Hvor meget laver jeres mænd hjemme i huset?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg arbejder 30 timer pr uge, fordelt på forskellige måder pr uge. Altså arbejder jeg nogen uger rigtig mange timer og ugen efter knap så mange. Jeg arbejder hver anden weekend. Mine timer er fordelt på morgenvagter og aftenvagter. 

Min kæreste arbejder 37 timer pr uge. Med mulighed for at flexe.

De uger jeg arbejder meget, laver jeg måske aftens 1 gang. Vasker en maskinfuld, tømmer og fylder opvaskemaskine, og handler måske ind 1 gang. 

Madpakker jeg nærmest aldrig, det gør kæresten. 

Han går til kararte med pigerne 2 gange om ugen. Fodbold og spring skifter vi, at bringe og hente til.

Han er mega kreativ i køkkenet og handler gerne større ind. 

Han ordner køkken og badeværelser. Folder vasketøj, vasker tøj, have og mange, mange andre ting

Jeg støvsuger og vasker gulv. 

Så herhjemme ordner han nok omkring 70 procent, de fleste uger. 

Alle vi kender, har nogenlunde ligne fordelinger. Og det er bestemt ik fordi vi kvinder er dovne, vi har bare skæve arbejdstider, hvor den fordeling passer bedst ind, med vores livsstil. 

Jeg ville godt nok være ked af, at være i et gammeldags forhold, hvor kvinden står for det huslige, mens manden ligger på sofaen og læser avis (eller spiller computer osv) fra de kommer hjem, til maden er serveret.. Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2019

lineog4

Vi har aldrig sat os ned og fordelt tingene mellem os, og vi har som de fleste par især med helt små børn spiller bilkort: jeg laver mere end dig, for jeg....

Men vi har begge prøvet perioder, hvor den anden var væk fra hjemmet (jeg 3 måneder, hvor han var hjemme hveranden weekend og han at jeg var væk i 3 uger) og det har lært os, st vi hver især laver noget som den anden måske slet ikke overvejer. 

Jeg opdagede fx hvor tit han lige løber ned efter det ser mangler, at han hænger vasketøj op og henter børn her og der. Han opdagede, at jeg har overblikket over maden og laver maden og jeg rydder op i fællesrummene (efter 3 uger lå rodet der stadig så måske han slet ikke ser det).

Men alt i alt laver vi begge det der skal til for at en familie fungerer og vi laver det som vi er bedst til og bedst kan lide. I en familie bidrager alle, for ellers bliver det træls.

Anmeld Citér

29. september 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ej det kan man ikke. Hvis man som familie har besluttet at du skal arbejde 32 timer så du kan hente tidligt og børnene har en roligere hverdag så nytter det jo ikke noget at de timer ikke kommer børnene til gode og du enten må hente senere så du kan nå at handle/gøre rent/vaske inden de kommer hjem eller de ikke får tid med deres mor fordi hun springer rundt for ar hjemmet skal stå skarpt når far kommer hjem. 

Havde min mand den attitude der ville jeg faktisk overveje vores forhold. Det er på ingen måde den familie jeg ønsker og slet ikke at det skal være mine børns rollemodel. 

herhjemme er vi et team. Jeg er på barsel og min mand på 37 timer. Jo jeg laver nok lidt mere pt, men jeg har også et nemt barn herhjemme og mere tid til at tømme opvasker/sætte en vask over ( havde jeg ikke med vores nr1 der havde kolik og det accepterede han fuldt ud, “ hellere et hjem der sejler og et barn og mor der har det godt end et skinnende hjem og en mor og barm der er ulykkelige” - det var ligesom moralen herhjemme og han tog sku fat i opvasken/rodet  det øjeblik han kom hjem. )Jeg står også primært for hente/bringe så vores store ikke får for lange dage. Men når far kommer hjem er vi fælles om alt, fælles om putning af børn, leg, omsorg og fælles om der sure som madlavning, opvask osv. Det er forskelligt hvem der gør hvad, men vi er sammen om at det hele sker og sætter os samtidig ned og slapper af når tingene er klaret. 

Anmeld Citér

29. september 2019

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Sådan en opførsel ville jeg aldrig finde mig i

Han lyder som en forkælet teenager, der burde tage sig sammen og sørge for at huset/familien fungere inden man lukker sådan en gang mundlort ud. 

Herhjemme er vi kun sønnike og jeg, men han skal stadig hjælpe med at tømme opvasker, støvsuge, holde orden på værelset. - Jeg håber aldrig at han vil få en forkælet holdning til tilværelsen, at han er fredet grundet en tap i bukserne. 

Den skal jeg bruge  Enig fordi han har en tap i sine underbukser 

Anmeld Citér

29. september 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Vi er nogenlunde lige på. Der er dog nogle faste ting, som vi forskellige gør, fordi det falder en mere naturligt. 
fx. Er det min mand, som laver aftensmad, fordi jeg er en spade i køkkenet. Det er mig, som sørger for toiletterne er rene, fordi det lægger mere naturligt for mig. Jeg kan nævne flere ting, men pointen er, at vi begge selvfølgelig hjælper til ca. ligemeget  

Anmeld Citér

29. september 2019

MoarMoar

Hos os gør jeg rent, vasker tøj, laver mad og køber ind, henter og aflevere børn. Min mand sørger for at haven bliver passet. Min mand arbejder omkring 70/80 timer om ugen fordelt på alle ugens dagen. Så vi har valgt at jeg passer vores hjem, jeg arbejder deltid for at vores familie kan fungere. Det er den måde vi er lykkelige.

Han hjælper selvfølgelig til efter aftensmad, med at rydde væk og putte børn og sådan. 

I skal jo finde en fordeling som passer til jeres familie. 

Anmeld Citér

29. september 2019

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Min mand arbejder ca. 45 timer ugentligt, mens jeg kun har en 3-dages arbejdsuge, men han er altså stadig god til at hjælpe til herhjemme.

Han:

• Laver alt i haven, bortset fra at plante blomster i krukker og reparere ting.
  • Handler i weekenden
  • Står for mad 1-2 x ugentligt
  • Tømmer ofte opvaskemaskinen
  • Tørrer af på det ene af badeværelserne, når den yngste er i bad
  • Sætter ting frem til den stores madpakke om morgenen
  • Kører den yngste i dagpleje 3 x ugentligt
  • Tanker bilerne (det er jeg en dør til at huske)
  • Vasker sutteflasker 1-2 x ugentligt
  • Tager begge børn med på ture/hjem til sine forældre, så jeg kan få ro nogle timer i weekenden
  • Putter den yngste næsten alle dage, på nær fredag hvor han ser Disney Sjov med den ældste
  • Står op med den yngste, når hun vågner ved 5-tiden, og skifter hende naturligvis i løbet af dagen, når det er nødvendigt

Så jeg klager absolut ikke, selvom jeg da indimellem ville ønske, at han også så støvet/det beskidte spisebord/alle krummerne under den yngstes stol mv. og så gjorde noget ved det  Men så husker han andre ting, som jeg altid glemmer.

Jeg var i hvert fald blevet MEGET muggen, hvis han mente, at jeg skulle lave alt, fordi jeg har en kortere arbejdsuge end ham.

Anmeld Citér

29. september 2019

Loa

Mortilah skriver:

Jeg laver alt.. 98% vil jeg vurdere. Min mand laver indimellem mad til os alle, hvis det er noget han helt hobbyagtigt har lyst til at prøve at lave. Men jeg er hjemmegående så alt i alt “arbejder” vi nok ligemeget begge to. Men jeg synes det er et “fuldtidjob” og jeg ville under ingen omstændigheder finde mig i at skulle klare alt derhjemme og klare et job ved siden af, hvis jeg var i et forhold...

Tror nu ikke det huslige/mad kan tage 37 timer hver uge  

men det er jo også fair nok du står for alt når du ikke arbejder. Det kan man sgu ikke forvente at en der arbejder 32 timer. 

Anmeld Citér

29. september 2019

MEF

Vi hjælpes ad om alt. Der er aldrig nogen der sidder sig og fiser den af, mens den anden ordner vasketøj eller rydder op. 

Vi gør det for hinanden og for at få mere tid til hinanden. Jeg kender ærlig talt ingen i forhold hvor mændene ikke hjælper til i hjemmet og jeg ville aldrig have fundet sammen med en mand der ikke synes at det er et fælles ansvar at få hverdagen til at hænge sammen. 

Anmeld Citér

29. september 2019

Mortilah

Loa skriver:

Tror nu ikke det huslige/mad kan tage 37 timer hver uge  

men det er jo også fair nok du står for alt når du ikke arbejder. Det kan man sgu ikke forvente at en der arbejder 32 timer. 

Nej, jeg er også helt enig i at man ikke kan forvente at en der arbejder skal tage hele læsset...

Jeg har flere “arbejdstimer” end 37 Men jeg har så også en husholdning på det 3 dobbelte af en alm familie. Forskellige hjem, haver og flere børn end gennemsnittet. Jeg hader rod og når der ikke er rent, så der er 37 timer hurtigt brugt op

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.