Hvad er der med den skærmtid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2018

CC79

Vores ældste søn på 15 år har sit eget værelse og ubegrænset afgang til sin tlf, ipad og play station. Det blander vi os ikke i. Han går i skole, passer sit avisjob to gange ugentligt og ser nogen gange venner i weekenden, men han styrer selv sin skærmtid. Sålænge han passer sine pligter, sengetider og virker harmonisk er vi trygge ved det. Vores to mellemste børn på 5 og 6 år spiller på deres playstation hver lørdag og resten af ugen må de ikke bruge den for ellers ville de bruge den hver dag. Tv har de altid fri afgang til. Det havde jeg også som barn og det har ikke skadet mig så det er jeg helt tryg ved. De begynder tit at lege og så slukker vi tv'et, men de må tænde det samt se dvd'er som de har lyst til. Til sommer vil deres farmor give dem en tablet hver og der vil vi se hvordan vi gør, men regner med der kommer nogen begrænsning på for tænker de ellers vil have svært ved at løsrive sig fra den. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vi har ikke tidsbegrænsning på, men bare sådan generelt begrænset det...

det blev vi nødt til da sønnen faktisk blev overstimuleret og frustreret over sine spil...

så i hverdagene er det efter aftensmaden, specielt også fordi at de bruger Ipad i deres pauser i skolen så vi har dage hvor det eneste han snakker om er de spil han har spillet på den i løbet af dagen...

i weekenderne er det efter frokost :)

Det er også super hyggeligt om aftenen at vi sidde bare afslappet alle 3 og hygger med vores spil og snakker om det vi laver med hinanden :)

Vi har dage hvor vi siger nul skærm overhovedet til nogen af os... det er de dage hvor vi kan mærke at sønnen har brug for at komme ud og lave noget andet... så sætter vi os med Lego, eller PlusPlus eller tegner eller maler eller bager kager eller tager i skoven...

Anmeld Citér

14. juni 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mom skriver:

Men hvordan ved du reelt hvor meget skærmtid de forskellige børn har? Spørger du børnene eller forældrene?

Ikke udviklet finmotorik, koncentration og andet, kan vel også være pga. andre ting end for meget skærmtid?

Dit sidste afsnit syntes jeg er en grov generalisering, og tænker uden kontekst, men mere en fordom eller antagelse du har.?

Jeg spørger fordi jeg generelt er nysgerrig på emnet, og fordi som jeg nævnte, slet ikke er det billede jeg ser i mine børns omgangskreds, hvor de (selvfølgelig) ser meget skærm, men hvor de netop også er rigtig gode til at lege, snakke sammen, og holde koncentrationen

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kun ser en snæver kreds af børn, men det gør du vel også når jeg tænker nærmere over det.

Som jeg skrev i mit første indlæg, så er det mine betragtninger og egne slutninger. Jeg er ikke forsker på området og taler udelukkende ud fra egne betragtninger. Jeg har været skolelærer i 11 år og har haft elever med vidt forskellig socialbaggrund, det er herfra jeg mener at kunne se et mønster. Om det så er sandt skal jeg ikke kunne sige, jeg fortæller blot om mine betragtninger og slutninger som alle andre på debatforrummet. Det er jo et meget debatteret emne, med mange holdninger. Samtidig er der en del forskning på området som kommer til vidt forskellige konklusioner. Fremtiden må vel vise, hvem der har ret

Anmeld Citér

15. juni 2018

FruStolpe

Carina:-) skriver:

Ingen begrænsninger. 

Der er fri Adgang til skærm her i huset 

Og Alligevel flyder det med perleplader bøger tegninger vasketøj med græspletter pg mælkebøttesaft.

Det er altid legekammerater og vi har velfungerende relativt velopdragende og veltilpassede børn(ifølge skolen  bh osv)

Vi forældre er og så rimelig nærværende og ok til at se det enkelte barn selv om vi også elsker at være online se tv imens vi laver mad osv

Jeg synes som med så mange ting at der er en voldsomt generalisering. 

Det ene behøver vel ikke udelukke det Andet ?

Det kunne lyde som det var hjemme hos os

Jeg er helt enig, det ene udelukker ikke det andet. Hver ting til sin tid.  

Og så husk at børn er forskellige 

Anmeld Citér

15. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Men hvordan ved du reelt hvor meget skærmtid de forskellige børn har? Spørger du børnene eller forældrene?

Ikke udviklet finmotorik, koncentration og andet, kan vel også være pga. andre ting end for meget skærmtid?

Dit sidste afsnit syntes jeg er en grov generalisering, og tænker uden kontekst, men mere en fordom eller antagelse du har.?

Jeg spørger fordi jeg generelt er nysgerrig på emnet, og fordi som jeg nævnte, slet ikke er det billede jeg ser i mine børns omgangskreds, hvor de (selvfølgelig) ser meget skærm, men hvor de netop også er rigtig gode til at lege, snakke sammen, og holde koncentrationen

Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kun ser en snæver kreds af børn, men det gør du vel også når jeg tænker nærmere over det.

Når det halter så meget med finmotorik, koncentration og evnen til fordybelse, som vi oplever i skolen i disse år, er der uden tvivl en sammenhæng med de mange timer, nogle børn bruger foran en skærm. Det er ikke en løs påstand fra en enkelt lærer, men en udbredt konstatering, som der også findes talrige artikler om. 

Som lærere har vi en ret god føling med, hvem der bruger mange timer dagligt foran skærmen, og hvem der ikke får lov til eller har interesse for det. Det er selvsagt et emne, vi drøfter hyppigt både med børn og voksne. Og om det kun er en snæver kreds af børn, vi ser, kan man vel diskutere. Jeg vil nu mene, vi har en temmelig bred berøring med børn og unge fra mange “slags” miljøer, og dertil kommunikerer vi jo med hinanden på tværs af skoler og landsdele, deler erfaringer og observationer osv. 

https://www.b.dk/kommentarer/nu-begynder-ipad-boernene-i-skole-hvad-goer-vi

https://politiken.dk/debat/art6169594/Se-udviklingen-fra-2002-til-2016

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5515684/Psykolog-Her-er-fire-gode-grunde-til-at-du-ikke-skal-lade-dit-barn-babysitte-af-en-iPad#tocomment

Anmeld Citér

15. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Mor og meget mere skriver:

Når det halter så meget med finmotorik, koncentration og evnen til fordybelse, som vi oplever i skolen i disse år, er der uden tvivl en sammenhæng med de mange timer, nogle børn bruger foran en skærm. Det er ikke en løs påstand fra en enkelt lærer, men en udbredt konstatering, som der også findes talrige artikler om. 

Som lærere har vi en ret god føling med, hvem der bruger mange timer dagligt foran skærmen, og hvem der ikke får lov til eller har interesse for det. Det er selvsagt et emne, vi drøfter hyppigt både med børn og voksne. Og om det kun er en snæver kreds af børn, vi ser, kan man vel diskutere. Jeg vil nu mene, vi har en temmelig bred berøring med børn og unge fra mange “slags” miljøer, og dertil kommunikerer vi jo med hinanden på tværs af skoler og landsdele, deler erfaringer og observationer osv. 

https://www.b.dk/kommentarer/nu-begynder-ipad-boernene-i-skole-hvad-goer-vi

https://politiken.dk/debat/art6169594/Se-udviklingen-fra-2002-til-2016

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5515684/Psykolog-Her-er-fire-gode-grunde-til-at-du-ikke-skal-lade-dit-barn-babysitte-af-en-iPad#tocomment

Tak for dine fine links

Derudover har jeg ikke så meget mere at sige i denne debat, da jeg fik svar

Anmeld Citér

15. juni 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Roselil skriver:

Som jeg skrev i mit første indlæg, så er det mine betragtninger og egne slutninger. Jeg er ikke forsker på området og taler udelukkende ud fra egne betragtninger. Jeg har været skolelærer i 11 år og har haft elever med vidt forskellig socialbaggrund, det er herfra jeg mener at kunne se et mønster. Om det så er sandt skal jeg ikke kunne sige, jeg fortæller blot om mine betragtninger og slutninger som alle andre på debatforrummet. Det er jo et meget debatteret emne, med mange holdninger. Samtidig er der en del forskning på området som kommer til vidt forskellige konklusioner. Fremtiden må vel vise, hvem der har ret

Tak for svar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.