rent og lave mad OG være sammen med børnene”
Så ville jeg sige “jeg arbejder 32 timer om ugens du arbejder 37 timer. Så gør jeg KUN rent/laver noget husligt en time mere end dig mandag til fredag. Og det er, hvis vi DELER hentning/bringning af børnene”
Personligt ville jeg ikke selv leve sådan. Så hellere alene - så er der mindre rod at rydde op. Mindre tøj at vaske OG egotid, når børnene var hos faren.