Fagforening og A-kasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2018

Anonym

Mort3 skriver:

https://krifa.dk/fs/ansaettelsesvilkaar/fagforeningspres#lov

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=30701

På krifas hjemmeside står:

• Du har ret til samme løn og vilkår uanset, hvilken fagforening du er med i.
  • Det er en personlig rettighed frit at kunne vælge fagforening.

Fungerer så ikke altid i praksis.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2018

Anonym

Janet1989 skriver:

Du kan da bare melde dig ind i en gul fagforening og nasse på de goder og lønninger, som LO forbundene har forhandlet hjem . 

Gule fagforeninger har nemlig INTET at skulle have sagt ved overenskomst forhandlinger - fordi de må ikke selv forhandle overenskomster.

Har du spurgt dig selv, hvorfor de ikke må forhandle?

Anmeld Citér

26. juli 2018

Anonym

Lje skriver:

Som medlem af en rigtig fagforening er jeg da kun tilfreds med, hvis der kun forhandles goder som lønstigninger, efteruddannelse mv. for dem, der betaler ind til en forhandlingsberettige fagforening.  Nasserøvene (de uorganiserede eller dem, der er medlem af en fagforretning) kan, for min skyld, stagnere lønmæssigt, miste alle forhandlede løngoder, den 6. ferieuge, barnets sygedag(e), ret til videreuddannelse og adgang til fx kompetencefond. 

Men desværre forholder det sig sjældent sådan på en arbejdsplads, at man kun får del i goderne, når man er i en fagforening. Forhandlingsresultatet (eller næsten hele resultatet) plejer at komme alle til gode. Også dem, der nasser på fællesskabet. 

Så ja - stakkels dig sådan at blive holdt som gidsel, så du får del i ovenstående. Og naturligvis går ledelsen ikke i dialog med hver enkelt medarbejder om lønpakken hvis du er på en arbejdsplads med overenskomst. Det er ligesom spillereglerne.

Så en løsning er jo, at du melder sig ud. Men for ikke at være en hykler, så samtidig lige melder ud på din arbejdsplads, at du naturligvis ikke vil have fx den 6. ferieuge, kurser, barnets sygedag(e) eller andet, der er forhandlet hjem. 

"De gule" kan i øvrigt ikke matche noget som helst. De er en forretning. På linje med en fitnessklub. De er ikke berettiget til at forhandle overenskomst. De er ikke en del af arbejdsmarkedets parter. 

Vh.

Tak for fagforeningstalen, den var fin og hørt mange gange før.

Nu er det heldigvis så flot at fyre sådan noget af, når jeg som medlem betaler over 1000 kr hver måned (uden efterløn), når jeg som medlem INTET får for mine penge, jeg har haft brug for svar fra fagforeningen 4 gange de sidste 5 år, og hver gang har svaret været Det ved vi ikke eller Står det ikke nogen steder, jeg har nu været medlem i 20 år, desværre. Min (gule) mand har derimod modtaget fantastisk hjælp de sidste 10 år, han har været medlem. Jeg får ganske rigtigt de goder, som du nævner, men det gør alle andre kolleger også OG så vil jeg spørge dig: hvis de gule havde forhandlingsret, hvordan så resultatet så ud? Se, det ved du ikke, men jeg kan sige dig, at med nuværende kurver, så bliver det en realitet om ganske få år, for der er ingen, der vil blive ved med at betale over dobbelt så meget for ingenting, og de gule bliver endnu bedre for hver dag, der går.

Vil du betale dobbelt så meget for dit vand eller netforbindelse eller brændstof, når det er samme vare, nej vel?

Anmeld Citér

26. juli 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Øh - det MÅ de ikke? Og de vil rigtigt gerne? Det var en ny version. Vil du uddybe, hvorfor de ikke “må”? Er de i virkeligheden også for strejkeretten? 

Anmeld Citér

26. juli 2018

Anonym

Janet1989 skriver:

Du kan da bare melde dig ind i en gul fagforening og nasse på de goder og lønninger, som LO forbundene har forhandlet hjem . 

Gule fagforeninger har nemlig INTET at skulle have sagt ved overenskomst forhandlinger - fordi de må ikke selv forhandle overenskomster.

Desværre har de ikke så meget at skulle have sagt. For de gule VIL gerne og kæmper for det. Men de røde foreninger er noget gammeldags og holder på deres. Håber regeringen får åbnet op så der er plads til alle. Og husk at fx Krifa også laver overenskomster. 

Anmeld Citér

26. juli 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg er medlem af begge dele...

også selvom jeg ikke er dagpengeberettiget hvis jeg bliver opsagt inden min uddannelse er færdig...

jeg har haft stor glæde af min fagforening mere end en gang allerede så er bestemt ikke ked af at give de penge hver måned for den hjælp jeg har fået og ved jeg kan få...

jeg synes det er rart med nogen der har styr på reglerne som er uafhængige og kan give råd il bedste håndtering ved uenighed med arbejdspladsen...

det har været rart at kunne ringe til dem og spørge: "hvordan står jeg hvis nu de siger sådan og sådan?" og så har kunnet få svar om hvad reglerne siger men også en guiding i hvordan jeg måske kunne undgå en eventuel konflikt i det ved at tage hånd om det allerede inden det opstår...

Anmeld Citér

26. juli 2018

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg er medlem af begge dele, og kunne ikke forestille mig ikke at være det, for det første er der sikkerheden omkring dagpenge hvis man nu skulle komme til at stå uden arbejde. Dernæst er der alle goderne ved en overenskomst, og det med fællesskabet.

Dertil har jeg været rigtig glad for min tillidsmand, som har forhandlet min løn igennem de sidste 9 år, og gjort et fantastisk stykke arbejde - en af gangene måtte vi have støtte fra selve fagforeningen som gik ind i forhandlingen

Anmeld Citér

26. juli 2018

Lje

Nu er det heldigvis så flot at fyre sådan noget af, når jeg som medlem betaler over 1000 kr hver måned (uden efterløn), når jeg som medlem INTET får for mine penge, jeg har haft brug for svar fra fagforeningen 4 gange de sidste 5 år, og hver gang har svaret været Det ved vi ikke eller Står det ikke nogen steder, jeg har nu været medlem i 20 år, desværre. Min (gule) mand har derimod modtaget fantastisk hjælp de sidste 10 år, han har været medlem. Jeg får ganske rigtigt de goder, som du nævner, men det gør alle andre kolleger også OG så vil jeg spørge dig: hvis de gule havde forhandlingsret, hvordan så resultatet så ud? Se, det ved du ikke, men jeg kan sige dig, at med nuværende kurver, så bliver det en realitet om ganske få år, for der er ingen, der vil blive ved med at betale over dobbelt så meget for ingenting, og de gule bliver endnu bedre for hver dag, der går.

Vil du betale dobbelt så meget for dit vand eller netforbindelse eller brændstof, når det er samme vare, nej vel?

Jeg betaler 1075 kr. Hver måned. For a-kasse og Fagforening. Uden efterløn. Så hvordan det "kan være så flot at fyre af, når du betaler over 1000 kr. om måneden" ved jeg ikke, hvad jeg skal bruge til? 

Kurverne er heldigvis begyndt at gå den anden vej. I forbindelsen med OK-forhandlingerne var der massiv medlemsfremgang hele vejen rundt. Og heldigvis bliver de fleste hængende. Jeg skal ikke afvise, at der var et par nasserøve, der kun meldte sig ind for at være løndækket, og så meldte sig ud igen. Resten oplever nok enten værdi for pengene eller de køber ind på, at a-kasse er en forsikring (så jo, du får noget for dine penge: et sikkerhedsnet hvis du bliver fyret) på samme måde som en indboforsikring. Tilsvarende oplever medlemmer faktisk, at der er værdi i rådgivning, karriererspørgsmål, løntvister, mv. Det er selvfølgelig drønuheldigt, og bemærkelsesværdigt, at du kun har oplevet, din fagforening ikke kunne svare, når du spurgte. Den håber jeg, du har klaget over. Konstruktivt. Til dem. 

Hvis de gule fagforretninger får forhandlingsret? Det gør de heller ikke. Arbejdsgiver kan jo ikke rende bordet rundt og skulle vælge mellem, hvem de skal forhandle med. Det er én forhandlingsorganisation. Derudover tror jeg, at forårets forløb, og hele seancen, der pågår i DSB lige nu, fastholder mange i medlemmer rigtige fagforeninger, da retten til strejke jo netop er en af de ting, som de gule fagforretninger fratager folk. 

Men tilbage til mit spørgsmål: hvis du virkelig tror så meget på de gule fagforretninger, hvorfor melder du dig så ikke ind der? Og lige frasiger dig alle goderne, som fagforeningen har forhandlet? Det er nemlig sådan, at holdninger koster! 

Så for at svare på dit sidste spørgsmål: jeg handler kun steder med overenskomst. Jeg får gjort rent og vasket vinduer af firmaer med overenskomst. Min frisør har overenskomst. Jeg spiser kun på restauranter og flyver med flyselskaber med overenskomst. Jeg valgte elselskab efter overenskomst (og dernæst grøn energi). Og lige præcis internet ved jeg, jeg betaler mere for, for at vælge en udbyder, som har overenskomst. 

Det koster - dyrt - i vores husstand at have holdninger til samfundet. Men vi betaler det med glæde. 

Vh.

Anmeld Citér

26. juli 2018

Janet1989

Anonym skriver:

Ja, de må ikke forhandle fordi de ikke er nok medlemmer - ligeså snart de er oppe og have ligeså mange som LO , så får de forhandlingsret - desværre. 

Har selv været tillidsrepræsentant og oplevet flere i gule fagforeninger, som føler at de ikke har fået den hjælp de har haft brug for. Trist 

Anmeld Citér

26. juli 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Trist, du intet får ud af dit medlemskab. Din fagforening tager altså ingen faglige kampe for din faggruppe, de har ikke forhandlet din overenskomst, du holdes ikke ajour med fagrelaterede emner via medlemsblad, medlemsbreve, medlemsmøder etc., de yder ingen støtte ved fx en uretmæssig fyring, og de taler ikke din faggruppes sag i medierne? Du ville hellere organiseres sammen med folk fra vidt forskellige faggrupper - sekretærer, smede, frisører, rengøringsfolk etc. etc. - da det selvsagt ville give netop dig langt gunstigere forhold, at deres kendskab til netop dit erhverv og din faggruppes arbejdsvilkår i sagens natur er stærkt begrænset? Lidt ligesom at melde sig ind i og betale for medlemskab i en patientgruppe for samtlige sygdomme - fra prostatakræft over gigt til hørenedsættelse - i forventning om, at de ville kæmpe netop for folk med din lidelse i samme omfang og med samme vægt som hhv. Kræftens Bekæmpelse, Scleroseforeningen osv. osv.? Endda langt billigere (hvorfor mon?) 

De gule er imod strejkeret. Du tror alligevel, de vil kunne lægge samme pres på arbejdsgiversiden som egentlige fagforeninger? Og du tænker, at formanden for fx Krifa - hvis navn og ansigt er de færreste bekendt - vil få samme bevågenhed fra medier og befolkning, når han skal fikse en overenskomst for en minoritet af hhv. smede, frisører og sekretærer? 

Det er muligt, du blæser på arbejdsforholdene for andre fra din faggruppe og slet ikke kan se svagheden i tværfagligheden. Det er bare ikke vanvittigt sandsynligt, at arbejdsgiversiden vil opfatte det som helt oplagt at belønne medlemmer af de gule med vilkår, der tilnærmelsesvis modsvarer dem, de andre fagforeninger kontinuerligt har forhandlet sig til. 

Og jeg kunne ikke drømme om at flyve med Ryanair eller spise på en restaurant, der ikke havde overenskomst, selvom det er billigere. Jeg er ved at skifte bank, udelukkende,  fordi jeg moralsk ikke kan acceptere min tidligere banks dispositioner. Jeg ville heller aldrig i livet købe en kylling til en 50’er eller svinekoteletter til 30 kroner pakken. Så vel er vi da mange, der i moralens og/eller fornuftens navn betaler langt mere for produkter og ydelser, vi kan stå inde for og har realistiske forventninger til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.