Hvad man ellers skal gøre?
Så holder man fri for egen regning. Man må da også selv tage lidt ansvar når man får børn, jeg synes det er ret forkælet at forlange penge for at være hjemme med syge børn så længe det varer hver eneste gang. Vi er i forvejen heldige med løn under egen sygdom (mere eller mindre) barns 1. Sygedag og mange har efterhånden 2. Sygedag også og de offentlige har omsorgsdage
hvis man er ude i noget decideret langtidssygdom må man kigge efter noget tabt arbejdsfortjeneste, men det er noget helt andet.
Jeg er grundlæggende enig med dig i, at man ikke skal snyde - MEN (og der er ét men):
Det har jeg også råd til at være enig med dig i! Min mand og jeg har begge 1. og 2. sygedage, min mand har omsorgsdage, jeg har solid polstret flexkonto og vi arbejder begge i virksomheder, hvor vi 1) kan tage vores arbejde med hjem 2) kulturen i forvejen er, at vi arbejder meget og på skæve tidspunkter og 3) vi har begge en lønindtægt, som gør, at worst case kan vi holde fri uden løn. Derudover har vi bedsteforældre tæt på.
Rammerne for børns sygdom rammer træls, hvis man er enlig forældre i en lavere indkomstgruppe hvor 'fri uden løn' måske er løsningen men næppe muligheden. Så jeg forstår godt, at løsningen på børns sygdom nogle gange bliver... oh well... alternativ!
Privilieblindhed kan hurtigt blive en realitet, når vi taler om (andres) moral.
Der er noget helt galt med strukturen på arbejdsmarkedet: der skal jo for pokker fødes børn for at samfundet hænger sammen. Med samme samfund er ikke meget for, at vi får opdateret rammerne, så virkeligheden matcher behovet. Og husk nu lige på, at vi ikke skal være 'ohh så taknemmelige' for muligheden for barnets 1./måske 2. sygedag og omsorgsdage. Det er rettigheder, som er købt af arbejdstagerne - fra arbejdsgiverne - i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i start 80'erne. Der er altså i stedet for fx mere i løn/mere barsel/mete ferie eller what ever, der var på bordet den gang.
Men ingen arbejdstagerrettigheder er altså kommet gratis ind i overenskomsten. Så glade jo bevares. På samme måde som jeg er det - generelt - for min overenskomst.
Vh.
Anmeld
Citér