Hvad er der med den skærmtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2018

grinny

Astrid&alex skriver:

Hej, jeg syntes også at det er et interesant spørgsmål, men har et helt andet udgangspunkt. Min søn er 21 mrd, så han er lille. Men her er der ingen skærmtid, - som i overhovedet ikke. Der er heller ikke noget tv. Jeg tænker måske lidt tv fra han bliver 2 år, måske ca max 30 minutter/dag. Ipad forestiller jeg mig ikke han får lov til før han kommer i skole alderen, og med tids restriktioner.
Min indstilling kommer oprindelig fra at have set på min nevø, som har haft skærm siden lille - uden begrænsninger. Jeg har været chokeret over forholdet til skærmen. Nu er han så 4 og der er ting man bare ikke kan få ham til med mindre han ser noget skærm.
Og så har jeg selv kigget lidt rundt på forskning og anbefalinger. Og hvad jeg har set peger i retning af at skærmtid ikke er godt for små børn. Og syntes også det er ubehageligt at mere end halvdelen af børnehave børn i følge en undersøgelse hellere vil være på ipad end at lege med andre børn.
Og når man vælger “0 skærmtid” er det let at blive bekræftet i at det er god ide. Jeg var på hospitalet for nyligt i børneventeværelset. Der er måske 30 børn. De kigger alle på en skærm. Den eneste der leger er min dreng.
Jeg kunne måske vælge “lidt ipad”. Men jeg gider ikke at have en kamp med mit barn. Og jeg er bekymret over at skærmen kan blive “løsningen” man hiver frem for at få fred.

Selvfølgelig betyder det også at jeg selv må tilpasse mig. Så jeg prøver at undgå både iPaden og min telefon fra når jeg henter til han kommer i seng. Det er også dejligt for mig at jeg bruger mindre skærm 

Så med det udgangspunkt er det interessant for mig at høre om andres tilgange og erfaringer. Og hvorfor man giver iPads til (små) børn. 

Det er nemlig interessant at høre om andres måder, meninger og holdninger - vi skal jo lære hele livet 

Altså nu er min datter kun 19 måneder, men tænker at hun har et helt normalt forhold til tv, ipad osv. - ville så nok heller ikke selv kunne undvære det til hun går i seng? Det er stort du kan det! 

Men i et venteværelse ville hun til hver en tid vælge legetøjet, hos mormor, hos venner osv. Hun spørg kun om Gurli Gris derhjemme når hun er træt og jeg kan se at hun egentlig bare har brug for at sidde  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2018

serinasmor

Jeg tror måske bare ikke, du er nået til det stadie endnu  

Min store på nu 8 kunne se tv eller netflix hele dagen, eller spille på ipad eller computer en hel dag - og glemme at gå på toilettet eller at mærke om hun var sulten eller tørstig. 

Det første hun spørger om i weekenden er tv og det første hun spørger om når hun kommer hjem er tv. Vi er nødt til at begrænse det for hende, for hun kan helt tydeligt ikke selv finde ud af det. 

Hun kunne fint da hun var mindre - for der kunne hun ikke sidde stille ret længe 

Hun kan heller ikke - ikke se skærm - hvis den er tændt  Så hvis lillebror er syg og ser noget småbørnstv så sætter hun sig og brokker sig over ikke at måtte skifte til noget andet

Og omvendt så brokker hun sig over ikke at have lavet noget hvis hun har set meget netflix en dag ...

Anmeld Citér

11. juni 2018

300515

Jeg har det på lidt samme måde. Min datter er lige blevet 3 og får lov til at bruge ipad/tv som hun lyster. Nogle dage ser hun en del når kommer hjem fra børnehave eller en weekendmorgen. Eller lige som en times pause midt på dagen. Men det hænger altid sammen med, at hun er mega træt og bare gerne vil sidde og stene. Vi har dog også brugt det nogle gange til en pause til hende, efter hun er stoppet med at sove herhjemme, fordi hun ellers bliver alt for overtræk hen af eftermiddagen. Ellers er hun en meget aktiv pige - hun leger, løber og der skal gerne være gang i den. Hvis hun er frisk, så gider hun slet ikke hverken ipad eller tv. Måske kommer skærmtid ind her, hvis det bliver et problem, men lige nu synes vi ikke det er et problem.

Anmeld Citér

11. juni 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg tror først problematikken kommer senere. Vi har en dreng på 8 fx - og hans skærmtid - på hhv ipad og PlayStation har vi været nødt til, at sætte restriktioner på. Hans humør bliver vildt dårligt jo mere han sidder der - han er nærmest besat! Og han har fået svære ved at rumme andre mennesker - forstå andre mennesker - og svært socialt. En total øjenåbner, da vi også bare altid har tænkt: det styrer han selv - men jeg kan i hvert fald se, et meget negativt resultat nu - hvor han er i skole og de sociale kompetencer virkelig skal øves - her er ingen voksne som hjælper. 

Bare lidt tanker herfra 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Vi havde faktisk diskussionen i min familie. Mine nevøer må ikke sidde med iPads, men deres mor og far sidder ofte med tlf - er det fair? Jeg ved det faktisk ikke selv. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er en relevant diskussion. Vi har en på 3 som pt. ikke har begrænsninger på skærmtid. Barnet er nemt at lokke med ud og vil også gerne lege, så indtil videre har det ikke givet anledning til problemer, men jeg tror vi snart skal til at lave lidt begrænsninger for det kan alligevel hurtigt blive til mange passive timer.

Anmeld Citér

11. juni 2018

An&Jo

Altså nu er vores søn 8 år og i perioder har han brug for restriktioner på ipaden. Men oftest så vil han faktisk hellere lege i haven istedet for at se på hans iPad. Han spiller et online spil med nogen fra klassen, men ofte er det kun en times tid om dagen. 

Her imens der har været godt vejr har han badet i poolen og spillet fodbold i haven eller hoppet på trampolin, sidste weekend havde vi huset fyldt med andres børn og den her weekend har vi bare været alene. På trods af at han er enebarn så kan han bruge så meget energi udenfor at han går kold efter 5 min med ipaden. 

Så altså, vi har indimellem måttet sætte restriktioner på, men oftest er det ikke nødvendigt

Anmeld Citér

11. juni 2018

Astrid&alex

Lillefis90 skriver:

Vi havde faktisk diskussionen i min familie. Mine nevøer må ikke sidde med iPads, men deres mor og far sidder ofte med tlf - er det fair? Jeg ved det faktisk ikke selv. 

Om det er fair, ved jeg ikke. De voksne må jo en del som børnene ikke må - så det er vel meget fair. Men jeg syntes ikke det er hensigtsmæssigt. For hvad de voksne har vil børn jo også have - særligt af den type. Så der mener jeg at forældrene må moderere sig. Den politik kører jeg hjemme. Men jeg indrømmer også gerne at jeg har sværere ved at få faren til det  også selv om vi er enige om princippet ingenskærmtid

Anmeld Citér

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Der danner sig et mønster små børn - ingen problemer. Større børn - problemer  

den statistik kan jeg kun bidrage til  

jeg har en stor og lille. 

Da den store var lille var det intet problem at køre uden restriktioner. Hsn gik selv til og fra. Det samme gør den lille nu. 

Men den store er blevet bedre til at sidde stille og render derfor ikke til og fra længere men kan sidde plantet en hel dag hvis han fik lov. 

Jeg har dog ingen faste regler omkring hvornår det er ok. Jeg mærker mere hvordan han har det. Er han træt (efter en lang dag i skole eller fordi vi har faret rundt hele weekenden) får han lov. Men kan jeg mærke han har rigeligt energi til at lege eller hvad han nu finder på, er det et nej. Og han får self også begrundelsen og accepterer det altid uden det store brok. han brokker sig mest over at "han keeeeder sig", men til det får han at vide at det skam slet ikke er så farligt  

Anmeld Citér

11. juni 2018

Abracadabra

Lillefis90 skriver:

Jeg må også dyrke sex, køre bil, drikke sangria, optage lån og mange andre ting, som mine børn ikke må...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.