14 år hvor meget i lomme penge ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. januar 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hold nu op, det er mange penge til en på 14! Gad det var mig.... Du skal absolut ikke give hende flere penge, hun kan få et job, hvis hun er utilfreds. Jeg ville også kræve at hun selv skulle betale resten selv (undtagen laser og måske dans). Du gør hende en kæmpe bjørnetjeneste; om et par år skal hun stå på egne ben på SU og så er der ikke er rådighedsbeløb på 1500+ kroner om måneden. 

Hvad bruger hun overhovedet så mange penge på?!

(Og jeg ville sige til bedsteforældrene at du sætter pris på deres "hjælp", men at hun ikke skal have penge sidste på måneden. Hvis de vil give kan du foreslå at de sætter dem en på en konto som hun kan få når hun er 21). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2019

energystar

Anonym skriver:

Lige nu får min datter på 14år. 

1500kr om måneden. 

- Hun går til dans som jeg betaler 280 om måneden.

- fitness 230kr 

- laser behandling cirka 2000 om måneden da hun har været rimelig behåret. ( lægen er informeret) 

- lavet negle til 300-350 hver måned. 

- telefon 130 om måneden. 

Hun synes ikke hun får nok i lomme penge selv om jeg betaler for det hele. Hvad synes i ? Er jeg urimelig og skal jeg give hende 2000 om måneden istedet? Vil lige sige at hun får også penge af mormor og morfar når hun synes hun mangler sidst på måneden. 

Min søn på 14 år får 140 kr. om måneden. Han får dem ikke for pligter - her hjælper han til når jeg beder ham om det. Han bliver aldrig trukket i lommepenge - de er ikke afhængige af hans opførsel eller hvor meget han hjælper til. Han ved, man skal hjælpe hinanden og at det intet har at gøre med penge. 

Jeg betaler mobilabb., tøj, sko osv. Hvis han vil have noget helt ekstraordinært dyrt tøj skal han selv give et tilskud. Hvis han er på Mac D. eller lignende med venner betaler han selv (indimellem giver jeg et lille tilskud til en burger eller lignende) Han er GOD til at spare sammen til ting han gerne vil have - sådan helt vildt god. Nogle gange giver jeg tilskud til større ting han gerne vil have, men ikke altid. Det er en "forhandling" fra gang til gang. 

Jeg ville slet slet ikke have råd til at give det i lommepenge som du giver - er helt chokeret �� 

Anmeld Citér

31. januar 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Da jeg var barn fik jeg lommepenge og tøjpenge efter de satser som anbragte fik efter - ikke at jeg var anbragt men mine forældre synes det var en god rette snor.

Her i 2018 er det 130 kr om ugen i lommepenge og 150 kr om i tøjpenge.

Så de 1500 kr om måneden er et fint stort beløb.

Jeg tænker også at laser behandlingen lyder som noget det er fint i betaler som forældre og det samme med danser (måske også fitness) - men negle og telefon ville det være fint hun selv betalte - netop for som andre siger, at få et realistisk forhold til penge.

Det er vigtigt at lære at prioritere og vide at man ikke kan få alt man peger på - medmindre du selvfølgelig har tænkt dig at betale for hendes forbrug til du dør. Og som andre også skriver mormor og morfar skal heller ikke give noget sidst på måneden - forklar dem hvorfor og foreslå evt. andre måder de kan hjælpe/forkæle på.

Men hjælp hende med at tage ansvar - sæt jer ned og snak om hvad hun bruger sine penge på - lav en oversigt over de sidste måneder - og snak så om hvad hun absolut ikke vil undvære (er det neglene - biografturene eller hvad nu ) - og se så på hvad hun kan bruge på det forskellige ting - hvad er der til overs, hvis hun gerne vil det og det.

Hjælp hende med at styre sin økonomi - det vil være en gave for livet. Og det er altså ikke bare gjort ved at begrænse pengestrømmen, man skal også give hende nogle værktøjer og sparring til hun er klar til at stå på egne ben. 

Og hvis man så vil hjælpe eller forkæle, så er det da ok at lave aftaler som at forældrene gerne vil betale halvdelen af vinterstøvler og vinterjakke. Eller måske give et gavekort til biografen eller yndlings cafeen. (det er der også mange studerende som får)

Anmeld Citér

31. januar 2019

Baby17

Hvad skal en pige på 14 år med kunstige negle?

1500 kr er mange penge, når man er 14. Lær hende at spare op og bed bedsteforældrene om at lukke pengekassen 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Er det et seriøst opslag? 

Når men for at svare. Din datter er da skide klog. Hun har fundet ud af at pengekassen fra mor altid står åbent så hun kan bare kræve mere og sige det er skide synd for hende - så får hun mere. Alle 14 årige bilder deres mor/far ind at de har det hårdt - for det synes de seriøst selv! 

Hun er møgforkælet, økonomisk set ihvetfald! Hun har mere til sjov og ballade end vi har herhjemme med to almindelige lønninger! 

Stortset alt du nævner ( måske pånær laser) er luksusting - som da er super fede at kunne få, men altså ikke livsnødvendige og mange af dem prioriterer vi andre med vores løn for at få råd til. 

Da jeg var 14 fik jeg er par 100-200kr om måneden. Det var til en tur i biffen engang i mellem med veninderne. Tilgengæld betalte min mor altid mit tøj, telefon, sport osv ( men altså ikke negle osv var det noget jeg ville måtte jeg selv betale). 

Det var sku ikke sjovt - men nu rendte jeg heller ikke i byen eller andet dyrt da jeg var 14. Men lærte at spare op hvis jeg fx ville noget dyrt. Da jeg blev 16 fik jeg så mit første job i et supermarked ( til 60kr i timen) - sikke en fantastisk følelse at tjene sine egne penge og kunne bruge dem præcis som man ville! 

Anmeld Citér

31. januar 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

- laser behandling cirka 2000 om måneden da hun har været rimelig behåret. ( lægen er informeret) 

Hun synes ikke hun får nok i lomme penge selv om jeg betaler for det hele. Hvad synes i ? Er jeg urimelig og skal jeg give hende 2000 om måneden istedet? Vil lige sige at hun får også penge af mormor og morfar når hun synes hun mangler sidst på måneden. 

Hvis hun vil have flere penge, må hun få et arbejde, og ikke tigge bedsteforældrene. OG bedsterne skal ikke give hende penge hver gang, hun spørg.

Men hun ved jo at hun bare kan brokke sig, og så får hun det. 

Hun har omkring det samme som jeg har til en hel måned, og det er til mad, og alt det der. ikke bare til sjov. 

Hvad bruger hun alle de penge til? Jeg synes seriøst at I skal sætte en grænse og ikke giver hende så meget hver måned, hun kan jo åbenbart ikke styre det, hvis hun mangler penge i slutningen af hver måned. Det er gennemsnit 50 kr om dagen!!! 

Hvordan er I kommet frem til at hun skal have SÅ meget hver måned, uden at lave noget. 

Er hun enebarn? For ellers kommer I da til at blive fattige, for de næste vil jo nok også have det samme når de rammer den alder. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Er det en joke?

Mine får ikke lommepenge,de får det de behøver,og er de ikke tilfredse med det,må de lette numsen,og gå ud og få sig et job,så de kan finansere deres overforbrug.

Jeg har ingen gang som voksen 1500 til fis og ballade til mig selv.

Dans og laser behandling er fint du betaler,men resten må hun selv betale.

Hvorfor skal en 14 årige have lavet negle??

I de fleste fitnesscenter skal man være 15 for at måtte træne,og dette er i følgeskab med en voksen.

Så synes historie lyder lidt opdigtet... Sorry

Anmeld Citér

31. januar 2019

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

Altså, hun er jo gammel nok til at få et fritidsjob... 

da jeg var 14 fik jeg 400 om måneden samt mobilregningen. Det er godt nok 12 år siden, så tallet skal nok justeres lidt. Men det er alt for mange penge. 

Hvad med fx:

mobilregning

laser

og derudover 4-500 kr om måneden. 

Ingen negle, det er ikke nødvendigt samt for de 4-500 kr kan hun selv vælge hvad hun synes er vigtigst. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Anonym trådstarter

Synes det er lidt træls at i synes at dette er en opdigtet historie men jeg kan love det er det ikke. Jeg svare jer senere en efter en da jeg sidder med en træls ipad. 

Ang negle. Hun har i lang tid gemt sine hænder da hun er flov over dem. Hun synes hun havde baby hænder og det gik ud over selvtiliden så min kollega som er sygeplejerske anbefalede dette så hun kunne tage hænderne ud af lommerne. Det har så virket. Hun får dem ikke lavet mega lange. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Wow det er godt nok vildt!  

Da jeg var barn, fik jeg 150-200 kr. om måneden, og ud fra dette beløb skulle jeg betale mobil, bind, tøj som jeg ville have og andre fornøjelser selv.. Det eneste mine forældre betalte var fritidsaktivitet og tøj som var nødvendigt.. 

Jeg synes seriøst, at du skal skrue ned for beløbet til MAKS 1000 kr. om måneden (ja ville endda nok sige 500 kr.), og så lade hende betale noget mere selv 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.