Nej vel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.391 visninger
83 svar
327 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. april 2019

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg har været oppe og skændes her til aften. Og jeg forstår virkelig ikke hans mening med dette, så nu prøver jeg at hører her inde er det mig der er gal på den eller ham? 

Sagen er min lillesøster på 23 år har det meget svært for tiden, og hun er nu igang med at flytte. 

Vi har mistet begge vores forældre, så hun har ikke mange at gå til ang hjælp til flytningen, hun har en kæreste (som ikke kan finde ud af at borer i en væg, og ikke kan glade for meget fysik arbejde grundet noget kronisk betændelse) Så hun ringer til mig og jeg siger selvfølgelig ja til at hjælpe, jeg har hjulpet hende en aften med at tømme hendes gamle lejlighed og 3 dage efter hjalp jeg hende med at hænge ting op i den nye. Hun ringede så idag grædende og spurgte om jeg ikke ville hjælpe hende med at male den gamle lejlighed og rengøre den. Hun er stresset og har det også rimelig svært med at have for mange bolde i luften. Her er det så min kæreste stiller sig på bagben. Han mener hun sagtens selv kan klare det og hvorfor jeg skal rive en hel dag ud af kalenderen og betale for benzin for at hjælpe hende. Han mener hun bare udnytter mig fordi hun er doven. De andre dage jeg hjalp hende, skændtes vi også af samme årsag, at hun sagtnes kunne finde hjælp andre steder.

Min søster er ikke doven, når jeg hjælper hende laver hun lige så meget som jeg, men hun har bare ikke så meget erfaring omkring basale ting grundet hun ikke har lært det af vores forældre inden de døde. Hun var 16 dengang. Så hun har kun mig som kan klare at hjælpe hende da vores bedsteforældre ikke rigtig er i formen længere til det. 

Jeg bliver gal og siger at ikke skal blande sig i om jeg skal hjælpe min søster eller ej. Og lige meget grunden vil jeg da altid hjælpe min familie. 

Hans svar til det var, jeg må gøre som jeg vil, men han ville ikke være glad over de de næste par dage... 

Men hans syntes jeg er åndsvag at jeg altid vil smide alt jeg har i hænderne for at hjælpe og bruge penge på at kører ud at hjælpe hende (der er 50km imellem jeg og min søster) han vil iøvrigt også have et præcis tidpunkt for hvornår vi så er færdige, hvilket jeg ikke kan give da jeg Jo ikke ved hvor længe det tager? Men det vil han have og bliver det så ikke det præcise tidpunkt, så bryder jeg en aftale i følge ham og så bliver han sur  

Vil lige understrege, min kæreste er ikke voldelig eller noget, men han har bare en virkelig anden måde at se tingene på end jeg har! 

Er det virkelig mig som er gal på den? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2019

Soonmom

Altså jeg forstår godt din kæreste især når der et så langt mellem din søster og dig , så ja jeg synes også at hun udnytter dig særlig pga afstanden.

Det er hendes valg at flytte, så må hun jo betale sig ud af det

Anmeld Citér

23. april 2019

nille

Profilbillede for nille

Jeg havde også valgt at hjælpe min søster, om så hun boede 100 km væk, penge til benzin betyder intet for mig i forhold til at hjælpe. Jeg havde nu nok også været så fræk at spørge min mand om ikke ham også ville hjælpe, så det gik hurtigere, eller egentligt havde han nok selv spurgt om vi havde brug for hjælp.

jeg havde iøvrigt også valgt at hjælpe alle andre jeg kender der skulle have brug for hjælp. Min erfaring er at man får sin hjælp tifoldigt igen, på den ene eller anden måde.

jeg havde på ingen måde givet en tid for hvornår jeg var hjemme, havde nok bare sagt at jeg kom sent hjem eller evt overnattede hvis vi ikke var helt færdige. Min mand havde gjort det samme.

Anmeld Citér

23. april 2019

Venica

Selvfølgelig skal du hjælpe din søster. Uden tvivl. 

At det koster dig benzin er virkelig at gå i små sko, af din kæreste vel og mærket. 50 km hver vej! Herre Gud! Og hvis det er dine egne penge, hvad vedkommer det så ham? 

Jeg hæfter mig meget ved at du skriver hun har det svært, og at hun var 16 år da i mistede jeres forældre. Selvfølgelig, skal du hjælpe hende! Jeg synes det er meget ufølsomt af din kæreste at påstå hun udnytter dig, hvis det kun er på det grundlag at hun er doven, og det koster penge i benzin.  

Du og din søster er gået igennem at miste jeres forældre, i skal da holde sammen og være der for hinanden. Det ville klæde din kæreste at han i stedet for at brokke sig, tilbød at give en hånd med, så var der også større chance for at overholde den tidsplan han åbenbart forventer du giver ham/overholder. 

Det er hårdt at stå helt alene med en flytning, og maling/rengøring af en lejlighed. Men selv hvis hun ikke havde det svært, ville det da være på sin plads at tilbyde at give en hånd med. 

Jeg synes altså din kæreste fremstår aldeles usympatisk. 

Selvfølgelig skal du hjælpe din søster, og hvad så hvis det koster dig 200 kr i benzin? 

Jeg ville køre til Italien tur/retur for egen regning, hvis det betød at jeg kunne lette lidt af byrden for min søster som havde det svært.  Til hver en tid. 

I skal holde sammen, specielt hvis i kun har hinanden ❤️

Anmeld Citér

24. april 2019

Anonym trådstarter

Venica skriver:

Selvfølgelig skal du hjælpe din søster. Uden tvivl. 

At det koster dig benzin er virkelig at gå i små sko, af din kæreste vel og mærket. 50 km hver vej! Herre Gud! Og hvis det er dine egne penge, hvad vedkommer det så ham? 

Jeg hæfter mig meget ved at du skriver hun har det svært, og at hun var 16 år da i mistede jeres forældre. Selvfølgelig, skal du hjælpe hende! Jeg synes det er meget ufølsomt af din kæreste at påstå hun udnytter dig, hvis det kun er på det grundlag at hun er doven, og det koster penge i benzin.  

Du og din søster er gået igennem at miste jeres forældre, i skal da holde sammen og være der for hinanden. Det ville klæde din kæreste at han i stedet for at brokke sig, tilbød at give en hånd med, så var der også større chance for at overholde den tidsplan han åbenbart forventer du giver ham/overholder. 

Det er hårdt at stå helt alene med en flytning, og maling/rengøring af en lejlighed. Men selv hvis hun ikke havde det svært, ville det da være på sin plads at tilbyde at give en hånd med. 

Jeg synes altså din kæreste fremstår aldeles usympatisk. 

Selvfølgelig skal du hjælpe din søster, og hvad så hvis det koster dig 200 kr i benzin? 

Jeg ville køre til Italien tur/retur for egen regning, hvis det betød at jeg kunne lette lidt af byrden for min søster som havde det svært.  Til hver en tid. 

I skal holde sammen, specielt hvis i kun har hinanden ❤️

Jeg spurgte også om at ham om så Ikke ville med og hjælpe, så gik det hurtigere. Men det gider han ikke, han har andre ting at se til. 

Nu er min bil billig og kører i, så det koster ikke engang 100kr at kører derud og hjem, så ja han går i meget små sko ang det! 

Jeg har altid været meget hjælpsom menneske, og hjælper hvor jeg kan uden at forvente noget retur, her har min kæreste en anden mening, han mener man enten skal have betaling for kørelse, eller en tjeneste til gode dem man hjælper. Sådan gør man i hans familie. 

Jeg er nemlig gal over hans ufølsomhed i denne situtation, han ved ikke hvordan min søster har det for det intressere ham ikke, men hun har det rigtig skidt med angst, stress osv og kan ikke rigtig få tingene til at hører sammen. Jeg ville aldrig lade hende i stikken og bare sige det må hun klare selv, sådan kan jeg ikke! 

Anmeld Citér

24. april 2019

Anonym

Jeg har også mistet mine forældre. Jeg har hjulpet min bror i langt højere grad,  end du beskriver her og jeg ville til hver en tid gøre det igen.

Jeg vil også gerne vise mine børn et godt eksempel på hvordan man skal være imod hinanden.

Så støtter dig 100 %, selvfølgelig skal du hjælpe din søster og det burde din kæreste også!

Anmeld Citér

24. april 2019

Venica

Anonym skriver:

Jeg spurgte også om at ham om så Ikke ville med og hjælpe, så gik det hurtigere. Men det gider han ikke, han har andre ting at se til. 

Nu er min bil billig og kører i, så det koster ikke engang 100kr at kører derud og hjem, så ja han går i meget små sko ang det! 

Jeg har altid været meget hjælpsom menneske, og hjælper hvor jeg kan uden at forvente noget retur, her har min kæreste en anden mening, han mener man enten skal have betaling for kørelse, eller en tjeneste til gode dem man hjælper. Sådan gør man i hans familie. 

Jeg er nemlig gal over hans ufølsomhed i denne situtation, han ved ikke hvordan min søster har det for det intressere ham ikke, men hun har det rigtig skidt med angst, stress osv og kan ikke rigtig få tingene til at hører sammen. Jeg ville aldrig lade hende i stikken og bare sige det må hun klare selv, sådan kan jeg ikke! 

Så skal du selvfølgelig holde fast i at hjælpe din søster. Og ikke for at være grov, men hvis din kæreste har SÅ lidt empati og forståelse/manglende interesse i din søsters situation, på trods af du prøver at forklare ham problematikken, så synes jeg du skal fortælle ham råt for usødet at i DIN familie hjælper man hinanden, også selvom det koster en 100 kr og en dag i kalenderen, og kan han ikke accepterer det, så kan han ikke acceptere dig, og hvad er der så at bygge på? 

At HAN ikke gider deltage kan man jo ikke gøre så meget ved, men at han heller ikke vil have at du hjælper hende skal han, fra mit synspunkt, slet ikke blande sig i. 

Desuden skal man heller ikke hjælpe nogen fordi man FORVENTER en tjeneste til gode medmindre det er en specifik aftale man indgår, man skal hjælpe fordi man har tid og overskud til at gøre en forskel for en man har kær, som muligvis har det svært. Ofte så FÅR man igen, hvis ikke i form af en gengældt gerning, så bare glæden ved at hjælpe en anden. Men man skal ikke forvente det, for så bliver man bare skuffet.  

Hold fast i din søster, og hjælp hende. I har højst sandsynligt hinanden for livet. Det ved man jo aldrig med kærester. Hårdt sagt, men det ville jeg vægte højt i jeres situation. 

Held og lykke, og jeg håber din søster for noget ro på til at få det bedre når hele flytningen er overstået. 

Anmeld Citér

24. april 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Enig med de fleste af de andre. Selvfølgelig skal du hjælpe din søster hvis du har muligheden. Jeg ville protestere hvis hun var sådan en der altid forventer hjælp til alting, var utaknemmelig eller ville have dig til at stille op i tide og utide. Men det lyder ikke til det og så må din kæreste stikke piben ind.

Og så det med at han siger at du må gøre hvad du vil men han ikke vil være glad over det de næste dage. Hvad faen er det for noget at sige - dramaqueen.

Anmeld Citér

24. april 2019

Anonym

Jeg synes godt nok din kæreste lyder som en egoistisk mand uden empati for andre. Pas på han ikke ender med at sætte en kile mellem dig og din søster. Sådan som det lyder så har i ikke meget familie tilbage. Så pas på jeres forhold og lad ikke nogen komme imellem. 

selvfølgelig skal du hjælpe din søster! Jeg er opdraget med at vi hjælper hinanden. Både venner og familie. Lad os da håbe han ikke har brug for hjælp en dag for hvis han er sådan så kommer der nok ikke nogen. 

Anmeld Citér

24. april 2019

Anonym

Prøv evt. at stille den omvendt til ham. Altså hvis I nu, som par, havde brug for hjælp, fordi en af jer måske ikke kunne overkomme så meget og det var en stor mundfuld at skulle flytte(hvilket det kan være, uanset) og nærmeste familie nægtede jer hjælp eller forlangte betaling/benzinpenge, ville han selv synes det var okay? 

Hvad hvis det er hans egne forældre han en da må hjælpe, skal han så have penge for det? 

Min mand ville tilbyde sin hjælp, uden tvivl. Og hvis ikke, ville jeg spørge om han ikke ville hjælpe. 

Angående tidspunktet er det vel bare at lave en aftale om at du fx tænker at I er færdige kl. 17 og hvis du kl. 16 kan se det ikke kan lade sig gøre, så ringer/sender du en besked til ham? Det er jo ikke at bryde en aftale. Man kan jo aldrig sætte bestemt tid på hvor lang tid noget tager. 

Hvad hvis der væltede et træ på vejen(overdrevent ja, men det kan jo ske) og du kommer “for sent” hjem, har du så også brudt en aftale? 

I må have en fornuftig samtale om disse emner, for jeg synes ikke det er rimeligt at han stiller sig sådan på bagbenene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.