14 år hvor meget i lomme penge ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.875 visninger
44 svar
207 synes godt om
30. januar 2019

Anonym trådstarter

Lige nu får min datter på 14år. 

1500kr om måneden. 

- Hun går til dans som jeg betaler 280 om måneden.

- fitness 230kr 

- laser behandling cirka 2000 om måneden da hun har været rimelig behåret. ( lægen er informeret) 

- lavet negle til 300-350 hver måned. 

- telefon 130 om måneden. 

Hun synes ikke hun får nok i lomme penge selv om jeg betaler for det hele. Hvad synes i ? Er jeg urimelig og skal jeg give hende 2000 om måneden istedet? Vil lige sige at hun får også penge af mormor og morfar når hun synes hun mangler sidst på måneden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2019

Helloo

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

- laser behandling cirka 2000 om måneden da hun har været rimelig behåret. ( lægen er informeret) 

Hun synes ikke hun får nok i lomme penge selv om jeg betaler for det hele. Hvad synes i ? Er jeg urimelig og skal jeg give hende 2000 om måneden istedet? Vil lige sige at hun får også penge af mormor og morfar når hun synes hun mangler sidst på måneden. 

Undskyld, men mine alarm klokker skriger stop!

Lad hende lære lidt om økonomi. Hendes fitness og negle skal hun da selv betale med den store sum lommepenge. 

Håber da at hun laver en masse for at opnå den høje lommepenge. Det svare næsten til en hel su som hjemmeboende... 

Jeg ville derudover være sindssyg flov hvis mit barn hver måned tiggede bedste forældre om penge når hun selv havde knaldet 1500 af..  

Min bonus på 14.5 får penge når hun laver noget udover det sædvanlige.. Det kunne være passe sine brødre. Hun får man max 200 i måneden.  

Anmeld Citér

30. januar 2019

ErDuHerIkkeSnart

Hvis jeg forstår dine skriv rigtigt, er der tale om en folkeskoleelev med et månedligt forældre-dækket forbrug på mellem 4000-5000 kr.?? Det lyder i mine øjne fuldkommen vanvittigt højt...

Og det er ikke fordi jeg skal trække “det var meget bedre, dengang jeg var ung”-kortet - men så alligevel. Hendes rådighedsbeløb overstiger med længder hvad jeg havde til rådighed som ung udeboende studerende i mange år... 

Mon ikke tiden var inde til at lære noget om penge og forbrug - og i høj grad til at begynde at tjene en hel del af pengene selv, hvis man insisterer på at bruge så mange?

Anmeld Citér

31. januar 2019

Miti's mama

Anonym skriver:

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

Jeg ville sige at hvis min datter fik 1500 kr om mdr, så betalte hun dans, negle, fitness osv ud af de penge selv. Hvis hun så hellere vil bruge dem på noget andet, så må hun jo om det. 

Medmindre du forventer at betale hendes luksus forbrug (og det er luksus ting) indtil hun selv har en løn der kan dække det, så ville jeg begynde at lære hende økonomi nu.

Anmeld Citér

31. januar 2019

Birthdaybaby

Din datter har/får flere lommepenge end jeg, og jeg er en voksen kvinde i et vellønnet job. 

Jeg ville omgående trække stikket, hun er jo nødt til at lære at pengene ikke falder ud af himlen. 

Da jeg var studerende levede jeg OG min kæreste for 1.900 kroner om måneden når lejligheden mm var betalt. Og vi levede godt - men der var fandme ikke råd til “negle” og halløj. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Rockertand

Anonym skriver:

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

Du tager pis på os, men lad mig lege med:

Hun kan lette røven og få et arbejde, problemet løst.

Anmeld Citér

31. januar 2019

lineog4

Jeg ved ikke helt om jeg skal tage det alvorligt, men nu vælger jeg at gøre det.

Jeg har en datter der fylder 16 år til april. Hun har i lidt over et år fået 600 kroner om måneden, og det er tøjrene og sjov penge - dvs. Hun skal betale for sit eget tøj og sine fornøjelser. 

Skal hun have store ting a la vinterjakke lægger vi lidt penge til (gjorde vi ikke i år for hun fandt en i genbrugsen til 250 kroner og så betaler hun selv).

Derudover går hun til cross fit det koster 199 kroner om måneden som jeg betaler. HUn går til teater som koster 600 om året, dvs. 50 kroner om måneden. Og det er det.

HUn har forresten et arbejde hvor hun tjener omkring de 2000 om måneden og dem bruger hun ikke mange af, men sparer op til sit år i Italien næste år. 

Tror det er super vigtigt vi som forældre lærer vores børn at kunne leve for en SU også selvom vi har råd til at give mere. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

koeapabshicar

Laserbehandlingen synes jeg du selvfølgelig slal stå for. Derudover er det også fint du betaler for dans det er en fritidsaktivitet og det giver fin mening. 

1500 er i forvejen vildt vildt mange lommepenge i min optik! Wow! Af de penge skal hun selvfølgelig selv betale for det resterende. Jeg kender en hvis børn bare fik og fik og far betalte hver gang der blev spurgt de fik aldrig lært at håndtere pengene mellem deres hænder for alt blev betalt og de fik bare flere når de løb tør. De kan idag slet ikke styre deres økonomi og har intet begreb om penge. Mine alarmklokker ringer helt vildt når du beskriver din datters forbrug i en alder af 14(!) år. Det er nu du bliver nødt til at lærer hende om værdien af penge. Om du så vælger hun skal have 100 kr eller 1000 kr er jo så op til dig som forældre, vi andre kan tænke hvad vi vil om beløbet men du bliver nødt til at lærer hende tingene nu så hun kan stå på egne ben om få år. 

Anmeld Citér

31. januar 2019

Ena

Anonym skriver:

1500kr om måneden. 

- fitness 230kr 

Du gør hende en kæmpe bjørnetjeneste, ved at tilbyde hende et så luksuriøst og komfortabelt ungdomsliv. Studier viser nemlig, at netop disse unge, får økonomiske vanskeligheder som voksne, fordi de ikke har lært pengenes værdi, og handler derfor uansvarligt og uden forståelse for, hvor pengene kommer fra og hvad de skal prioritere at bruge dem på.  

Hvad i alverden skal en 14-årig bruge 1500-2000,- om måneden på, udover de ting du betaler? Hvad går lommepengene til?

Anmeld Citér

31. januar 2019

serinasmor

Jeg tør godt at love at min nu 9 årige aldrig får 1500 kr i lommepenge om måneden - uanset hvordan vores økonomi skulle se ud på det tidspunkt. 

Så jeg ville på ingen måde skrue op for beløbet - jeg ville nok nærmere begynde at trække nogle af de ting fra som hun burde betale selv, hvis det er vigtigt for hende. Negle fx. 

Hvis hun mangler penge, så må hun søge job som avisbud eller lignende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.