Syg søn-Hvad med arbejdet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2018

Tommelise

Tjullehej skriver:

Men man kan ikke tage mere end en barns 1. sygedag - det ligger jo ligesom i navnet. De fleste har ikke ret til flere sygedage i træk med deres barn. Faktisk - hvis du holder barns 1. sygedag er din mand ikke engang berettiget til at holde en sygedag med barnet - da det ikke er første sygedag.. men mange vælger så ikke at nævne at barnet har været sygt dagen før. ......

Og ja så er man forpligtet til at bruge ferie eller finde en person der kan passe - bedsteforældre/ nabo eller barnepige som børnene kender til. 

Netvæk er guld og mange gange en nødvendighed når man har små børn der altså ofte er syge mere en bare to dage. Det er altså for sårbart ikke har have en backup - for aå bruger man al sin ferie hurtigt.

Ja, reglerne er jo, som de er. Det kan man mene en hel masse om.

TS - hvad med at finde en rigtig sød reservebedste, som kan træde til ved sygdom. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2018

Møghe

grinny skriver:

Jeg hader de regler! Aldrig om nogen anden skal passe mit syge barn, det skal mor og far derhjemme og rolige omgivelser! Har aldrig forstået det med at “så har man en dag til at finde pasning” et barn skal ikke passe når det er sygdom!

nå men ja, jeg havde brugt mine omsorgsdage 

De fleste arbejdspladser er mig bekendt også positive overfor, at medarbejderne benytter omsorgsdage, ferie eller dage uden løn, således forældre med dette ønske kan få det opfyldt. Det er jo ikke virksomhedens “problem”, at medarbejderens børn er syge. Jeg synes vi er meget heldige med barnets sygedage

Anmeld Citér

13. november 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Loa skriver:

Jeg havde sgu brugt barn syg. Det er ikke fordi jeg ikke har fuld ud forståelse for arbejdsgiver osv, men seriøst, en babysitter til et sygt barn? Ej det ville jeg sgu ikke byde mit barn. 

Og at bruge ferie og atter ferie hvis ens barn render ind i sygdomme - så kan man blive klandret for ikke at give sit barn ferie i alle de klassiske ferie - så er det sgu også svært

Hun kam jo ikke bruge barn syg når de ved det hverken er 1. eller anden dag

Anmeld Citér

13. november 2018

Mops7

dorthemus skriver:

Du har ikke haft barnets første sygedag. Den tog din kæreste jo. Så du ringer barn syg i morgen. 

Jeg fik ringet mit barn hjem en dag. Dp ringede endda til min leder, da jeg ikke havde telefon på mig. Tog ikke selv hjem, men ringede efter far. Jeg kunne ikke få barnets 2 sygedag, fordi jeg ikke selv havde været egoistisk nok til at tage 1. Sygedag  .. skulle jeg have 2 sygedag med, skulle jeg selv have taget hjem  .. heldigvis fik min anden leder overbevist den ene om, at det var dejligt jeg havde fundet en løsning til første sygedag og fik så alligevel lov. Næste gang ringer jeg bestemt ikke efter andre.. så jeg da på den hvis der også er 2 sygedag! Hvilket er meget normalt jo. 

Anmeld Citér

14. november 2018

grinny

Møghe skriver:

De fleste arbejdspladser er mig bekendt også positive overfor, at medarbejderne benytter omsorgsdage, ferie eller dage uden løn, således forældre med dette ønske kan få det opfyldt. Det er jo ikke virksomhedens “problem”, at medarbejderens børn er syge. Jeg synes vi er meget heldige med barnets sygedage

Tror du har misforstået mig - arbejdspladsen kan intet gøre jeg personligt bryder mig bare ikke om at skulle have passet mit syge barn og derfor synes jeg det med barnets 1. sygedag er noget pjat fordi den skal bruges på at finde en der kan passe.

For mig skulle den dag bruges som “første dag mor eller far holder fri med syg barn” 

Anmeld Citér

14. november 2018

1518

I følge den nye HK overenskomst har man ret til fri BÅDE den dag, man bliver kaldt hjem OG den næste dag. Men har ikke lige set hvilken overenskomst, TS er ansat under.

https://www.hk.dk/raadogstoette/sygdom/barns-1-sygedag

Anmeld Citér

14. november 2018

Lje

Mops7 skriver:

Jeg fik ringet mit barn hjem en dag. Dp ringede endda til min leder, da jeg ikke havde telefon på mig. Tog ikke selv hjem, men ringede efter far. Jeg kunne ikke få barnets 2 sygedag, fordi jeg ikke selv havde været egoistisk nok til at tage 1. Sygedag  .. skulle jeg have 2 sygedag med, skulle jeg selv have taget hjem  .. heldigvis fik min anden leder overbevist den ene om, at det var dejligt jeg havde fundet en løsning til første sygedag og fik så alligevel lov. Næste gang ringer jeg bestemt ikke efter andre.. så jeg da på den hvis der også er 2 sygedag! Hvilket er meget normalt jo. 

Dum situation din chef sætter dig i. Men jeg tror faktisk også, din arbejdsplads forvalter reglerne forkert. Hvis far tager sygedag 1 men du har ret til både 1 og 2, så kan du sagtens tage dag 2. 

Spørg din fagforening eller HR på dit arbejde. Det er ikke en personlig afgørelse fra chef til chef. Det er defineret et sted.

Derudover virker det rimeligt fjollet, at en chef ikke værdsætter, at mor og far 'deles' om ulemperne.

Vh. 

Anmeld Citér

14. november 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Håber du fandt en løsning. 

I princippet ved din arbejdsplads jo ik om, barnet har været afsted tirsdag, også er blevet dårlig igen onsdag, så havde det været mig, havde jeg da seriøst overvejet at ta barnets første sygedag. 

Måske ik helt moralsk korrekt.... Men men men osv.... 

Og syntes det er virkeligt positivt, at I self deles om sygedagpenge, så det ik altid kun er feks dig, der holder fri. Vh Stine 

Anmeld Citér

14. november 2018

Loa

grinny skriver:

Jeg hader de regler! Aldrig om nogen anden skal passe mit syge barn, det skal mor og far derhjemme og rolige omgivelser! Har aldrig forstået det med at “så har man en dag til at finde pasning” et barn skal ikke passe når det er sygdom!

nå men ja, jeg havde brugt mine omsorgsdage 

Præcis. Man burde simpelthen finde et mere familievenligt system - investere lidt penge i det. Som om NOGEN synes det er sjovt med syge børn. Men hvis man ikke var så panisk over de barn sygedage, så kunne man måske undgå at sende småsyge børn afsted, og så kunne smitte måske undgåes.

Er godt klar over det aldrig kan være arbejdsgivers problem, men man kunne måske forestille sig en mere familievenlig løsning ville gavne måde ansat og firma.

Anmeld Citér

14. november 2018

300515

Barnets sygedage er ikke en ret man har og skal altid være foreneligt med arbejdspladsen. Derfor ville jeg gøre mit ypperste for ikke at udnytte det - for den gode kan arbejdspladsen godt fratage medarbejderen.

Barnets 1. sygedag er den første reelle sygedag. Altså den dag hvor barnet bliver sygt og ikke den dag mor eller far har første fridag for at passe barnet. Ydermere er barnets sygedag ikke engang nødvendigvis en hel dag. De fleste arbejdspladser er rimelig large med dette og lader folk blive hjemme hele dagen, men fx arbejder jeg et sted hvor jeg også har aftenvagter og weekendvagter og der er det ikke muligt at tage barnet syg på disse dage og barnets sygedag i dagvagter i hverdagen kan nemt risikere at blive byttet til en aftenvagt i stedet for.

Det er bestemt ærgerligt at reglerne er indrettet sådan, for det kan være ganske vanskeligt at få til at hænge sammen, men jeg synes nu stadig ikke det er fair at snyde arbejdspladsen og ville også synes det var ok med en advarsel hvis snyd blev opdaget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.