Janey skriver:
Jeg synes personligt, at det er nogle grove udtryk for personer, der ikke er med i en fagforening af den ene eller den anden årsag. Jeg synes fagforeninger er en rigtig god ting på mange fagområder, men jeg synes også, at der er nogle der er ret grove i sproget og mobber (ikke i denne tråd men nogle nævner her at de oplever det) personer uden for fagforeningerne.
Selvfølgelig siger de ikke nej til den overenskomst, som de godkendte fagforeninger har forhandlet sig til. De har jo ikke andre muligheder, når de ikke selv kan få lov at forhandle, som vi f.eks. gør på mit arbejde. Skulle de så arbejde gratis, da der jo ikke er nogen fastsat mindste-løn i Danmark? Ferie og barsel på dagpenge er de sikret gennem loven, men løn mv. findes der ikke lovgivning om, så fulgt de ikke overenskomsten, hvad skulle de så følge, når de ikke selv kan få lov at forhandle?
I lovgivningen er der heldigvis frihed til at være med i fagforeninger (hvilket bestemt ikke er en ret i alle lande), men der er også frihed til at vælge dem fra. I øvrigt forstår jeg ikke helt, hvordan folk ved, om deres kollegaer er med i en fagforening, da det ifølge persondataforordningen er ulovligt at registrere, om personer er medlem af en fagforening selvfølgelig bortset fra de enkelte fagforeninger, der selvfølgelig må registrere, hvem der er medlem, men de må ikke dele de oplysninger.
Hos os gav det sig selv, i forhold til hvem der var i fagforening og hvem der ik var, da det kun var os der var i fagforening, der fik info omkring forskellige møder, og det var kun os der sku strejke, hvis det var kommet så langt.
De andre sku så ha fuldt deres alm vagtplan, arbejdet underbemandet osv fordi vi feks ik måtte kalde vikar ind, eller på anden måde ta overarbejde. Det syntes de faktisk var vildt uretfærdigt, for så sku de jo løbe extra stærkt, og de ville ik engang ku tage extra vagter, for at hjælpe hinanden og mange andre ting.
De syntes også det var træls ik at få de samme informationer, som os andre samtidig med at vi fik dem, men i stedet måtte vente på at få info, fra os andre.
Deres utilfredshed gav anledning til nogle gode snakke, om fordele og ulemper ved at være medlem/ik medlem. Vh stine