Hvad er der med den skærmtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Det viser sig hurtigt i deres leg, de der f.eks. spiller meget spil har ofte svært ved, at lege andet end noget fra spillet. De isolerer sig dermed fra andre der ikke spiller. De fleste der ser meget eller spiller taler desuden meget om det. Jeg har også spurgt ind til det, hvis min fornemmelse siger mig, at skærmtiden er en del af en problemstilling. Jeg har aldrig taget fejl og ofte er det forældre der har mere end svært ved, at regulere det for barnet selvom de egentlig gerne vil.

Det kan man bare se..

Så lærte jeg også noget nyt, selvom det ikke er det billede der tegner sig i mine børns omgangskreds, hvor mange (ligesom mine) ikke har udbredt begrænset skærmtid. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mom skriver:

Det kan man bare se..

Så lærte jeg også noget nyt, selvom det ikke er det billede der tegner sig i mine børns omgangskreds, hvor mange (ligesom mine) ikke har udbredt begrænset skærmtid. 

Der kan dels være stor forskel på hvordan et barn agerer derhjemme og i skolen. Nogle børn bliver mere afhængige end andre og så kommer det selvsagt også an på hvor gode forældrene er til at tale med og opdrage barnet udover skærmtiden. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Der kan dels være stor forskel på hvordan et barn agerer derhjemme og i skolen. Nogle børn bliver mere afhængige end andre og så kommer det selvsagt også an på hvor gode forældrene er til at tale med og opdrage barnet udover skærmtiden. 

Selvfølgelig (tænker jeg), at der er forskel på børns adfærd hjemme og ude.

Men ser du en direkte forbindelse mellem skærmtid og (mangel på) opdragelse?

Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig og ikke af provokation, bare så du ikke tror at jeg bare vil være på tværs 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Roselil skriver:

Men den såkaldte ulvetime, kan jo bruges til at øve sig i tålmodighed, at slappe af i sig selv uden underholdning, at kunne udholde frustration og tackle eget følelsesliv etc. øvelse der virkelig kan give pote når de bliver ældre...

Det gør de skam også. De øver sig vældigt i at vente tålmodigt på at maden bliver færdig, nogen dage er bedre end andre  

sorry. Men de har ingen problemer med at vente når de ikke er smadrede efter en lang dag, have fantasi, være i deres følelser og generelt være nogen rigtig sunde og gode børn. Jeg tror lige akkurat det går an, at de ser tv i 20 min mens jeg kaster noget mad sammen  

Jeg er sgu heller ikke super tålmodig når jeg er træt og sulten  

Anmeld Citér

12. juni 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mom skriver:

Selvfølgelig (tænker jeg), at der er forskel på børns adfærd hjemme og ude.

Men ser du en direkte forbindelse mellem skærmtid og (mangel på) opdragelse?

Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig og ikke af provokation, bare så du ikke tror at jeg bare vil være på tværs 

Nej da, et barn kan da sagtens være velopdragen og samtidig se skærm. Men i de familier hvor hele eftermiddagen og morgen går med skærm, der mindskes tiden og nærværet med forældrene jo selvsagt.

Det handler egentlig ikke så meget om opdragelse for mig. Det handler om, at jeg ser nogle børn der ikke har udviklet bl.a. finmotorik, koncentration/fordybelse og egen fantasikraft.

Herudover er der de grelle eksempler på indadvendte, ensomme børn og eller aggressive børn. Her er det jo oftest en kombination af børn der bruger for meget skærm samtidig med, at deres forældre ikke magter opdragelsesrollen.

Anmeld Citér

12. juni 2018

Bananaalice

Jeg synes ikke man skal sammenligne sine egne voksne behov med et barn på under 2 års behov. De er i en alder hvor de skal udvikle sig og lære igennem leg og fordybelse. Og fair nok at se en halv times tegnefilm, men hvis det er 1½ time om dagen er der ikke megen tid til bare også at kunne være hjemme og lege, se dig lave aktiviteter og andet. Hun lære fra dig.

Anmeld Citér

13. juni 2018

Tante15

Jeg tror, at der er stor forskel på børnenes alder, men jeg går ind for at begrænse skærmtid. 

Jeg har en pige på 7 og jeg synes at det er tankevækkende, at de i sfoen har lavet begrænsning på, at man fx. kun om fredagen må have IPads med, da de oplever at børnene sidder med IPads og øvrige aktiviteter ikke kan måle sig med IPads, såsom at lege sammen og være udenfor, lave kreative ting. Jeg forstår ikke konceptet med at give dem IPads med i skole, medmindre den skal bruges i undervisningen, men det er ikke tilfældet her. Her tænker jeg at det er vigtigt, at de voksne hjælper børnene, så det ikke tager overhånd. 

Jeg oplever også i mødregruppe, hvor børn var omkring 6 -7 år, at de andre havde IPads med, og i stedet sad på rad og række og så IPads fremfor at finde på noget at lave.

måske er jeg lidt gammeldags, men jeg synes, at det er vigtigt, at IPads begrænses grundet ovenstående, og er med tiden blevet mere restriktiv i forhold til IPads, for synes bare at de ofte bliver forstyrrende for børns leg, men det er jo svært at få en leg i gang, når de andre sidder med IPads. 

Jeg synes også, at der er positive ting ved en ipad, men dog i begrænsede mængder, så der er lyst og tid til de andre aktiviteter.

Anmeld Citér

13. juni 2018

Carina:-)

Ingen begrænsninger. 

Der er fri Adgang til skærm her i huset 

Og Alligevel flyder det med perleplader bøger tegninger vasketøj med græspletter pg mælkebøttesaft.

Det er altid legekammerater og vi har velfungerende relativt velopdragende og veltilpassede børn(ifølge skolen  bh osv)

Vi forældre er og så rimelig nærværende og ok til at se det enkelte barn selv om vi også elsker at være online se tv imens vi laver mad osv

Jeg synes som med så mange ting at der er en voldsomt generalisering. 

Det ene behøver vel ikke udelukke det Andet ?

Anmeld Citér

13. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Nej da, et barn kan da sagtens være velopdragen og samtidig se skærm. Men i de familier hvor hele eftermiddagen og morgen går med skærm, der mindskes tiden og nærværet med forældrene jo selvsagt.

Det handler egentlig ikke så meget om opdragelse for mig. Det handler om, at jeg ser nogle børn der ikke har udviklet bl.a. finmotorik, koncentration/fordybelse og egen fantasikraft.

Herudover er der de grelle eksempler på indadvendte, ensomme børn og eller aggressive børn. Her er det jo oftest en kombination af børn der bruger for meget skærm samtidig med, at deres forældre ikke magter opdragelsesrollen.

Men hvordan ved du reelt hvor meget skærmtid de forskellige børn har? Spørger du børnene eller forældrene?

Ikke udviklet finmotorik, koncentration og andet, kan vel også være pga. andre ting end for meget skærmtid?

Dit sidste afsnit syntes jeg er en grov generalisering, og tænker uden kontekst, men mere en fordom eller antagelse du har.?

Jeg spørger fordi jeg generelt er nysgerrig på emnet, og fordi som jeg nævnte, slet ikke er det billede jeg ser i mine børns omgangskreds, hvor de (selvfølgelig) ser meget skærm, men hvor de netop også er rigtig gode til at lege, snakke sammen, og holde koncentrationen

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kun ser en snæver kreds af børn, men det gør du vel også når jeg tænker nærmere over det.

Anmeld Citér

13. juni 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Carina:-) skriver:

Ingen begrænsninger. 

Der er fri Adgang til skærm her i huset 

Og Alligevel flyder det med perleplader bøger tegninger vasketøj med græspletter pg mælkebøttesaft.

Det er altid legekammerater og vi har velfungerende relativt velopdragende og veltilpassede børn(ifølge skolen  bh osv)

Vi forældre er og så rimelig nærværende og ok til at se det enkelte barn selv om vi også elsker at være online se tv imens vi laver mad osv

Jeg synes som med så mange ting at der er en voldsomt generalisering. 

Det ene behøver vel ikke udelukke det Andet ?

Jeg er enig - det ene udelukker ikke det andet! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.