Syg søn-Hvad med arbejdet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
300515 skriver:

Men tit er de eksisterende bedsteforældre og andre i netværket jo netop stadig på arbejdsmarkedet. Eller også har de ikke lyst/overskud til at passe børn. Hvilket vel er ok! 

Har jeg sagt det ikke er ok? 

Det er jo heller ikke de familier der nok søger en reservebedste, det er dem der ingen har. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2018

300515

BAE skriver:

Har jeg sagt det ikke er ok? 

Det er jo heller ikke de familier der nok søger en reservebedste, det er dem der ingen har. 

Nej. Men i det reservebedsteforældre blev nævnt som en måde at få hjælp på ved barnets sygedage, er mit argument at det sjældent er en løsning for særlig mange. Fint for dem hvor det virker  og lykkes, men min erfaring siger mig, at det er virkelig sjældent at det lader sig gøre. Og bare fordi man har et netværk kan man jo stadig have store vanskeligheder med at få hjælp til pasning.

Anmeld Citér

16. november 2018

Tommelise

300515 skriver:

Nej. Men i det reservebedsteforældre blev nævnt som en måde at få hjælp på ved barnets sygedage, er mit argument at det sjældent er en løsning for særlig mange. Fint for dem hvor det virker  og lykkes, men min erfaring siger mig, at det er virkelig sjældent at det lader sig gøre. Og bare fordi man har et netværk kan man jo stadig have store vanskeligheder med at få hjælp til pasning.

Det handler vel lidt om, at der er nogen, der bare synes, det er helt ok at lyve for sin arbejdsgiver.

Nogle gange kører tingene bare ikke lige, som vi gerne vil have det.

De fleste har nogle feriedage og feriefridage, som de selv kan placere, og nogle er også så heldige at have omsorgsdage.

På min arbejdsplads har jeg ikke én eneste feriedag eller feriefridag, som jeg selv kan placere.

Jeg er tvunget til at holde 5 ugers ferie i rap om sommeren, og jeg er også tvunget til at holde ferie i julen. Arbejdspladsen holder lukket, og dermed er der tale om tvungen ferie.

Og holder arbejdspladsen lukket flere dage end dem man har ferie/feriefridage til - ja så bliver man bare trukket i løn, og er dermed tvunget til at holde fri for egen regning. 

For nylig fik min mor en ny hjerteklap, og på operationsdagen var der ikke andet at gøre end at holde fri for egen regning.

Hvis jeg gerne vil ud at rejse udenfor den dyre højsæson - i foråret eller i efteråret - ja så kommer jeg selv til at betale for de dage, jeg skal holde fri, og så er der jo knap så meget ved at rejse uden for højsæsonen. Det bliver selvfølgelig billigere for min kæreste - men ikke for mig. Og jeg skal stadig have lov til at holde fri af min arbejdsgiver.

Sådan er det bare. Og sådan her det været i de 6 år, jeg har været på min arbejdsplads. 

Anmeld Citér

18. november 2018

dorthemus

EKAB skriver:

Men barnet har jo haft sin 1. Sygedag.

Som hendes mand tog. Jeg går ikke ud fra at de arbejder samme sted. 

Anmeld Citér

18. november 2018

Babilooo

dorthemus skriver:

Som hendes mand tog. Jeg går ikke ud fra at de arbejder samme sted. 

Men man har ikke ret til to barns første sygedag - selv hvis det er på to forskellige arbejdspladser.

det er den første da barnet er syg.. dvs ringes man hjem kl 11 så er det faktisk barnets første sygedag og du kan (hvis reglerne skal følges fuldstændigt) ikke tage fri dagen efter. Ej heller din mand. 

Men de fleste arbejdsgivere taler jo ikke sammen så der er mange der snyder

Anmeld Citér

18. november 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ
Tjullehej skriver:

Du bruger omsorgsdage eller tager en akut fridag. 

Meningen med børns 1. og eventuelt 2. sygedag som nogle har er at man kan finde løsning på problemet i løbet af det døgn med en babysitter.

Hvis du ikke har bedsteforældre, der kan passe vil jeg anbefale dig at få kontakt til en barnepige eller flere du kan trække på når det bliver nødvendigt. En tur med skoldkopper kan snildt tage en uge fra arbejde. I er alt for sårbare hvis I ikke har nogle der kan ringes til. 

Held og lykke med det hele 

Altså vi har tre børn og ingen, at ringe til!!! Så, man holder fri uden løn, hvis ikke ens arbejde har 1. Og 2. Sygedag. 

Anmeld Citér

18. november 2018

Babilooo

Altså vi har tre børn og ingen, at ringe til!!! Så, man holder fri uden løn, hvis ikke ens arbejde har 1. Og 2. Sygedag. 

Ved ikke helt om du mener det ikke er i orden med at du skal holde fri uden løn. Sig til hvis jeg misforstår. ...

De vilkår der står i ens kontrakt er jo dem som gælder og dem man har købt ind på.

så må man jo betale med dage uden løn når børnene er syge.. hvis man ikke har børns første sygedag.

du har selv valgt tre børn og at du ikke har nogen at ringe til er desværre ikke din arbejdsgivers problem...

Anmeld Citér

19. november 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ
Tjullehej skriver:

Ved ikke helt om du mener det ikke er i orden med at du skal holde fri uden løn. Sig til hvis jeg misforstår. ...

De vilkår der står i ens kontrakt er jo dem som gælder og dem man har købt ind på.

så må man jo betale med dage uden løn når børnene er syge.. hvis man ikke har børns første sygedag.

du har selv valgt tre børn og at du ikke har nogen at ringe til er desværre ikke din arbejdsgivers problem...

Min pointe fangede du ikke. 

Jeg mener man som forældre lige præcis har, det ansvar, at man SELVFØLGELIG selv passer sine syge børn! Man skal ikke have en barnepige, hvis de fx ligger med høj og feber eller kaster op. Jeg synes, dette ville kunne fungere med en evt bedsteforældre, som barnet er tæt knyttet til. Men jeg synes ikke, det er et barnepigejob. Det var, mere det, som var min pointe. 

Alt det andet er jeg da helt enig i. 

Anmeld Citér

19. november 2018

dorthemus

Tjullehej skriver:

Men man har ikke ret til to barns første sygedag - selv hvis det er på to forskellige arbejdspladser.

det er den første da barnet er syg.. dvs ringes man hjem kl 11 så er det faktisk barnets første sygedag og du kan (hvis reglerne skal følges fuldstændigt) ikke tage fri dagen efter. Ej heller din mand. 

Men de fleste arbejdsgivere taler jo ikke sammen så der er mange der snyder

Okay vidste jeg ikke. Men jeg er også helt alene med min datter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.