Hvor meget laver jeres mænd hjemme i huset?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Tror nu ikke det huslige/mad kan tage 37 timer hver uge  

men det er jo også fair nok du står for alt når du ikke arbejder. Det kan man sgu ikke forvente at en der arbejder 32 timer. 

Hvis man har børn hjemme i hverdagen også.. åh du kan tro det tager tid  Det er crazy hvor rodet/beskidt der bliver når man bruger en masse tid hjemme. Den dag det virkelig gik op for mig var da vi havde været på 2x heldagsudflugter i streg. Hjemmet var rent BÅDE fredag, lørdag og søndag, uden vi havde løftet en finger 

Til ts: jeg laver 90% af alt. Hjemmegående efter VORES valg. Me  jeg er også klar i spyttet når jeg ikke har overskud til mere, og så strammer min mand sig altså an selvom han også har haft en lang dag. Det er et partnerskab og vi hjælper hinanden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2019

LouiseK.

Åh! Det lyder som os, så sent som i går havde vi også et mindre ‘skænderi’ endda foran vores drenge på 1 og 6 år. Det sker heldigvis meget sjældent. 

Min kæreste tømmer opvaksemaskine (når jeg siger han skal, for ellers sker det ikke af sig selv) og støvsuger inde på sit ‘eget’ værelse kontor/hans værelse da han har sovet derinde i 14 mdr og fået sin nattesøvn hver eneste dag, hverdag og weekend. 

Jeg er tit skide sur på ham over at jeg skal være mor til 2 drenge og en teenager (Min kæreste på 43 år!!) som gerne sidder og spiller længe både hverdag og weekend med sine jævnaldrende venner, chef og bekendte. Men fordi han arbejder - ja så mener han ikke at han skal lave NOGET husligt, han afleverer den store dreng i skole 2 morgener og jeg henter begge altid! Fordi han først har fri kl 16 arbejder hjemme, og mår jeg som nu er jobsøgende ender der med at det bliver mig. Først va og så skole. Suk

Har været SÅ tæt på at skride fra ham i min barsel, flere gange. At man skal skændes om helt alm huslige opgaver forstår jeg ikke. 

Anmeld Citér

29. september 2019

Møghe

Vi arbejder begge på fuld tid.

Jeg gør primært rent, men manden støvsuger oftest.

Jeg holder haven, men manden klipper hæk. 

Manden reparerer ting, skifter pærer osv. 

Vi vasker begge tøj. 

Jeg laver mad. 

Vi er fælles om alt med børnene. 

Anmeld Citér

29. september 2019

CBbaby

Selvom jeg er på barsel og min mand begynder arbejde om lidt, så forventer jeg da i DEN grad, at han 50% med i husholdningen og de pligter også. 

Barsel betyder i mine øjne; at man skal være der for baby - og det er man så ret meget dag og nat! Man har aldrig fri barsel. Derfor er det mega hårdt. Meget mere end at arbejde, hvor man faktisk har pauser. Kan drikke varm kaffe, sidde ned og ikke mindst: gå hjem! 

Her er min forventning, når min mand starter op igen. Og vel og mærke at jeg er på barsel og dermed hjemme 100% af tiden: 

Han arbejder 9-16/17

Jeg laver så meget, jeg kan overskue i tidsrummet 9-16/17 af husligt. Nogle dage er det intet og andre alt. (Det vil sige hans arbejdsuge)

Alle andre pligter deler vi 50/50. Nogle dage trækker jeg læsset lidt mere og andre dage ham, fordi man har svingende overskud. 

Natten deler vi - han har den store, der stadig vågner og jeg har den lille, der også vågner. 

Hvis min mand kom og sagde, at han havde fri kl 16. Så ville jeg spørge, om han ikke mente han havde fri, når han var hjemme? For det mente han jo åbenbart at jeg havde. 

Argumentet med at “du arbejder mindre, derfor skal du rydde mere op/gøre alt husligt” giver absolut ingen mening. For hvis ikke det er “arbejde” at rydde op og være serviceassistent og personligassistent for en voksen og nogle børn, hvorfor gør han det så ikke selv? 

Der er faktisk lavet en undersøgelse, som viser, at kvinder der lever i “traditionelle” parforhold, hvor hun arbejder 37 timer OG står for der huslige - hun har hvad der timemæssigt svarer til 2 1/2 fuldtidsarbejde! - det er ca 93 timer om ugen! 

Hvis at have fri (i dine mands øjne) betyder ikke at lave noget husligt - jamen, hvornår har DU så fri? 

Hvis han mener “fri er ikke at gøre rent og lave mad OG være sammen med børnene”  

Så ville jeg sige “jeg arbejder 32 timer om ugens du arbejder 37 timer. Så gør jeg KUN rent/laver noget husligt en time mere end dig mandag til fredag. Og det er, hvis vi DELER hentning/bringning af børnene”

Personligt ville jeg ikke selv leve sådan. Så hellere alene - så er der mindre rod at rydde op. Mindre tøj at vaske OG egotid, når børnene var hos faren. 

Anmeld Citér

29. september 2019

Annemette07

Anonym skriver:

Hvor meget laver jeres mænd hjemme hos jer, med at vaske tøj, købe ind og ha deres egne børn?

- diskustion kører i ringe her fordi min mand mener ikke han skal gøre noget hjemme fordi de kollegaer han sidder med der laver mændene INTET, de hverken vasker tøj, laver ikke mad og laver ikke rent - 

Da jeg arbejde 32 timer om ugen, tager jeg mig af huset, tøj og alt rengøring det eneste jeg vild ha hjælp til er madlavning og at gøre rent efter det og måske støvsugning.

Men igen igen modsætter han sig og siger han skal ikke gøre noget da jeg arbejde 32 timer som vi er enige om jeg kan så jeg kan hente børn til en ordentlig tid. 

Omg! Jeg er så træt af denne diskution! 

Svigermor forlod svigerfar blandt andet fordi han intet gjordt ved hjemme overhovedet og de arbejde begge 37 timer 

Det har kørte okay i mange år, men dem min mand arbejde med, de “slipper”  de mændene slipper for at løfte en finger og han mener han er berettige det samme som dem - for at lige lave de kvinder lige mere “hard core” arbejde de kvinder der laver alt hjemme enda 37 timer 

Hvor de får deres energi fra aner jeg ikke - det er sandheden da jeg selv har snakket med dem 

Vi har ingen aftaler herhjemme, men supplerer hinanden rigtig godt. Den der kommer først hjem begynder på maden. Den anden hjælper med enten maden eller leger med børnene. Vasketøj, rengøring mv. skiftes vi til. Det er den der først tager initiativet, der gør det, hvilket er forskelligt. Vi har altid supplerer hinanden rigtig godt på de områder uden det har været nødvendigt at snakke om det. Vi arbejder begge 37 timer. Det skal lige siges det ikke er delt 50/50 heller, men jeg kan godt gøre meget en uge, hvor han så gør en anden, men energien er jo også forskellig ofte ��

Anmeld Citér

30. september 2019

Konjac

Profilbillede for Konjac

Min mand arbejder mellem 37-60 timer i ugen, mens jeg er på deltid 30 timer

Han følger den store i skole, henter for det meste børnene, handler en gang i mellem, laver mad hver fredag og hjælper med opvasken. 

Så laver jeg alt andet husligt. Men min mand er tilgengæld meget bedre end mig til at vedligeholde biler, cykler, huset, lave de grove ting i haven, styre økomien og meget andet.

Nu ved jeg ikke om TS bor i hus eller lejlighed. Men hvis vi boede i en lejlighed, og derved ikke havde hus og have der skulle vedligeholdes. Så ville jeg også blive ked af, hvis min mand ikke lavede lidt mere af de daglige sysler. 

Anmeld Citér

30. september 2019

moar34

Vi deles ligeligt om alt. Tøjvask, madlavning, børn og rengøring og indkøb. Har en af os i perioder mindre energi, eller er man træt, ja så tager den anden over. 

Jeg synes din mand skal komme ind i kampen. Det er et fælles ansvar der ikke skal tørres af på dig . 

Anmeld Citér

30. september 2019

Skouboe

Vi arbejder begge fuld tid + det løse, og vi har begge jobs med rejseaktivitet i perioder. 

Vi har nogle få ting, vi gør fast og ellers deles vi baseret på hvem der lige har tid eller overskud. Vi er enige om at i en familie hjælper vi hinanden, på den måde får alle mest tid til det de gerne vil, og det er også hvad vi prøver at lære vores børn.

Jeg tager altid vasketøjet (jeg synes ikke at han gør det ordentligt) og tager pigerne til ridning (han kan ikke hjælpe med at sadle op osv).

Han har svømmet med pigerne siden de var babyer, så han tager dem til svømning, han slår græs og kører på lossepladsen.

Resten deles vi om, udfra devisen at vi har et fælles ansvar for at tingene bliver gjort, og nogle dage griber jeg overskydende bolde, andre dage gør han.

Det er ikke altid det lykkes, nogle uger har ingen af os overskud, og så bliver der kun lavet det allermest nødvendige, men vi prøver at fordele så vi får det lavet løbende.

Anmeld Citér

30. september 2019

Skouboe

Og i øvrigt er det da absolut ikke et argument for noget som helst at andre mænd ikke laver noget derhjemme. Hvis han ikke gider at gøre rent, må han ansætte (og betale) en rengøringshjælp. 

Hånden på hjertet, hvis min mand ikke kunne finde ud af at være en ligeværdig partner, der også tog selvstændigt ansvar for vores familie og hjem, er jeg ikke sikker på at jeg kunne holde ud at blive sammen med ham. Jeg ville simpelthen ikke have nogen respekt for ham og jeg ville da under ingen omstændigheder lære vores børn, at det var ok.

Jeg ved ikke hvad der er det rigtige for dig, men jeg havde givet ham een chance til at komme ind i kampen, og tog han ikke den, så måtte han se om han kunne finde en anden mor...

Anmeld Citér

30. september 2019

Mitlivsommooor

Anonym skriver:

Hvor meget laver jeres mænd hjemme hos jer, med at vaske tøj, købe ind og ha deres egne børn?

- diskustion kører i ringe her fordi min mand mener ikke han skal gøre noget hjemme fordi de kollegaer han sidder med der laver mændene INTET, de hverken vasker tøj, laver ikke mad og laver ikke rent - 

Da jeg arbejde 32 timer om ugen, tager jeg mig af huset, tøj og alt rengøring det eneste jeg vild ha hjælp til er madlavning og at gøre rent efter det og måske støvsugning.

Men igen igen modsætter han sig og siger han skal ikke gøre noget da jeg arbejde 32 timer som vi er enige om jeg kan så jeg kan hente børn til en ordentlig tid. 

Omg! Jeg er så træt af denne diskution! 

Svigermor forlod svigerfar blandt andet fordi han intet gjordt ved hjemme overhovedet og de arbejde begge 37 timer 

Det har kørte okay i mange år, men dem min mand arbejde med, de “slipper”  de mændene slipper for at løfte en finger og han mener han er berettige det samme som dem - for at lige lave de kvinder lige mere “hard core” arbejde de kvinder der laver alt hjemme enda 37 timer 

Hvor de får deres energi fra aner jeg ikke - det er sandheden da jeg selv har snakket med dem 

Herhjemme hjælper vi hinanden.  Jeg er også kun ansat på 32 timer, og det er netop for at jeg har tid til at være sammen med børnene, og de undgår lange dage i institutionen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.