Klima problmet og børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2019

Anonym

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/klimapolitik-er-blevet-religionserstatning-men-vi-taber-klimakampen-hvis-vi-ikke

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2019

Sprit25

Russerne eller amerikanerne kan også smide en atombombe i morgen også er der ikke en jord. 

Jeg er en af klimatosserne. Jeg overvejer virkelig at blive vegetar. Vi bruger minimalplastik, genbruger, tørretumbler sjældent, flyver aldrig osv. 

Jeg håber vi når at vende det, så istiden ikke bliver SÅ hård men vi har overlevet en istid før. Mon ikke vi gør igen 

Anmeld Citér

3. august 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria

Klimaet har ikke påvirket min beslutning om kun at have ét barn. Det er heller ikke noget jeg tænker meget på i hverdagen, men jeg prøver alligevel at mindske vores forbrug. 

Jeg bliver dog lidt trist over at der stadig er mennesker som benægter at vi har en andel i hvordan kloden har det. Selvfølgelig har det negative konsekvenser at vi i dag er så mange mennesker med så højt et forbrug. Det kan ikke undgås. Jorden har ikke uanede ressourcer. Der er stort set ikke en eneste forsker som betvivler at temperaturstigningerne er (delvist) forårsaget af mennesker. Ja, der har altid været ændringer i klimaet, men vi taler over en langt længere periode end nu. I bund og grund så tror jeg ikke dette fører til at vi, mennesker, bliver udryddet. Vi skal nok overleve, på den ene eller anden måde. Derudover så vil vi i Nordeuropa ikke blive så påvirket af det som i andre lande. Situationen i mange Afrikanske lande vil blive forværret betydelig. Ja, lande som ikke har mange ressourcer og vil have endnu færre ressourcer fremover. Det er nemmere for os at benægte det, når det er andre som det vil gå langt hårdere ud over. Vi vil se langt flere flygtninge som konsekvens. 

I min mening er det langt mere ærligt at sige, hey, jeg synes det er uoverskueligt og vil bare leve i nuet og fokusere på mine egne behov, end at bekymre sig om det.

Anmeld Citér

3. august 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Her er tale om en kvinde der overvejer ikke at få børn pga de drøftelser der har været.

Ja- så er der i mine øjne klart tale om overdrevet hysteri.

At folk holder helt op med at spise kød.. når mennesker altid her spist kød gennem alle tider. Jeg er bestemt ikke klima fornægter men det tager overhånd. 

Jeg vil ikke lige gå ind i klimadebatten, men jeg tænker lidt - hun er 26 år.

Hun kan nå at skifte mening. Måske har hun børn om 10 år.

Da jeg var helt ung, var det ret "moderne" at tale om, at det ikke var en verden at sætte børn i.

Der var den kolde krig, atomkraft osv.

Jeg var nu ikke en af dem, der mente, at jeg ikke ville sætte børn i verden. Børn var helt klart en del af mine fremtidsplaner.

Jeg fik nu aldrig børn, men det skyldtes ikke frygt for hverken krig eller miljø. 

Anmeld Citér

3. august 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Her er tale om en kvinde der overvejer ikke at få børn pga de drøftelser der har været.

Ja- så er der i mine øjne klart tale om overdrevet hysteri.

At folk holder helt op med at spise kød.. når mennesker altid her spist kød gennem alle tider. Jeg er bestemt ikke klima fornægter men det tager overhånd. 

Jeg har den dybeste respekt for, at nogle mennesker vælger børn fra på grundlag af bekymringer om fremtiden - om det så gælder klimaet, frygt for krig, for at barnet vil blive udsat for svære problemer, man selv har haft inde på livet etc. etc. Jeg kan på ingen måde se, det kan være et problem for andre, og guderne skal vide, der fødes børn nok på denne klode. Hellere vælge børn fra på et oplyst grundlag og ud fra grundige overvejelser end sætte børn i verden uden at have tænkt igennem, hvad det kan indebære. 

På samme måde kan jeg ikke forstå, hvordan det kan støde nogen, at flere bevidst vælger kød fra eller minimerer forbruget af kød. De gør helt indiskutabelt en lille, positiv forskel for miljøet, og hvordan kan det nogensinde være et problem? Jeg ved, at nogen bliver irriterede, fordi de opfatter det som et angreb på deres egen livsstil - og ja, der findes da militante såvel som belærende veganere - men jeg kan virkelig ikke se, at det er et argument for kødspisning, at mennesker altid har spist kød. Det er en yderst kort, historisk periode, vi har frådset med kød som nu, og at forholdene for dyrene i produktionen har været så kummerlige. 

Ansvarlighed og omtanke kan aldrig blive hysteri i mine øjne. 

Anmeld Citér

3. august 2019

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Jeg har den dybeste respekt for, at nogle mennesker vælger børn fra på grundlag af bekymringer om fremtiden - om det så gælder klimaet, frygt for krig, for at barnet vil blive udsat for svære problemer, man selv har haft inde på livet etc. etc. Jeg kan på ingen måde se, det kan være et problem for andre, og guderne skal vide, der fødes børn nok på denne klode. Hellere vælge børn fra på et oplyst grundlag og ud fra grundige overvejelser end sætte børn i verden uden at have tænkt igennem, hvad det kan indebære. 

På samme måde kan jeg ikke forstå, hvordan det kan støde nogen, at flere bevidst vælger kød fra eller minimerer forbruget af kød. De gør helt indiskutabelt en lille, positiv forskel for miljøet, og hvordan kan det nogensinde være et problem? Jeg ved, at nogen bliver irriterede, fordi de opfatter det som et angreb på deres egen livsstil - og ja, der findes da militante såvel som belærende veganere - men jeg kan virkelig ikke se, at det er et argument for kødspisning, at mennesker altid har spist kød. Det er en yderst kort, historisk periode, vi har frådset med kød som nu, og at forholdene for dyrene i produktionen har været så kummerlige. 

Ok - lad mig prøve at forklare mig. 

Personlig er jeg jo ikke påvirket af om en kvinde xx vælger at få børn fra fordi hun er bange for krig, klimaforandringer eller andet. Jeg er heller ikke påvirket af om andre spiser kød og begrænset det for så vidt også selv en del. 

Min pointe er: jeg er helt med på at der er nogle tilpasninger vi som enkelte personer kan gøre. Men min personlige holdning er at der næsten er tale om en klimareligiøsitet hvor man ikke kan drøfte nuancerne. Man skal gå i panik ellers er man uetisk eller uinformeret ...

Jeg synes det er synd og skam at nogen få angst, unge mennesker begår selvmord fordi de tro at der ikke er en tomorrow. Min kollegas datter havde sagt til sin mor: mor hvorfor skal jeg læse videre .. verden er jo alligevel af lave.” Det er den stemning som debatten skaber hos vores teenagere. Og det er synd at de skal være så skræmte. Ikke uden grund - men det er overdrevet. 

Anmeld Citér

3. august 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mor og meget mere skriver:

Jeg tror dem der går mest i forsvarsposition, er dem der føler dig kritiseret af andres holdninger.  

Javist der findes veganere der kalder kødspisere ret grimme ting. Men der er også mange der egentlig bare oplyser om deres synspunkt - og så går nogen kødspisere amok og føler sig vældig stødt og kritiseret.

Tænker det er det samme med børn at når nogen (Miley her) ytre at de vælger børn fra pga klima, krig osv osv, så opfatter nogen det som en kæmpe kritik af at de har valgt at sætte børn i verden. 

Både jorden, kødproduktion og børn er emner der berører alle og alle er enige om at både børn og dyr skal have det godt og at vi skal passe på jorden. Så derfor bliver nogen folk nok hurtigt ramt hvis andre siger noget der hentyder at deres indsats måske ikke er god nok  

Anmeld Citér

3. august 2019

MrsB

Jeg synes man skal gøre sit eget bedste, få de børn man lyster. Og så gå på Instagram og finde "Verdensbedstenyheder" - profilen. Hvor er det rart og fedt at kunne få lidt positivt ind i hovedet. Det gør at man har lyst til at gøre mere selv  

Anmeld Citér

3. august 2019

Janet1989

Kan ikke huske hvilket medie der havde lavet det, men der var en udregning over hvor lille en procentdel at det hjalp for klimaet, at hele Danmark stoppede med at spise kød for at redde klimaet - mener at det var 0,1% eller sådan noget latterligt noget. 

Har du tænkt på hvor meget CO2 at virksomhederne udleder? Hvor mange fly der flyver indenrigs bare i Amerika hver eneste dag? 

Vi skal selvfølgelig gøre vores for at redde verdenen - men .. hvad nytter det, når verdens største firmaer ikke gør det samme?  

Anmeld Citér

3. august 2019

MT_2011

Jeg syntes det er mere vigtigt at lære ens børn at passe så godt på jorden som det er muligt for dem. 

Forskere siger jo også at jorden går under en dag, skal man så også lade vær med at få børn, fordi ens slægt ender med at blive udryddet en dag fordi jorden går under ? 

Hvem siger ikke jorden ville have forandret sig alligevel, mennesket fremskynder måske bare denne proces. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.