Fagforening og A-kasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Jeg er medlem af:

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.583 visninger
41 svar
75 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juli 2018

Anonym trådstarter

Jeg er lide nysgerrig. Jeg har haft snakken med kollegaer omkring fagforening og a-kasse. Nogle er slet ikke medlem af hverken det ene eller det andet. Hvor mange er medlem ? Og er i under den fagforening der repræsentere jeres fag? 

jer der ikke er medlem hvad er grunden? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2018

Carina:-)

Jeg er af de selvstændiges afd og arbejdsgiver forening ved krifa. 

Var før ved Dana men de er på ingen måder klædt på til at varetage en mellemstor virksomhedsejers  interesser. 

Så skiftede til krifa. 

Har været medlem af fagforening siden jeg fyldte 18 og har tævet ind i mine børns hoveder at det er det dummeste ikke at forsikre sig.

Anmeld Citér

25. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har stemt både a-kasse og fagforening. Men det er faktisk løgn lige nu er jeg ikke medlem nogen steder, men det er fordi jeg er begyndt at studere og har 3,5 år tilbage endnu (starter uddannelsen efter ferien). Men! Når jeg er i job er jeg medlem af den fagforening der repræsentere mit fag og den tilsvarende a-kasse. For mig har det indtil videre været det bedste for mig. Og jeg ved at min nye uddannelse/mit nye fag også har en meget meget engageret fagforening så der er ingen tvivl om at jeg skal være medlem, også allerede fra studiestart da der er gratis medlemskab for de studerende. 

Anmeld Citér

25. juli 2018

Nomnom

Jeg er medlem hos A-kasse og fagforening.

Har været 10 år i FTF-akassen. Dem er jeg rigtig tilfreds med, og har altid fået god betjening og rådgivning. Dem bliver jeg ved med at være hos.

Som lærer har jeg været med i DLF, men grundet brancheskifte har jeg nu skiftet fagforening til HK. 

Jeg synes det er rart at have den forsikring - både ifm. med løn/indkomst fra a-kassen, skulle man blive arbejdsløs, men også at man ved medlemsskab i fagforeningen altid kan få hjælp ifm. problematikker på arbejdet.

Anmeld Citér

25. juli 2018

Anonym

Jeg er medlem af begge, modvilligt, er taget som gidsel som alle andre på min arbejdsplads, da der kun forhandles løn for dem, der er medlem af denne fagforening. Der er ingen dialog med ledelsen, hvis man ikke betaler kassen hver måned for en ydelse, som de gule fagforeninger kunne matche til 50% besparelse på kontigentet.

Anmeld Citér

25. juli 2018

Mort3

Jeg er medlem af begge, modvilligt, er taget som gidsel som alle andre på min arbejdsplads, da der kun forhandles løn for dem, der er medlem af denne fagforening. Der er ingen dialog med ledelsen, hvis man ikke betaler kassen hver måned for en ydelse, som de gule fagforeninger kunne matche til 50% besparelse på kontigentet.

Er det overhovedet lovligt? Troede der var frit A-kasse og fagforeningsvalg? Hvis arbejdspladsen er underlagt en overenskomst, så skal den jo gælde alle uanset fagforening eller A-kasse. Der tror jeg bestemt ikke, at det må diskrimineres? Men jeg er da ikke sikker.

Ps. Er forresten aelv medlem af begge dele. Har været det aiden den dag jeg fyldte 18 år, som snart er 20 år siden. Er medlem af Det Faglige Hus og har været det i snart 10 år, for det forskellige. 

Anmeld Citér

25. juli 2018

Mort3

Anonym skriver:

https://krifa.dk/fs/ansaettelsesvilkaar/fagforeningspres#lov

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=30701

På krifas hjemmeside står:

• Du har ret til samme løn og vilkår uanset, hvilken fagforening du er med i.
  • Det er en personlig rettighed frit at kunne vælge fagforening.

Anmeld Citér

25. juli 2018

Janet1989

Anonym skriver:

Du kan da bare melde dig ind i en gul fagforening og nasse på de goder og lønninger, som LO forbundene har forhandlet hjem . 

Gule fagforeninger har nemlig INTET at skulle have sagt ved overenskomst forhandlinger - fordi de må ikke selv forhandle overenskomster.

Anmeld Citér

25. juli 2018

Lje

Som medlem af en rigtig fagforening er jeg da kun tilfreds med, hvis der kun forhandles goder som lønstigninger, efteruddannelse mv. for dem, der betaler ind til en forhandlingsberettige fagforening.  Nasserøvene (de uorganiserede eller dem, der er medlem af en fagforretning) kan, for min skyld, stagnere lønmæssigt, miste alle forhandlede løngoder, den 6. ferieuge, barnets sygedag(e), ret til videreuddannelse og adgang til fx kompetencefond. 

Men desværre forholder det sig sjældent sådan på en arbejdsplads, at man kun får del i goderne, når man er i en fagforening. Forhandlingsresultatet (eller næsten hele resultatet) plejer at komme alle til gode. Også dem, der nasser på fællesskabet. 

Så ja - stakkels dig sådan at blive holdt som gidsel, så du får del i ovenstående. Og naturligvis går ledelsen ikke i dialog med hver enkelt medarbejder om lønpakken hvis du er på en arbejdsplads med overenskomst. Det er ligesom spillereglerne.

Så en løsning er jo, at du melder sig ud. Men for ikke at være en hykler, så samtidig lige melder ud på din arbejdsplads, at du naturligvis ikke vil have fx den 6. ferieuge, kurser, barnets sygedag(e) eller andet, der er forhandlet hjem. 

"De gule" kan i øvrigt ikke matche noget som helst. De er en forretning. På linje med en fitnessklub. De er ikke berettiget til at forhandle overenskomst. De er ikke en del af arbejdsmarkedets parter. 

Vh.

Anmeld Citér

26. juli 2018

Anonym

Mort3 skriver:

Er det overhovedet lovligt? Troede der var frit A-kasse og fagforeningsvalg? Hvis arbejdspladsen er underlagt en overenskomst, så skal den jo gælde alle uanset fagforening eller A-kasse. Der tror jeg bestemt ikke, at det må diskrimineres? Men jeg er da ikke sikker.

Ps. Er forresten aelv medlem af begge dele. Har været det aiden den dag jeg fyldte 18 år, som snart er 20 år siden. Er medlem af Det Faglige Hus og har været det i snart 10 år, for det forskellige. 

Vores tillidsrep. er fagforeningskvinde, hun har eksklusivt dialog med ledelsen, og hun sorterer benhårdt i informationen, som kun tilgår medlemmer. Vi er så en flok, der sidder og videresender information til de kolleger, der ikke er medlem, da de ellers ikke får information, der vedrører os alle.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.