Klima problmet og børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2019

lineog4

Der har jo til alle tider (altså i min levetid ) været kvinder oh mænd der fravalgte børn af forskellige årsager, kan som ung huske der var mange der sagde, at de ikke ville have børn fordi der var så mange børn der led i verdenen. Nu er argumentet klimaet, og jeg forstår godt bevæggrundene, for kan ds selv tænke: hvad skal der ske med den privilegerede verden som jeg har været barn og voksen i, når mine børn er på min alder. 

Jeg har en datter på 16, der går en del op klimaet (på den fantastiske måde en 16 årig nu engang gør det), og det har klart smittet af her hjemme, hvor oksekød er et sjældent syn, vi forsøger så vidt muligt at købe dansk producerede varer, har skiftet diesel bilen ud med hybridbilen osv. Og det er måske kun små ringe i vandet, men det er de ringe vi kan skabe og så kan vi støtte hende, klappe når hun holdt tale til en fredagsdemonstrayilb, kun går med genbrugstøj osv. 

Så nej jeg ville ikke være parat til ikke at få børn, men parat til at lave små ændringer løbende i hverdagen (og mange af dem er jo egentlig også både sunde, fornuftige og økonomiske).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2019

lineog4

Anonym skriver:

Her er tale om en kvinde der overvejer ikke at få børn pga de drøftelser der har været.

Ja- så er der i mine øjne klart tale om overdrevet hysteri.

At folk holder helt op med at spise kød.. når mennesker altid her spist kød gennem alle tider. Jeg er bestemt ikke klima fornægter men det tager overhånd. 

Vi har spist kød, men så absolut ikke hver dag som de fleste gør nu. Du skal ikke mange år tilbage før kød hørte til få dage om ugen,  især for de med få penge. 

Anmeld Citér

2. august 2019

Anonym

lineog4 skriver:

Vi har spist kød, men så absolut ikke hver dag som de fleste gør nu. Du skal ikke mange år tilbage før kød hørte til få dage om ugen,  især for de med få penge. 

Jeg spiser da heller ikke kød hver dag. Men jeg går altså ikke hen og bliver fuldstændig veganer pga klimaet eller begynder kun at gå i genbrugstøj. Tror måske jeg får kød 2 gange om ugen. 

Anmeld Citér

2. august 2019

nanan78

Profilbillede for nanan78
Anonym skriver:

Her er tale om en kvinde der overvejer ikke at få børn pga de drøftelser der har været.

Ja- så er der i mine øjne klart tale om overdrevet hysteri.

At folk holder helt op med at spise kød.. når mennesker altid her spist kød gennem alle tider. Jeg er bestemt ikke klima fornægter men det tager overhånd. 

Jeg har ikke selv fravalgt børn eller kød af hensyn til klimaet.

Jeg vil dog kommentere dit argument om, at mennesket altid har spist kød. Det er jo rigtigt nok. Men mennesket var i begyndelsen en lille ubetydelig plet i naturen, som lå midt i fødekæden og ikke efterlod særligt aftryk på de områder de befandt sig. Derfra er vi nu 7,5 milliarder mennesker, som har overtaget næsten hver en plet af planeten. Vi dyrker al jorden eller har fjernet den for at bygge. Dyrene er blevet nyttedyr og opdrættes til vores formål værende sig mad, tøj, kosmetik, olie osv.

Der er absolut ingen baggrund for at sammenligne de to scenarier og dit argument er ubrugeligt. 

Det er bevist mange gange at de aktuelle temperaturstigninger ikke kun er en naturlig fase i klimacyklus, men forårsaget af de menneskeskabte forandringer. Der er næppe nogen der kender konsekvenserne. Jeg vil ikke gøre mig til dommer om nogens holdning til klimaet eller til om man vælger ingen, små eller store ændringer i egen opførsel. Men hvis man vil tage debatten, skal det gøres sagligt.

Anmeld Citér

2. august 2019

Loa

nanan78 skriver:

Jeg har ikke selv fravalgt børn eller kød af hensyn til klimaet.

Jeg vil dog kommentere dit argument om, at mennesket altid har spist kød. Det er jo rigtigt nok. Men mennesket var i begyndelsen en lille ubetydelig plet i naturen, som lå midt i fødekæden og ikke efterlod særligt aftryk på de områder de befandt sig. Derfra er vi nu 7,5 milliarder mennesker, som har overtaget næsten hver en plet af planeten. Vi dyrker al jorden eller har fjernet den for at bygge. Dyrene er blevet nyttedyr og opdrættes til vores formål værende sig mad, tøj, kosmetik, olie osv.

Der er absolut ingen baggrund for at sammenligne de to scenarier og dit argument er ubrugeligt. 

Det er bevist mange gange at de aktuelle temperaturstigninger ikke kun er en naturlig fase i klimacyklus, men forårsaget af de menneskeskabte forandringer. Der er næppe nogen der kender konsekvenserne. Jeg vil ikke gøre mig til dommer om nogens holdning til klimaet eller til om man vælger ingen, små eller store ændringer i egen opførsel. Men hvis man vil tage debatten, skal det gøres sagligt.

Så man må ikke have en holdning til emnet medmindre man er 100% sat ind i alt fagligt om emnet.

Jeg må indrømme at klimaet ikke fyldet det store for mig. Jeg smider ikke affald i naturen selvfølgelig, men det er nok også det. Måske er det fordi emnet er så stort og på en måde uoverskueligt, men jeg gider ikke rigtig gå at være deprimeret over hvor jorden/naturen måske er på vej hen.

Ingen havde forudset i 1800 at verden ville se ud som den gør nu, hvem aner hvad der kommer til at ske og blive udviklet for at passe på jorden over de kommende år. 

Uanset, er der i hvert fald flere andre “emner” der bekymrer mig og min hverdag mere.

Anmeld Citér

2. august 2019

Loa

Anonym skriver:

Yikes 

Brugbart.

Kunne du måske komme med nogle pointer eller råd til hvad du tænkte folk kunne/skulle gøre? 

Det andet der, kan man vel egentlig ikke bruge til særlig meget. 

Anmeld Citér

2. august 2019

Anonym trådstarter

Loa skriver:

Brugbart.

Kunne du måske komme med nogle pointer eller råd til hvad du tænkte folk kunne/skulle gøre? 

Det andet der, kan man vel egentlig ikke bruge til særlig meget. 

Bevares.....

Anmeld Citér

2. august 2019

nanan78

Profilbillede for nanan78
Loa skriver:

Så man må ikke have en holdning til emnet medmindre man er 100% sat ind i alt fagligt om emnet.

Jeg må indrømme at klimaet ikke fyldet det store for mig. Jeg smider ikke affald i naturen selvfølgelig, men det er nok også det. Måske er det fordi emnet er så stort og på en måde uoverskueligt, men jeg gider ikke rigtig gå at være deprimeret over hvor jorden/naturen måske er på vej hen.

Ingen havde forudset i 1800 at verden ville se ud som den gør nu, hvem aner hvad der kommer til at ske og blive udviklet for at passe på jorden over de kommende år. 

Uanset, er der i hvert fald flere andre “emner” der bekymrer mig og min hverdag mere.

Jeg siger netop at alle må have en holdning. Men hvis man vil argumentere for sin holdning skal det gøres sagligt. Det er ikke ensbetydende med at have sat sig 100% ind i et emne, men man skal måske holde sig fra at gengive sociale mediers fraser. Jeg synes til gengæld det er helt legitimt at sige: emnet interesserer mig egentlig ikke, jeg lever som jeg vil. 

Anmeld Citér

3. august 2019

Loa

Anonym skriver:

Bevares.....

Jamen hvad skal tråden så gøre godt for?

Piske en stemning op? Eller håbe på hysteri?

Anmeld Citér

3. august 2019

Anonym

Ja vi er mange mennesker på jorden og det er fuldstændig utænkeligt at vi ikke skulle påvirke den. Derfor må vi også i et omfang tilpasse os. Fx bliver der klimasikret mod skybrud i København. 

Men vi ved vitterligt ikke hvordan verden ser ud om 50 år. Og selvfølgelig ender vi ikke et sted hvor der er mere plastik end fisk i havet. For mennesket finder på en løsning inden. Vi tilpasser os. Man kan aldrig lave en lige linje og fortsætte den og så sige ... det er her vi ender. 

Eksempel: i London var man meget bekymret over antallet af stigende hestevogne og mennesker i byen. Men lavet derfor en fremskrivning og nået frem til at der inden for en årrække ville være et meter højt lag af hestepære/lort i byen. Det var en reel bekymring

Det der så skete var at man opfandt bilen og det blev så aldrig et problem. 

Mennesker er gode til at tilpasse sig og finde kreative løsninger. Det er derfor at vi overlever og er øverst i fødekæden. Vi kan godt passe bedre på jorden .. men en del af løsningen bliver altså ikke at kunne bevare status quo.. men netop en tilpasning til de ændringer der sker. Mennesker kan ikke (med så mange vi er på jorden) bevare status quo. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.