Anonym skriver:
Det giver jeg dig helt ret i.. Men derfor kan man stadig ikke gøre sig til dommer for, om en gravid der aldrig har haft det, skal miste sit barn, fordi man mener, at barnet skal med ud og hygge sig.. Det er da manglende empati at synes, at det er fuldstændig ligegyldigt
Så vidt jeg kan læse mig til er risikoen for fosterskader 2% for gravide og mindre efter de 20 uger, så at nogle dømmer en gravid til at miste sit barn, fordi man ikke burer sig inde derhjemme med et barn med skoldkopper, er måske lige en hård nok beskydning.
Jeg ville ikke tage mit barn med skoldkopper med til fastelavn, men jeg tog ungerne med ud at handle, mens de havde skoldkopper og det har jeg det helt fint med. Risikoen for, at jeg lige den formiddag ville møde en gravid, der ikke havde haft skoldkopper (man anslår at 98% har haft det), at hun blev smittet af, at jeg suste forbi med mit barn og derefter var en af de 2% hvor barnet fik en fosterskade og endnu mindre risiko for død, er så utrolig lille, at den var jeg villig til at tage.
En af grundene til, at jeg var så afslappet omkring det, er så også, at jeg slet ikke tænkte på, at nogle kunne have det stramt med det. Mine veninder, familie, andre forældre i børnehaven/dagplejen har alle haft en meget afslappet tilgang til skoldkopper, så jeg har ikke mødt modstanden mod at tage friske børn med skoldkopper med ud, før jeg læste nogle debatter herinde.
Jeg tror forøvrigt ikke, at Abracadabra er min læge, men min læge har nøjagtig samme holdning som hende, så jeg tror det er meget udbredt blandt lægerne at være afslappet omkring skoldkopper. Min læge synes forøvrigt, at det er noget pjat at friske skoldkoppebørn ikke må komme i institution, da de allerede har smittet de andre børn, når skoldkopperne bryder ud.