Carina:-) skriver:
Jeg har så også mødt en del fra 60 er og 70er generation sm har fortalt at da de var unge -der svor at de aldrig ville have børn med alt den krig og atomkraftværker .
Og bum de fik alle børn villa 2 biler carporten osv da de blev voksne
Hun har også udmeldt at hun ikke vil have børn ,som det er nu - så hun har jo heller ikke lukket den port for good. ...
Tænker hun får et par børn alligevel her o en 5-10 år.
For det handler måske ( og nu gætter jeg ) også en lille smule om at være hip med de unge - og det er ret hipt iblandt nogen unge ( det giver ihvertfald omtale) at være "klimatosse" lige pt
Og alt respekt for din datters valg- det er sjældent man møder en pige på 16 der går mere op i genbrug end den nye Calvin Klein bluse .
Her stopper vi heller ikke med at flyve - vi tager også på kørselv - Internettet bruger jeg meget til fx job ,og elsker kød... og jeg ville da ønske jeg kunne finde et kompromi til fx internettet - da jeg bruger timer på det hver dag i mit job.Men jeg mangler helt sikkert både fantasi men også viljen til at finde det kompromi
For det er så let bare at klappe com op og gå igang ,
Jeg giver et lille bidrag indimellem via fx genbrug .men i det store og hele er jeg bestemt ikke bedre end hende -
Men lige det der privatfly - det irritere mig ,også fordi hun bestemt ikke er den eneste star der futter rundt deroppe i et fly kun til dem .
Jeg tror de færreste af os er bedre, og det er måske egentlig det vi skal have frem. Ar vi alle kan bidrage med noget, og ja vi skal give afkald på noget om det så er bøffen, flyturene eller Netflix kan vi jo så vurdere - men at tro, at vi giver afkald på alt på et kort øjeblik er utopi (første gang jeg har været enig med Lomborg - vi bliver nød til t arbejde hen imod, at vi ikke mister for meget af det vi har dvs. Vi skal opfinde fx så fly bliver langt mindre co2 belastende, plantefars eller lignende).
Men det ærgelige er, at det er blevet så sort/hvidt i medierne: du er enten veganer eller klimasvin, du har enten forsaget alt fly og nyt indkøb eller du er klimasvin.
Tror det ville give så meget, hvis vi anerkendte, at de små tiltag i hverdagen er fantastiske. Vi kan med få brudte vaner bruge mindre plastik, alle bør kunne indføre en kødfri dag, alle kan tænke over at bruge flere lokalevarer, og ja alle kan aflevere n genbrugs og i det hele taget overveje en ekstra gang om det kan bruges lidt længere.
Jeg er hverken hellig og så sandelig heller ikke god til det - men forsøger, forsøger at stoppe mig selv når jeg tænker, at vi da har behov for en ny pude, nye bukser eller...
Og jeg tror det er vigtigt, at vi får nuancerne med, så det ikke bliver enten eller. Og man ikke resignerer og vælger strategien angrib alle de klimatosser og fornægt fornægt fornægt....