Da jeg var barn fik jeg lommepenge og tøjpenge efter de satser som anbragte fik efter - ikke at jeg var anbragt men mine forældre synes det var en god rette snor.
Her i 2018 er det 130 kr om ugen i lommepenge og 150 kr om i tøjpenge.
Så de 1500 kr om måneden er et fint stort beløb.
Jeg tænker også at laser behandlingen lyder som noget det er fint i betaler som forældre og det samme med danser (måske også fitness) - men negle og telefon ville det være fint hun selv betalte - netop for som andre siger, at få et realistisk forhold til penge.
Det er vigtigt at lære at prioritere og vide at man ikke kan få alt man peger på - medmindre du selvfølgelig har tænkt dig at betale for hendes forbrug til du dør. Og som andre også skriver mormor og morfar skal heller ikke give noget sidst på måneden - forklar dem hvorfor og foreslå evt. andre måder de kan hjælpe/forkæle på.
Men hjælp hende med at tage ansvar - sæt jer ned og snak om hvad hun bruger sine penge på - lav en oversigt over de sidste måneder - og snak så om hvad hun absolut ikke vil undvære (er det neglene - biografturene eller hvad nu ) - og se så på hvad hun kan bruge på det forskellige ting - hvad er der til overs, hvis hun gerne vil det og det.
Hjælp hende med at styre sin økonomi - det vil være en gave for livet. Og det er altså ikke bare gjort ved at begrænse pengestrømmen, man skal også give hende nogle værktøjer og sparring til hun er klar til at stå på egne ben.
Og hvis man så vil hjælpe eller forkæle, så er det da ok at lave aftaler som at forældrene gerne vil betale halvdelen af vinterstøvler og vinterjakke. Eller måske give et gavekort til biografen eller yndlings cafeen. (det er der også mange studerende som får)
Anmeld
Citér