Lje skriver:
Jeg betaler 1075 kr. Hver måned. For a-kasse og Fagforening. Uden efterløn. Så hvordan det "kan være så flot at fyre af, når du betaler over 1000 kr. om måneden" ved jeg ikke, hvad jeg skal bruge til?
Kurverne er heldigvis begyndt at gå den anden vej. I forbindelsen med OK-forhandlingerne var der massiv medlemsfremgang hele vejen rundt. Og heldigvis bliver de fleste hængende. Jeg skal ikke afvise, at der var et par nasserøve, der kun meldte sig ind for at være løndækket, og så meldte sig ud igen. Resten oplever nok enten værdi for pengene eller de køber ind på, at a-kasse er en forsikring (så jo, du får noget for dine penge: et sikkerhedsnet hvis du bliver fyret) på samme måde som en indboforsikring. Tilsvarende oplever medlemmer faktisk, at der er værdi i rådgivning, karriererspørgsmål, løntvister, mv. Det er selvfølgelig drønuheldigt, og bemærkelsesværdigt, at du kun har oplevet, din fagforening ikke kunne svare, når du spurgte. Den håber jeg, du har klaget over. Konstruktivt. Til dem.
Hvis de gule fagforretninger får forhandlingsret? Det gør de heller ikke. Arbejdsgiver kan jo ikke rende bordet rundt og skulle vælge mellem, hvem de skal forhandle med. Det er én forhandlingsorganisation. Derudover tror jeg, at forårets forløb, og hele seancen, der pågår i DSB lige nu, fastholder mange i medlemmer rigtige fagforeninger, da retten til strejke jo netop er en af de ting, som de gule fagforretninger fratager folk.
Men tilbage til mit spørgsmål: hvis du virkelig tror så meget på de gule fagforretninger, hvorfor melder du dig så ikke ind der? Og lige frasiger dig alle goderne, som fagforeningen har forhandlet? Det er nemlig sådan, at holdninger koster!
Så for at svare på dit sidste spørgsmål: jeg handler kun steder med overenskomst. Jeg får gjort rent og vasket vinduer af firmaer med overenskomst. Min frisør har overenskomst. Jeg spiser kun på restauranter og flyver med flyselskaber med overenskomst. Jeg valgte elselskab efter overenskomst (og dernæst grøn energi). Og lige præcis internet ved jeg, jeg betaler mere for, for at vælge en udbyder, som har overenskomst.
Det koster - dyrt - i vores husstand at have holdninger til samfundet. Men vi betaler det med glæde.
Vh.
Og ja, det er nemlig pisse hamrende dyrt og besværligt at have solidariske holdninger og efterleve dem konsekvent. Jeg har lige tvunget min stakkels lille familie ud på en længere køretur igennem Tyskland, fordi nærmeste lufthavn kun blev betjent af Ryan Air. Og fandme’ nej, om jeg vil være med til det. Ligesom jeg heller ikke vil betale til arbejdskraft, der ikke har ordentligt overenskomstmæssige vilkår nogen som helst andre steder.
Til gengæld går jeg (og min mand) lige om lidt med glæde på lang og vellønnet barsel, som skal nydes sammen med de pensionerede/efterlønnede bedsteforældre, og kombineres med næste års 6 ugers optjente ferie. Amen!