Jeg er medlem af begge, modvilligt, er taget som gidsel som alle andre på min arbejdsplads, da der kun forhandles løn for dem, der er medlem af denne fagforening. Der er ingen dialog med ledelsen, hvis man ikke betaler kassen hver måned for en ydelse, som de gule fagforeninger kunne matche til 50% besparelse på kontigentet.
Som medlem af en rigtig fagforening er jeg da kun tilfreds med, hvis der kun forhandles goder som lønstigninger, efteruddannelse mv. for dem, der betaler ind til en forhandlingsberettige fagforening. Nasserøvene (de uorganiserede eller dem, der er medlem af en fagforretning) kan, for min skyld, stagnere lønmæssigt, miste alle forhandlede løngoder, den 6. ferieuge, barnets sygedag(e), ret til videreuddannelse og adgang til fx kompetencefond.
Men desværre forholder det sig sjældent sådan på en arbejdsplads, at man kun får del i goderne, når man er i en fagforening. Forhandlingsresultatet (eller næsten hele resultatet) plejer at komme alle til gode. Også dem, der nasser på fællesskabet.
Så ja - stakkels dig sådan at blive holdt som gidsel, så du får del i ovenstående. Og naturligvis går ledelsen ikke i dialog med hver enkelt medarbejder om lønpakken hvis du er på en arbejdsplads med overenskomst. Det er ligesom spillereglerne.
Så en løsning er jo, at du melder sig ud. Men for ikke at være en hykler, så samtidig lige melder ud på din arbejdsplads, at du naturligvis ikke vil have fx den 6. ferieuge, kurser, barnets sygedag(e) eller andet, der er forhandlet hjem.
"De gule" kan i øvrigt ikke matche noget som helst. De er en forretning. På linje med en fitnessklub. De er ikke berettiget til at forhandle overenskomst. De er ikke en del af arbejdsmarkedets parter.
Vh.