14 år hvor meget i lomme penge ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Synes det er lidt træls at i synes at dette er en opdigtet historie men jeg kan love det er det ikke. Jeg svare jer senere en efter en da jeg sidder med en træls ipad. 

Ang negle. Hun har i lang tid gemt sine hænder da hun er flov over dem. Hun synes hun havde baby hænder og det gik ud over selvtiliden så min kollega som er sygeplejerske anbefalede dette så hun kunne tage hænderne ud af lommerne. Det har så virket. Hun får dem ikke lavet mega lange. 

Det er selvfølgelig ikke så fedt ikke rigtig at blive troet på, men forhåbentlig viser svarene herinde dig, at det er kørt lidt af sporet for jer med niveauet for lommepenge.

I må åbenbart have en del penge mellem hænderne siden hun har den slags beløb til rådighed, men det giver da kun ballade på sigt når hun tydeligvis ikke helt har noget forhold til alle de penge hun render og bruger.

Hvis hun allerede i en alder af 14 vil have lavet negle fordi hun synes hun har "baby hænder" så er det da spændende hvor mange ting hun vil have lavet om, når hun rammer 18.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2019

lineog4

Anonym skriver:

Synes det er lidt træls at i synes at dette er en opdigtet historie men jeg kan love det er det ikke. Jeg svare jer senere en efter en da jeg sidder med en træls ipad. 

Ang negle. Hun har i lang tid gemt sine hænder da hun er flov over dem. Hun synes hun havde baby hænder og det gik ud over selvtiliden så min kollega som er sygeplejerske anbefalede dette så hun kunne tage hænderne ud af lommerne. Det har så virket. Hun får dem ikke lavet mega lange. 

Grunden til min tvivl var simpelthen, at jeg synes det er langt mere end hvad man kan forvente af udgifter som 14 årig. 

Der kan være mange gode grunde til voksbehandlet og negle - jeg erindrer noget om snakken med voksbehandlet, og kan der måske godt forstå det. Men neglene, der tænker jeg at man kan lære at holde af sig selv - jeg har personligt selv babyhænder i en alder af 45 og har ikke prioriteret 350 kroner om måneden til at ændre ved det skønhedsproblem. 

Jeg synes du er kørt af sporet og ikke hjælper din datter - for at hjælpe sine børn er også at hjælpe dem til en realistisk forståelse af økonomi og forbrug. Hvis de 1500 kroner ikke er til negle, mobil eller andet af det som du betaler, hvad er de så til? Shopping og hygge - det er mange penge, når hun en gang skal klare sig på en SU så har hun ikke 1500 kroner til det om måneden - men hun har lært et forbrug der kræver så mange penge (og endda flere). Du er den der kan afhjælpe det, du kan sætte en grænse (du kan jo nok ikke tage penge fra hende nu, men du kan fastholde, at det er beløbet og det er det så længe du betaler gildet også når hun er 17) - har hun brug for flere penge så er der ledige avisruter i de fleste byer. 

Og ja siger hun: alle de andre.... Så kan jeg lære dig et godt trick. Så siger du: okay jeg ringer lige til x og y´s forældre og hører hvad de får - så plejer de unge mennesker at trække i land. For ud fra min lille omgangskreds af forældre til teenagere, og så de præsten jeg har i skolen, så har eg endnu tilgode at høre om en der får lavet negle, betalt for sine fritidsaktiviteter og ydermere får 1500 kroner i lommepenge til tøj og tant og fjas. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

jeg er ikke en af dem der har sagt det lyder opdigtet, men jeg forstår godt hvorfor folk tror det. 

Hun er 14år og har mere til sjov og ballade end en 18 årig på SU, (som så må arbejde efter skole og weekender) for at kunne klare hver måned, og ud fra hvad du skriver, lyder det ikke engang som hun laver noget for de 1500 kr, hvilket jeg synes er endnu mere vildt og et problem. Det er sku mange penge at brænde af HVER måned. 

Jeg har også små hænder(tror jeg har mødt EN der har mindre end hænder end mig) jeg er lavere end resten af familien, og jeg bliver også hurtigt behåret(som med sorte hår). Jo jeg hadede det en smule da jeg var yngre, men ikke sådan at jeg gik ud og fik lavet negle eller fik laserbehandling hver måned. (men det er jeres valg )
En anden ting, hvordan kan at få lavet negle gør noget ved at man er flov over sine små hænder? (har aldrig været flov over dem, har bare gjort det til noget sjovt.) Og hvorfor ikke lære hende at acceptere dem? 
Jeg dømmer ikke, men jeg forstår bare ikke. 
Som jeg spurgte før, hvordan er I endt på det beløb? Er det hende selv der har sagt det? (Synes I ikke selv at det lød af meget for sådan en ung pige? ) 

Jeg synes helt SIKKERT at beløb skal sættes ned, højest 500kr(hvor du så betaler de andre ting. ) Du bruger omkring 5000 kr på hende hver måned. 
Og så må hun lære at spare og kende til værdien af penge, og at de ikke bare kommer faldende når hun knipser i fingerne. (Ja, det er ok at låne.) 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Crazy. Jeg kan forstå laser hvis hun har uønsket hårvækst i ansigtet fx. Men negle fordi hun har "baby hænder". Det lyder som om hun har problemer med at hvile i sig selv - noget som fx laser også kan have bevirket - derfor er det også et sindsygt svært spørgsmål om det er noget man bør gøre for sine børn eller ej. Man forstår jo godt at de ikke ønsker hår i ansigtet, men hvad sender det af signal om at ændre på dit udseende? Man skal i hvertfald være mega mega OBS på det.

Af samme grund ville jeg i hvertfald personligt slå en kæmpe bremse i hvis det var min datter der ville have negle med den begrundelse. Hun ville få et rungende nej og en snak om at vi alle har vores ting vi ikke er sygt glade for, men det er det der gør os forskellige og unikke. Og hænder er bare ikke et emne til korrektion for et barn i min verden. 

Og ja. Resten er jeg bare enig med de andre. Jeg ville maks give et par hundrede i måneden som var til fis og ballade - og så skulle jeg nok give lidt tøjpenge ved behov og betale telefon og fritidsinteresser. Og var det ikke nok, måtte hun finde et job og selv spæde til. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror, i forlængelse af hvad de andre skriver, at det vil være en vigtig hjælp for din datter, at du får strammet op på hendes forståelse af økonomi.

Lige nu taler vi om et barn, der bruger 25.000-30.000 kr. om året på skønhedsbehandlinger? Det ville jeg som mor være stærkt bekymret over - og betænkelig ved at støtte op om et selvværd og et berdensbillede, hvor det er helt normalt.

Og ja, jeg trækker på smilebåndet, når du skriver “men hun siger at...” Har du aldrig været teenager og været villig til at bilde dine forældre hvad som helst på ærmet, for at få din vilje? Hvadenten det gjaldt lommepenge, babyhænder, eller noget helt andet... som forældre er det en ret god og kærlig egenskab, at kunne sige “nej”!

Anmeld Citér

31. januar 2019

lineog4

Mor11 skriver:

Crazy. Jeg kan forstå laser hvis hun har uønsket hårvækst i ansigtet fx. Men negle fordi hun har "baby hænder". Det lyder som om hun har problemer med at hvile i sig selv - noget som fx laser også kan have bevirket - derfor er det også et sindsygt svært spørgsmål om det er noget man bør gøre for sine børn eller ej. Man forstår jo godt at de ikke ønsker hår i ansigtet, men hvad sender det af signal om at ændre på dit udseende? Man skal i hvertfald være mega mega OBS på det.

Af samme grund ville jeg i hvertfald personligt slå en kæmpe bremse i hvis det var min datter der ville have negle med den begrundelse. Hun ville få et rungende nej og en snak om at vi alle har vores ting vi ikke er sygt glade for, men det er det der gør os forskellige og unikke. Og hænder er bare ikke et emne til korrektion for et barn i min verden. 

Og ja. Resten er jeg bare enig med de andre. Jeg ville maks give et par hundrede i måneden som var til fis og ballade - og så skulle jeg nok give lidt tøjpenge ved behov og betale telefon og fritidsinteresser. Og var det ikke nok, måtte hun finde et job og selv spæde til. 

Så enig - man skal huske tilbage til den gang man selv var pubertetsramt, man løb da ikke rundt og tænkte alt er perfekt på mig. Jeg personligt var så ked af min næse og den sad bare lige der på ansigtet og var tydelig for alle - jegvhsr også ked af mit hår ikke ville det som jeg ville, at jeg havde små fødder og jeg ikke havde de der fyldige læber som hende den populære- for ikke at tale om mine små bryster. 

Det er helt normalt, at teenagere finder ting de ikke kan lide ved sig selv. Hænder ja så kan de komme i lommen, det er da meget godt - næsen var godt nok svær at gemme og så måtte jeg jo leve med jokes om myreskihop. 

Vi som voksne skal rumme usikkerheden selvom vi synes de er de smukkeste og sødeste i verden og vi skal rumme det ved ikke at tilbyde at ændre det - tænk hvis min mor havde tilbudt en ændring af min næse i stedet for at jeg måtte køre at acceptere den- så var næste skridt vel de små bryster eller ridebukselårene, eller de små fødder eller.... Vi kan ikke med små kneb lave vejen fra barn til voksen uden bump - den usikkerhedfølelslw man har mens man finder sig selv er naturlig og er jo også med til at forme og en del af søgningen. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

HapsHapsHaps

Jeg synes det lyder voldsomt med så mange penge... Men det lyder ikke underligt at hun gerne vil have flere  Men det ville jeg bestemt mene ville være en dårlig idé at give efter for. Jeg er lærer i udskolingen, og jeg er rystet over at se hvordan BØRN på omkring 13-14 år bliver mere og mere fokuserede på penge, status, kunstigt hår, kunstige negle og absurd dyrt tøj og sko. Jeg forstår og kan huske fra mig selv at der gælder andre normer når man er teenager, men det er de voksnes ansvar at sætte en grænse og sige "stop" når det er for meget. Den grænser sætter man ikke ved at øse gratis penge ud til sit barn...

Din datter bør få et fritidsjob, og måske bør man overveje om hun skal have penge af sine bedsteforældre hver måned? Hvorfor er det egentlig nødvendigt? Min mormor gav mig engang en stor gave i form at et tilskud til en sprogrejse - det er en meningsfuld gave der batter noget, frem for lommepenge der med stor sandsynlighed bliver klattet væk.

Anmeld Citér

31. januar 2019

dorthemus

Anonym skriver:

Lige nu får min datter på 14år. 

1500kr om måneden. 

- Hun går til dans som jeg betaler 280 om måneden.

- fitness 230kr 

- laser behandling cirka 2000 om måneden da hun har været rimelig behåret. ( lægen er informeret) 

- lavet negle til 300-350 hver måned. 

- telefon 130 om måneden. 

Hun synes ikke hun får nok i lomme penge selv om jeg betaler for det hele. Hvad synes i ? Er jeg urimelig og skal jeg give hende 2000 om måneden istedet? Vil lige sige at hun får også penge af mormor og morfar når hun synes hun mangler sidst på måneden. 

Hej hej luksusfælden om få år  Nej, men det lyder som om det er løbet helt løbsk for dig og du må trække i håndbremsen før det er for sent. For det første er 1500 kr. langt over rimelighedens grænser. For det andet har du nu en enestående chance for at lære dit barn forskellen på Need to have/Nice to have. Negle og fitness hører efter min mening til sidste kategori i den alder og det kan hun betale selv hvis du ikke vil sætte beløbet på 1500 ned. Og ellers må hun jo løbe en tur.  Laserbehandling er jeg ambivalent omkring, men er usikker på om lægen er ind over eller ej for så kan hun måske få det dækket hvis problemet er så stort. 

Din kære datter er meget forkælet og hun får det svært med at klare sig selv med mindre du påtænker at understøtte dit barn langt ind i voksentilværelsen. 

Med hensyn til lommepenge så er jeg af den holdning at min egen datter ikke får penge for pligter. I en familie hjælpes man ad uden at få penge for det. Der er sgu heller ingen der stikker mig en 20’er for at gå ned med skrald 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Mort3

Hmm, min ærlige mening er at lommepengene burde fjernes helt. Om du vil betale fitness, negle osv., er nok mere et spørgsmål om, hvor meget man har råd til i den enkelte familie ift. hvad og hvor meget man vil betale for. 

Her får min datter på snart 15 ikke en øre i lommepenge  det gør ingen af mine unger. Jeg betaler selvfølgelig ting for hende, gaver til fødselsdage, fritidsinteresser, tøj efter behov osv. Men vil hun til frisør, købe dyrt tøj eller andet, så må hun selv punge op.

Da hun blev 13 fik hun avisjob, nu er hun opvasker på en kro. Hun skal lære at tjene sine egne penge samt værdien af penge når de forsvinder osv. Hun er knald dygtig til at styre sin økonomi og har på knapt 2 år sparet 7000 kr op af sin løn.

Nu bliver hun 15 om 14 dage. Hun er blevet tilbudt at få de ca. 800 kr hver måned, som vi får tin hende i børneungeydelse, men så skal hun også betale alt selv(studieture med skolen, fødselsdagsgaver, personlig pleje, alt tøj osv). Det har hun takket pænt nej tak til.

Christina 

Anmeld Citér

31. januar 2019

StjerneFrø

Det er helt vildt, at et barn på 14 år får 1500kr om måneden! Hun får da et chok uden lige når hun skal stå på egne ben og aldrig har lært værdien af penge. 

Jeg forstår godt behovet for for, at ville ‘hjælpe’ sin datter, men du gør det helt modsatte. Hun ville have super godt af, at få et arbejde og tjene sine egne penge. Jeg syntes, at det er helt fair at I som forældre betaler betaler nogle af hendes månedlige omkostninger - fx fritidsaktiviteter. Ved at støtte disse viser I således også, at sådanne ting er vigtige - at få motion og være social. Men hvis hun vil have nyt tøj, make up eller diverse skønhedsbehandlinger så må hun selv spare op. 

Fra mit synspunkt er det alt for voldsomt et beløb for en på 14 år. Man vil gerne hjælpe og forkæle sit barn, men det kan gøres på mange måder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.